اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

اعتراض آمریکا به رژیم صهیونیستی بابت افشای دیدار با وزیر خارجه لیبی

افشای دیدار وزیر خارجه لیبی توسط وزیر خارجه رژیم صهیونیستی اعتراض دولت آمریکا را به همراه داشت.

اعتراض آمریکا به رژیم صهیونیستی بابت افشای دیدار با وزیر خارجه لیبی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، افشای دیدار وزیر خارجه لیبی با همتای صهیونیست خود در رم پایتخت ایتالیا خشم دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا را به همراه داشته است. 

پایگاه صهیونیستی «والا» گزارش داد دولت بایدن به تندی به رژیم اسرائیل به دلیل افشای دیدار میان «الی کوهن» با «نجلاء المنقوش» وزیر خارجه لیبی اعتراض کرده است. 

 یک منبع دولتی در طرابلس امروز دوشنبه گفت «عبدالحمید الدبیبه» نخست وزیر دولت وحدت ملی لیبی، در حکمی «نجلاء المنقوش» وزیر خارجه این کشور را به دلیل دیدار با همتای صهیونیست خود، برکنار کرد.

برکناری نجلاء المنقوش پس از آن است که اعتراضات گسترده‌ای در واکنش به دیدار او با «الی کوهن» وزیر خارجه رژیم اسرائیل، از روز گذشته سراسر لیبی را فراگرفت. این دیدار غیر رسمی روز گذشته در رم، پایتخت ایتالیا و به میزبانی وزیر خارجه این کشور انجام شد.

در همین حال برخی منابع غربی از جمله خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته‌اند که این دیدار با چراغ سبز ««عبدالحمید الدبیبه» نخست وزیر لیبی انجام شد. یک مقام صهیونیست نیز به خبرگزاری رویترز گفته است که لیبی و اسرائیل پیش از این در خصوص این دیدار توافق کرده بودند و بیانیه دولت لیبی در خصوص اینکه این دیدار از پیش برنامه ریزی نشده بود، صحت ندارد.

پایگاه والا گزارش داد که دولت بایدن از دو سال پیش به دنبال پیوستن دولت لیبی به توافقات ابراهیم بوده است، اما افشای این دیدار توسط الی کوهن موجب وارد شدن لطمه به این تلاش‌ها شد. 

این پایگاه صهیونیستی نوشته است: «آمریکایی‌ها نگرانند که افشای رسمی دیدار با اسرائیل و حوادث متعاقب آن باعث دلسردی سایر کشورهایی خواهد شد که قصد دارند رابطه‌شان را با رژیم صهیونیستی عادی کنند. 

یک مقام آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود گفت: «این کار کانال ارتباطی ما با لیبی را از بین برد و باعث شد تلاش‌های ما برای پیشبرد روند عادی‌سازی با سایر کشورها بسیار دشوارتر شود.»

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که دولت بایدن از مقدمات انجام‌شده برای برقراری دیدار میان وزیر خارجه اسرائیل و لیبی مطلع بوده و لیبی را به برگزاری این نشست ترغیب کرده است. 

برداشت مقام‌های آمریکایی این بود که این دیدار در مرحله فعلی فقط یک دیدار محرمانه است. بنابراین هنگامی که الی کوهن روز گذشته اقدام به انتشار یک بیانیه رسمی درباره آن کرد آمریکایی‌ها کاملاً متعجب شدند. 

در همین حال، منابع نزدیک به کوهن گفتند که هنگامی که او با وزیر خارجه لیبی دیدار کردند میان آنها این تفاهم وجود داشت که وجود این کانال ارتباطی در مقطعی از زمان اعلام خواهد شد. 

با وجود این مقام‌های ارشد آمریکایی ادعا می‌کنند بعد از بیانیه روز گذشته کوهن درباره آن دیدار، مقام‌های لیبی شوکه شده و اذعان کردند که قصد نداشته‌اند این دیدار فعلاً علنی و رسانه‌ای شود. 

یک مقام ارشد آمریکایی به «والا» گفت که مقام‌های وزارت خارجه آمریکا و همچنین سفارت این کشور در فلسطین اشغالی با الی کوهن و دیگر مقام‌های وزارت خارجه اسرائیل تماس گرفته و اعتراض شدید خود را در خصوص این موضوع به او اعلام کرده‌اند. 

اندکی بعد از خبر رسانه صهیونیستی، وزیر خارجه این رژیم در واکنش به انتقادها گفت که کابینه فعلی تل‌آویو به تلاش برای عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی ادامه می‌دهد.

کوهن در صفحه توییتر خود ضمن فهرست کردن دستاوردهای وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در زمان تصدی خود، مدعی شد که داشتن «آمادگی محتاطانه» چندوجهی برای توسعه روابط با کشورهای دیگر در رأس آنها بوده است.

وی در این‌باره نوشت: «مایه شرمساری است که رقبای سیاسی که هیچ دستاورد قابل توجهی کسب نکرده‌اند سریعاً و بدون اطلاع از جزئیات اظهار نظر می‌کنند و [من] را به افشاگری متهم می‌کنند که هرگز اتفاق نیافتاده است».

این دیپلمات صهیونیست مدعی شد: «این حملات، وزارت خارجه و کارمندان آن را از ادامه کار خستگی‌ناپذیر به نفع اسرائیل و ایجاد و تقویت روابط با بسیاری از دوستان ما در سراسر جهان و به ویژه در جهان عرب منصرف نخواهد کرد».

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول