اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  پنجره تربیت

اثبات خداوند از طریق شنیده های اطمینان یافته/تبیین باورهای بنیادین دینی در تربیت دینی - بخش پانزدهم

یکی از بهترین راهها برای اثبات خدا این است که میلیونها انسان از طرق مختلف و به صورت اطمینان بخشی گفته اند خداوند هست. شنیده های اطمینان یافته، قابل باور صحیح هستند و اغلب مردم بر اساس آن به خداوند اعتقاد پیدا کرده اند. حمیدرضا آیت اللهی

اثبات خداوند از طریق شنیده های اطمینان یافته/تبیین باورهای بنیادین دینی در تربیت دینی - بخش پانزدهم

حمیدرضا آیت اللهی

تربیت دینی ما توسط مربیانی انجام می شود که برخی مفاهیم و باورهای بنیادین دینی برای آنها هنوز واضح و روشن نشده است به همین جهت سلسله گفتارهایی بر اساس تجربیات علمی و فلسفی چند دهساله تنظیم شده است تا قدم قدم این مفاهیم و باورها روان و بدور از اصطلاحات فنی بگونه ای بازگو شود که بتواند راهنمایی برای مربیان برای نحوه انتقال آن ها به متربیان بگردد.

بسیاری از معرفت های درستی که داریم برهانی مثل برهان های هندسی نیستند.

 

درگفتار قبل، با عناوین برهان های معتبر بر وجود خداوند آشنا شدیم. یکی از برهان ها، برهان مبتنی بر شنیده های اطمینان یافته است که اغلب مردم بر اساس آن به خداوند اعتقاد پیدا کرده اند.

به متربیان باید یاد داد که بسیاری از معرفت های درستی که داریم برهانی مثل برهان های هندسی نیستند. اغلب ما حتی واقعیت های علمی ساده را از طریق شنیده هایی که به آن اعتماد داریم قبول داریم، بدون آن که خودمان آزمایش کنیم.

 وقایع روز و وقایع تاریخی را کاملا قبول داریم بدون آن که بتوان آنها را اثبات یقینی کرد.

 

وقایع روز و وقایع تاریخی را کاملا قبول داریم بدون آن که بتوان آنها را اثبات یقینی کرد. تمامی واقعیت های جغرافیایی (مثل وجود شهری به نام پاریس) هم قابل اثبات نیست ولی کاملا قبول داریم. همینطور، پیامبران بسیار آمده اند و به ما خبر داده اند که خدایی هست. خدا خودش از طریق پیامبران گفته است که من هستم.

تمامی واقعیت های جغرافیایی هم قابل اثبات نیست ولی کاملا قبول داریم.

 

تنها دلیلی که لازم است این است که؛ پیامبران باید بگونه ای به ما بفهمانند که وحی برای آنها اتفاق افتاده است. پس همانگونه که وقایع تاریخی را به درستی قبول داریم باید این گفتار را هم کاملا قبول داشته باشیم. علی رغم این که آن را نمی توان به صورت برهان هندسی اثبات کرد.

شنیده های اطمینان یافته قابل باور صحیح هستند.

 

شنیده های اطمینان یافته قابل باور صحیح هستند. یکی از بهترین راهها برای اثبات خدا این است که میلیونها انسان از طرق مختلف و به صورت اطمینان بخشی گفته اند خداوند هست.

یکی از بهترین راهها برای اثبات خدا این است که میلیونها انسان از طرق مختلف و به صورت اطمینان بخشی گفته اند خداوند هست.

 

از همان دوران طفولیت بر طبق این روش با بچه ها کار کنیم و باورهای متربی را بر این اساس تنظیم کنیم.

 

ادامه دارد

انتهای پیام/

از شما صاحبنظر گرامی در حوزه تعلیم و تربیت هم دعوت می کنیم، از نویسندگان، ممیزان و اعضای هیئت تحریریه پنجره تربیت باشید. برای ارسال مطالب و عضویت در هیئت تحریریه، از طریق ایمیل FarsPanjarehTarbiat@gmail.com مکاتبه فرمائید.

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول