اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

چین: آمریکا از بی ثبات کردن دریای چین جنوبی خودداری کند

وزارت خارجه چین به آمریکا هشدار داد که از بی ثبات کردن دریای چین جنوبی خودداری کند.

چین: آمریکا از بی ثبات کردن دریای چین جنوبی خودداری کند

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه از آمریکا خواست به تلاش کشورها برای حفظ ثبات در دریای چین جنوبی احترام بگذارد و از اقداماتی که منجر به بی ثبات سازی این منطقه می‌شود خودداری کند. 

براساس گزارش خبرگزاری تاس، «وانگ ونبین» در نشست خبری خود در پکن گفت: چین از آمریکا می‌خواهد که به حاکمیت جمهوری خلق چین، حقوق دریایی و منافع پکن در دریای چین جنوبی و تلاشهای دیگر کشورها برای حفظ ثبات در این منطقه احترام بگذارد. 

وی همچنین تاکید کرد، واشنگتن از تحرکاتی که صلح و ثبات در دریای چین جنوبی را تضعیف می‌کند خودداری کند.

پیش از این دریاسالار کارل توماس فرمانده ناوگان هفتم ایالات متحده در مصاحبه با رویترز گفته بود که ارتش آمریکا قصد دارد با توجه به چالشهای مشترک در دریای چین جنوبی از حضور فیلیپین در این منطقه حمایت کند. 

وی همچنین تاکید کرده که رفتار تهاجمی چین در دریای چین جنوبی، از جمله استفاده از گارد ساحلی علیه یک کشتی فیلیپینی باید بررسی شود.

ارتش فیلیپین  اوایل ماه جاری میلادی از اقدام «بیش از حد تهاجمی» یک کشتی گارد ساحلی چین و استفاده از ماشین آب پاش برای جلوگیری از حرکت یک دو قایق لجستیکی فیلیپینی که قصد داشتند غذا و مایحتاج نیروهای ارتش فیلیپین در یک منطقه تحت کنترل این کشور را منتقل کنند، خبر داد. 

این درگیری در نزدیکی جزیره «توماس شول دوم» که از چند دهه پیش تحت اشغال فیلیپین قرار دارد اما چین نیز ادعای مالکیت برآن را دارد رخ داده بود. تنش ارضی میان چین با کشورهای فیلیپین، مالزی، برونئی، تایوان و ویتنام در دریای چین جنوبی سابقه‌ای چند دهه ای دارد.

فیلیپین در سال 1999، به طور عمدی یک کشتی جنگی متعلق به جنگ جهانی دوم با نام Sierra Madre، را در منطقه مورد مناقشه در دریای چین جنوبی زمین گیر کرد تا بتواند بر فعالیت های چین در منطقه نظارت کند. کشتی زمین گیر شده به طور مداوم توسط یک گروه کوچک از پرسنل نظامی فیلیپین محافظت می‌شود. پکن بارها خواستار خروج این کشتی از این منطقه شده است و فیلیپین را به استفاده از زور برای این دور کردن این کشتی تهدید کرده است.

پایان پیام/م
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول