اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

عالی‌ترین نهاد دینی لیبی: وزیر خارجه باید برکنار شود

دراالفتوای لیبی در بیانیه‌ای از نخست‌وزیر این کشور خواست تا وزیر خارجه را به دلیل دیدار با همتای صهیونیست خود برکنار کند.

عالی‌ترین نهاد دینی لیبی: وزیر خارجه باید برکنار شود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اعتراضات در لیبی در واکنش به دیدار «نجلا المنقوش» وزیر خارجه این کشور با همتای صهیونیست خود همچنان ادامه دارد و نهاد «دارالفتوای لیبی» به عنوان عالی‌ترین نهاد دینی این کشور در بیانیه‌ای خواستار برکناری او شده است.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، شهرهای مختلف لیبی و برخی مناطق طرابلس، همچنان شاهد اعتراضات گسترده است؛ برخی معترضان شب گذشته وارد ساختمان وزارت خارجه لیبی شده و اقدام به آتش زدن موانع مقابل ساختمان کردند. همزمان تعدادی کثیری با در دست داشتن پرچم فلسطین شعار می‌دادند: «جان و خون خود را فدای تو می‌کنیم؛ ای فلسطین». 

در این راستا، دارالفتوای لیبی، از نخست وزیر دولت وحدت ملی این کشور خواسته است تا «نجلا المنقوش» را برکنار کند.

در بیانیه این نهاد دینی آمده است: «موضع مردم لیبی در قبال این دشمن اشغالگر هیچ تغییری نکرده است. دولت باید مسئولیت این دیدار را بپذیرد؛ اقدامی که نجلا المنقوش انجام داد، تجاوزی آشکار علیه اصول و ارزش‌های ملی و دینی بود».

الی کوهن وزیر خارجه رژیم صهیونیستی روز یکشنبه (دیروز) از دیدار با نجلا المنقوش وزیر خارجه دولت وحدت ملی لیبی (مستقر در طرابلس) در رم پایتخت ایتالیا خبر داد و این دیدار را «تاریخی» خواند.

رسانه‌ای شدن دیدار المنقوش با کوهن خشم و تظاهرات مردم لیبی را به دنبال داشت و معترضان در شهر الزاویه و تاجوراء لیبی پرچم رژیم صهیونیستی را به آتش کشیدند.

 

 


صحنه‌ای از اعتراضات شب گذشته در پایتخت لیبی

 

به دنبال این تحولات، رئیس دولت وحدت ملی لیبی نجلا المنقوش را از پست خود تعلیق و او را برای تحقیق به سازمان‌های نظارتی معرفی کرد. 

وزارت خارجه لیبی درباره دیدار المنقوش با کوهن گفته بود که آنچه در رُم رخ داد یک جلسه غیررسمی بود که از قبل برنامه‌ای برای آن چیده نشده بود.

روزنامه نیویورک تایمز در پایان گزارش روز دوشنبه (امروز) خود خبر داد که دیدار نجلا المنقوش و الی کوهن به میزبانی «آنتونی تاجانی» وزیر خارجه ایتالیا در م برگزار شد.

به روایت این روزنامه آمریکایی، «در اسرائیل، دیدار آنها به عنوان یک دستاورد دیپلماتیک مورد استقبال قرار گرفت و بیانیه وزارت خارجه این دیدار را "تاریخی" خواند؛ اولین دیدار بین وزرای خارجه دو کشوری که روابط دیپلماتیک ندارند».

در این میان  برخی منابع رسانه‌ای از متواری شدن وزیر خارجه لیبی از کشورش خبر می‌دهند.

روزنامه نیویورک تایمز و همچنین وبگاه «الوسط لیبی» در گزارش‌های جداگانه خبر دادند که نجلا المنقوش وزیر خارجه دولت وحدت ملی از کشور خود فرار کرده و به ترکیه رفته است. ترکیه‌ای که از پرنفوذ‌ترین کشورها در لیبی به شمار می‌رود.

یکی از دستیاران وزیر خارجه دولت وحدت ملی لیبی خبر داد که روز دوشنبه (امروز) در بحبوحه جنجال‌های فزاینده در لیبی به خاطر انتشار خبرها درباره دیدار غیررسمی نجلا المنقوش با همتای اسرائیلی خود در ایتالیا، او به دلیل «نگرانی‌ها بابت امنیت خود به ترکیه گریخته است».

در مقابل محافل اپوزیسیون اسرائیل نیز زبان به انتقاد از این دیدار گشوده‌اند. در این راستا «یائیر لاپید» رهبر مخالفان کابینه و نخست‌وزیر و وزیر خارجه سابق رژیم صهیونیستی، در پیامی در شبکه ایکس (توئیتر سابق) اقدام الی کوهن را موجب شرمساری برای این رژیم دانست و رفتار و عملکرد او را ناشیانه خواند.

پایان پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول