اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

حزب‌الله: رئیس‌جمهوری می‌خواهیم که پلی برای نجات کشور باشد

عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان تاکید کرد که حزب‌الله رئیس‌جمهوری می‌خواهد که پلی برای نجات کشور از بحران‌ها باشد.

حزب‌الله: رئیس‌جمهوری می‌خواهیم که پلی برای نجات کشور باشد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «نبیل قاووق» عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان، امروز (دوشنبه، ۲۸ آگوست)، تصریح کرد: «حزب‌الله نخواهد پذیرفت؛ فردی به ریاست‌جمهوری دست یابد که بخواهد اهداف دشمن در جنگ ۳۳ روزه (حرب تموز) رژیم صهیونیستی با لبنان را محقق کند».

جنگ 33 روزه که از ۱۲ جولای (۲۱ تیر) شروع شد و تا ۱۴ اگوست (۲۳ مرداد) ادامه یافت جنگی است که به «جنگ تموز»، «جنگ ژوئیه» و «وعده صادق» مشهور است. این جنگ مانند هر جنگ دیگری با یک بهانه شروع شد. عملیات حزب الله در عمق فلسطین اشغالی و به اسارت گرفتن دو نظامی اسرائیل در ۱۲ جولای. 

عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان افزود: «طرف مقابل می‌خواهد با سردادن شعار تقابل، رئیس جمهوری انتخاب شود که پلی برای تقابل و رویارویی داخلی باشد‌. ما می‌خواهیم رئیس جمهوری را انتخاب کنیم که پلی برای نجات کشور و برون‌رفت از بحران‌ها باشد».

قاووق توضیح داد: «لبنان با تلاش‌ زیاد مقاومت و با همکاری نهادهای دولت لبنان توانست حق خود را از ثروت نفت و گاز در دریا بگیرد. لبنان قبل از اکتشاف نفت و گاز در یک جایگاه بود و بعد از اکتشاف در جایگاه دیگری قرار گرفت. لبنان قدرتمند با مقاومت، می تواند اکتشاف، استخراج و سرمایه‌گذاری ثروت نفت و گاز را تکمیل کند تا کشور را از بحران خارج کند».

وی افزود: «لبنان در این مرحله حساس نیازمندیک پروژه نجات است که به مردم لبنان کمک کند و از رنج آنها بکاهد. بنابراین، ما در معتقدیم که شروع اکتشاف نفت و گاز در میدان قانا به لبنان قدرت اقتصادی و امیدهای غنی برای خروج از این بحران‌ها را می‌دهد».

این در حالی است که قرار است، هیأتی به ریاست «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه سابق فرانسه در اوایل سپتامبر آینده به بیروت سفر کند تا یک طرح ابتکاری را با هدف پایان دادن به شکاف عدم انتخاب رئیس‌جمهور از اکتبر ۲۰۲۲ تاکنون، ارائه کند. 

از سوی دیگر،  «ولید جنبلاط» رهبر حزب سوسیالیست ترقی خواه لبنان گفت: «نه تنها برای انتخاب رئیس جمهور، که برای آینده لبنان باید با سید حسین نسرالله سر یک میز بنیشنیم».

لبنان، از اکتبر ۲۰۲۲ در پی پایان دوره ریاست‌جمهوری میشل عون، تاکنون با خلأ ریاست‌‌جمهوری مواجه بوده و پارلمان این کشور با وجود برگزاری جلسات متعدد، هنوز موفق به انتخاب رئیس‌جمهوری توافقی نشده است.

این نخستین‌بار نیست که لبنان با خلأ پست ریاست‌جمهوری مواجه است بلکه پیش از انتخاب «میشل عون» به عنوان رئیس‌جمهور در تاریخ ۳۱ اکتبر ۲۰۱۶ ( ۱۰ آبان ۱۳۹۵) لبنان ۲.۵ سال بود که رئیس‌جمهور نداشت و پارلمان چهل و پنج بار برای انتخاب رئیس‌جمهور تشکیل جلسه داده و به نتیجه‌ای نرسیده بود.

پایان پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول