اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

یزد در تولید بذر هیبرید خودکفا شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان یزد از تولید بذور هیبرید توسط واحد دانش بنیان در شهرستان و ارائه آن به بازار هدف خبر داد.

یزد در تولید بذر هیبرید خودکفا شد

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، محمدرضا غفاریان پیش از ظهر امروز در جمع برخی خبرنگاران اظهار کرد: با اجرای عملیات گرده افشانی هدفمند توسط متخصصین بهنژاد گر و تلاقی والدین طبق استراتژی‌های اصلاحی به زودی ۱۰ رقم هیبرید خیار، ۱۰ رقم هیبرید گوجه فرنگی، پنج رقم هیبرید گوجه گیلاسی، پنج رقم هیبرید فلفل دلمه‌ای و پنج رقم هیبرید فلفل کاپی آماده ارائه به بازار برای تست‌های منطقه‌ای و انتخاب نهایی خواهد شد. 

 وی با اشاره به این‌که بذر هیبرید از تلاقی دو والد که از لحاظ ژنتیکی با هم متمایز هستند، ایجاد می‌شود افزود: این تلاقی شامل برداشتن گرده از گل نر یک گیاه و انتقال آن به قسمت‌های گل ماده گیاه دیگر برای تولید بذر است. 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان یزدتصریح کرد: با وجود اینکه تمامی گیاهان تولید شده از بذور هیبرید، مشابه هستند، اما هربذر با توجه به نوع والد دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است و نسبت به ارقام معمول یا محلی، پایداری و مقاومت بیشتری در برابر آفات و بیماری‌ها داشته، عملکرد آن‌ها بالاتر و محصول مرغوب‌تری می‌دهند.
 
غفاریان گفت: حدود ۹۸ درصد بذور هیبرید سبزی و صیفی مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شود و این وابستگی موجب شده شرکت‌های وارد کننده بذر، با تخصیص یارانه دولتی، سالانه میلیون‌ها دلار صرف واردات بذور هیبرید نمایند.
 
وی افزود: علاوه بر بذور هیبرید گلخانه ای، ۵۰ رقم بذر هیبرید گوجه فرنگی فضای باز و بذور آزاد گرده افشان محصولاتی مانند هویج، شلغم، چغندر، هندوانه و طالبی برای تست عملکرد در شرایط آب و هوایی شهر یزد پس از تایید نهایی برای کشت در مزارع کشاورزان در فضای باز تامین خواهد شد.
 
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان یزد خاطرنشان کرد: تولید بذور هیبرید از برنامه‌های تحولی برای تکمیل زنجیره تولید در گلخانه‌های استان یزد بوده و اجرای این برنامه با کاشت ۱۱۵۰ لاین مادری در یک واحد گلخانه‌ای ۳هزار متری توسط بخش خصوصی در شهرستان یزد آغاز گردیده است.

پایان پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول