اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

وزیر خارجه ترکیه با بارزانی دیدار کرد

وزیر خارجه ترکیه در سفر به اقلیم کردستان عراق، با مسرور بارزانی نخست‌وزیر این منطقه دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

وزیر خارجه ترکیه با بارزانی دیدار کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه که در عراق به سر می‌برد، امروز (پنج‌شنبه) وارد اربیل شد و ساعاتی پیش با مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان، دیدار کرد.

به نوشته وبگاه خبری شفق نیوز، بارزانی و هاکان فیدان پس از این دیدار در یک نشست خبری مشترک حضور یافتند و بارزانی گفت که با وزیر خارجه ترکیه در خصوص امکان از سرگیری صادرات نفت به این کشور رایزنی کرده است.

مسرور بارزانی افزود: « در این دیدار در خصوص روابط دو جانبه اقلیک کردستان عراق و ترکیه و همچنین صادرات نفت از طریق بندر جیهون ترکیه طبق قانون اساسی اقلیم و در توافق با دولت فدرال بحث و تبادل نظر شد».

ترکیه ۲۵ مارس (پنجم فروردین‌ماه ۱۴۰۲) پس از برنده شدن عراق در یک پرونده داوری، دریافت روزانه ۴۵۰ هزار بشکه نفت خام میدان‌های استان کرکوک اقلیم کردستان عراق با خط لوله کرکوک – جیهان در منطقه مرزی «فیش خابور» را متوقف کرد.

با اینکه بغداد و اربیل برای ازسرگیری صادرات به توافق رسیده‌اند و با وجود اینکه دولت عراق در نامه‌ای به ترکیه خواستار از سرگیری دریافت نفت اقلیم شده، اما آنکارا هنوز حاضر به پذیرش نفت از اقلیم کردستان نیست.

بحث امنیت مرزها نیز از دیگر مسائل مطرح شده در این دیدار بود و بارزانی گفت که با هاکان فیدان در خصوص مقابله با فعالیت عناصر مسلح فعال در نزدیکی مرز ترکیه گفت‌و‌گو کرده و به او گفته است که اربیل اجازه تهدید امنیت کشورهای همجوار از داخل خاک عراق را نمی‌دهد.

«هاکان فیدان» نیز در این کنفرانس خبری گفت که ترکیه عزم خود را برای پاکسازی خاک عراق از عناصر گروهک «حزب کارکگران کردستان» (پ.ک.ک) جزم کرده است.

او بدون اشاره به اعتراض چندین باره دولت عراق به عملیات‌های نظامی ترکیه، گفت: «فرصت‌های همکاری زیادی برای خلاصی از آفت تروریسم داریم»

وزیر خارجه ترکیه همچنین گفت که ارتش این کشور توانسته تا حد زیادی خطر پ.ک.ک را در خاک ترکیه از میان بردارد و آماده است تا هر امکاناتی را در اختیار بغداد و اربیل برای مقابله با این گروهک در اختیاز بگذارد. او تأکید کرد که نشست با بارزانی فرصت‌های زیادی را برای توسعه روابط دو جانبه فراهم کرد.

وزیر خارجه ترکیه روز سه شنبه وارد عراق شد و صبح دیروز با مقامات این کشور از جمله «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق دیدار کرد که اصلی‌ترین موضوع آن نشست نیز حق آبه عراق از دو رود فرات و دجله بود.

اما در خصوص اهداف این سفر شبکه الجزیره گزارش داد: این سفر پس از تنش نسبی روابط بغداد و آنکارا در ماه‌های گذشته، و پس از عملیات نظامی ترکیه در داخل خاک عراق علیه پ‌.ک‌.ک و تشدید بحران آب در تابستان امسال، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

علاوه بر این، هاکان در شرایطی راهی عراق شده است که آنکارا پرونده صادرات نفت تولیدی کردستان عراق از طریق بندر جیهان ترکیه که ماه‌ها پیش پس از پیروزی بغداد در پرونده داوری علیه این بندر برای دریافت غرامت، آن را متوقف کرد.

طبق گزارش خبرگزاری رسمی دولت عراق «واع»، «احمد الصحاف»، سخنگوی وزارت خارجه این کشور نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران خاطرنشان کرد: در سفر فیدان به بغداد، مهم‌ترین نگرانی‌های دو کشور همسایه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و چالش‌های مشترک بررسی کرد. این سفر در چارچوب تقویت روابط دوجانبه و گفت‌وگو در مورد «مهم‌ترین پرونده‌ها و موضوعات باقی مانده» صورت می‌گیرد.

پایان پیام /

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول