اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

تاکید بریکس بر اهمیت استفاده از ارزهای ملی در تجارت بین‌المللی

رهبران کشورهای عضو گروه «بریکس» در بیانیه پایانی این نشست اعلام کردند از استفاده از ارزهای ملی در تجارت بین‌المللی و دوجانبه حمایت می‌کنند.

تاکید بریکس بر اهمیت استفاده از ارزهای ملی در تجارت بین‌المللی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، گروه «بریکس» در بیانیه پایانی این نشست بر اهمیت تشویق به استفاده از ارزهای ملی در تجارت بین‌المللی و مبادلات مالی این گروه و شرکای تجاری آن تاکید کرد. رهبران بریکس همچنین حمایت خود را از ایجاد سیستم تجارت بین‌المللی باز و عادلانه بر اساس قوانین سازمان تجارت جهانی تایید کردند. 

در بین مهمترین نکات ذکر شده در بیانیه پانزدهمین نشست بریکس آمده، رهبران بریکس درباره استفاده از اقدامات یکجانبه که بر کشورهای در حال توسعه تاثیر منفی می‌گذارد، ابراز نگرانی کردند. کشورهای بریکس همچنین اعلام کردند به تقویت همکاری در زمینه کشاورزی برای افزایش امنیت غذایی کشورهای عضو و کشورهای سراسر جهان متعهد هستند. 

اعضای بریکس در این بیانیه همچنین از راه‌حل مسالمت‌آمیز در خصوص درگیری‌ها در اوکراین و حل مناقشه از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی از جمله ابتکار آفریقا در این خصوص حمایت کردند. 

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، در بخش دیگری از این بیانیه، کشورهای بریکس بر لزوم حل‌وفصل موضوع هسته‌ای ایران از طرق مسالمت‌آمیز و دیپلماتیک تاکید کردند. آن‌ها همچنین ابراز امیدواری کردند برجام به طور کامل احیا و به شکل موثر اجرایی شود. 

کشورهای عضو بریکس همچنین از اصلاحات سازمان ملل از جمله شورای امنیت این نهاد در جهت دموکراتیک‌تر شدن و کارآمدی بیشتر آن اعلام حمایت کردند. آن‌ها خواستار تقویت کنترل تسلیحات و جلوگیری از تکثیر تسلیحات کشتار جمعی از جمله سلاح‌های بیولوژیکی و شیمیایی شدند. سران بریکس همچنین خواستار مشارکت بیشتر کشورهای در حال توسعه در سازمان‌های بین‌المللی شدند.

در این بیانیه درباره وضعیت کشور آفریقایی نیجر با توجه به تحولات اخیر آن نیز ابراز نگرانی شده است. کشورهای بریکس در بخش دیگری از بیانیه پایانی، از ریاست روسیه در سال ۲۰۲۴ و برگزاری اجلاس در «کازان» اعلام حمایت کردند.

رهبران عضو بریکس همچنین وزرای خارجه این کشورها را موظف کردند مدل کشورهای شریک بریکس و فهرستی از کشورهای شریک در آینده را گسترش و تا اجلاس شانزدهم در روسیه گزارش دهند. 

امروز پنجشنبه (۲۴ اوت، دوم شهریور) رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی به عنوان میزبان نشست سران بریکس در آخرین روز این نشست خبر داد که این گروه از شش کشور ایران، عربستان سعودی، امارات عربی متحده، مصر و آرژانتین برای عضویت دعوت کرد. اجلاس سران بریکس و دوستان بریکس از سه‌شنبه در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی شروع شد و امروز پنجشنبه خاتمه می‌یابد.

خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» در گزارشی درباره نشست بریکس در ژوهانسبورگ نوشت: آرژانتین، ایران، عربستان سعودی، مصر، امارات عربی متحده و اتیوپی از اول ژانویه ۲۰۲۴ (۱۱ دی ۱۴۰۲) به عضویت کامل درخواهند آمد.

رئیس‌جمهور روسیه بعد از آن که رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی در نشست سران بریکس، اعضای جدید را اعلام کرد، برای همکاری با آن‌ها و علاقه‌مندان به تعامل با بریکس اعلام آمادگی کرد. «ولادیمیر پوتین» گفت: «مذاکره درباره بیانیه نهایی (نشست بریکس) از جمله در مورد گسترش آن آسان نبود. پذیرش اعضای جدید در بریکس اولین مرحله از روند گسترش بلوک است». رئیس‌جمهور روسیه تاکید کرد: به گسترش نفوذ بریکس در سراسر جهان ادامه خواهیم داد. 

برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی اعضای کنونی گروه بریکس هستند و نام این گروه از حروف ابتدایی نام این پنج کشور گرفته شده است. مهمترین شاخصه در این گروه کارکردهای اقتصادی، مالی و پولی و همچنین گستره فرامنطقه‌ای و جهانی بودن اعضا و اثرگذاری آن بوده و لذا به گروه «قدرت‌های اقتصادی نوظهور» معروف است. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول