اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

از پمپاژ ناامیدی تا زیر سؤال بردن دستاوردهای دیپلماسی

روزنامه شرق یکی از رسانه‌های مکتوب جریان موسوم به اصلاحات در کشور است که در موضوعات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... به نشر آرای این جریان می‌پردازد. در این مطلب با نگاهی کلان، عناوین صفحه اول این روزنامه در مردادماه 1402 را بررسی و تحلیل کرده‌ایم.

از پمپاژ ناامیدی تا زیر سؤال بردن دستاوردهای دیپلماسی

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها - کیهان نوشت: بررسی صفحه نخست این روزنامه وابسته به جریان مدعی اصلاحات در ماهی که گذشت نشان می‌دهد موضوعات مختلف سیاست داخلی، سیاست خارجی، اقتصادی و اجتماعی مورد توجه شرق قرار گرفته و در تیتر یک‌ها و سرمقاله‌های مردادماه به آنها پرداخته است. در این میان نکته‌ای که در نگاه اول به چشم می‌آید، تمرکز بر سوژه‌های منفی و برجسته‌‌سازی مشکلات اقتصادی و اجتماعی در عین تنوع موضوعات است. در تیتر یک‌های مردادماه شرق، تنها یک تیتر مثبت و امیدوارکننده - که توضیح آن در ادامه خواهد آمد - دیده می‌شود و مابقی همگی دارای روح ناامیدی و یا خنثی هستند.

«تهران در آستانه خفگی»‌، «شهر‌سازی ناهنجار»‌، «فغان دارو از نرخ‌های دولتی» و «طلسم فرسایشی بورس» از جمله تیترهایی است که در آن مشکلات اقتصادی و اجتماعی برجسته شده است. این روزنامه همچنین در انتقاد از دولت و مجلس، تیترهایی چون «ناترازی‌های یک کابینه» و «رای به رای مخفی» (در مورد اصل هشتاد و پنجی شدن لایحه حجاب) را به‌کار برده است.

شرق همچنین در سیاست خارجی نیز چندان روی خوشی به روابط ایران با کشورهای آسیایی و آمریکای لاتین نشان نداده و با عناوین «پوچ‌بازی در ونزوئلا» و «اجماع یا دورهمی؟» (در خصوص نشست چهارجانبه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه) به آنها‌ اشاره کرده است. البته نگاه شرق به روابط با «غرب» به وضوح بهتر بوده و در مورد برخی گفت‌وگوهای غیرمستقیم و تبادل زندانیانی که میان ایران و آمریکا صورت گرفت، از الفاظی چون «فاز اجرایی آشتی» و «توافق در روزهای سخت» استفاده کرده است.
تنها تیتر مثبت شرق: ابقای حسین سلاح‌ورزی!

اما تنها تیتر مثبت شرق در مردادماه امسال مربوط به اتاق بازرگانی و رئیس ‌جدید حاشیه‌سازش مربوط می‌شود. حسین سلاح‌ورزی که از حامیان اغتشاشات سال گذشته بود و گرچه استعلام نهادهای امنیتی درباره او منفی بود، همچنان بر مسند ریاست یکی از مهم‌ترین نهادهای اقتصادی کشور تکیه زده است. روزنامه شرق نیز روز 19 مرداد پس از آنکه سلاح‌ورزی در قامت رئیس ‌اتاق بازرگانی ایران با رئیس‌ مجلس ویتنام دیدار کرد، عبارت «اتاق رو به جلو» را برای تیتر یک انتخاب و در گزارش خود تلویحا از عدم موفقیت دولت برای ابطال انتخابات اتاق ابراز خرسندی کرده است.

چرا این را به آقای زنگنه و مجلس دهم نگفتید؟

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم رضا امیدوار تجریشی با عنوان رفتار پوپولیستی در نگه داشتن فنر قیمت‌ها به انتقاد از عدم افزایش قیمت حامل‌های انرژی پرداخته است. در قسمتی از این یادداشت عنوان شده: «اما این ضرورت به دلیل گزاره‌های سیاسی و جناحی کمتر مورد توجه مجلس و دولت قرار می‌گیرد.

نمایندگان نگرانند هر نوع تصمیم‌سازی در نرخ بنزین منجر به کاهش سبد رای آنها شود. این در حالی است که دستگاه قانونگذار باید از رفتارهای پوپولیستی دوری کرده و منافع کلان مردم و کشور را مدنظر قرار دهد. تداوم این نوع سرکوب قیمت‌ها باعث وارد آمدن فشار بسیار زیاد به فنر اقتصادی قیمت‌ها شده و سرانجام روزی این فنر در خواهد رفت. روند افزایش قیمت حامل‌های انرژی مانند مصوبه مجلس ششم باید به صورت تدریجی و همراه با یک شیب ملایم صورت گیرد.»

آقایان احتمالا این بار نیز فراموش کرده‌اند که بدعت نگه داشتن فنر قیمت حامل‌های انرژی را بیش از هر دولتی دولت آقای روحانی پایه گذاشت.جای سؤال و تعجب است که چرا اصلاح‌طلبان منکر نقش خود و دولت متبوع خود در بحران بنزین می‌شوند. وضع نامطلوب فعلی در حوزه بنزین و حامل‌های انرژی و ایجاد ناترازی سنگین در تولید و مصرف حامل‌های انرژی بیش از هر دولت و هر فرد دیگر بر عهده و ذمه دولت روحانی و ژنرال‌های نفتی آن است.

سیاست عدم احداث پالایشگاه‌های جدید و تعلل شش ساله در اتمام و بهره‌برداری پالایشگاه ستاره خلیج‌ فارس‌، کنار گذاشتن طرح هوشمندانه سهمیه‌بندی سوخت، نگه داشتن فنر قیمت حامل‌های انرژی برای چندین سال، کنار گذاشتن سیاست حمایت از تولید خودروهای گازسوز و برقی، رواج شایعه دروغ آلایندگی بنزین پتروشیمی به دلیل منافع شخصی مسئولین دولت یازدهم و اقدامات ‌اشتباه و مثال‌های بسیار زیاد دیگر از سوء مدیریت دولت وقت همه و همه باعث وضعیت اسفبار فعلی در مسئله حامل‌های انرژی شده است.

پایان پیام/ت

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول