اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  زنان و جوانان

حجاب در میانه افراط و تفریط

بازخوانی عملکرد دولت‏های پس از انقلاب اسلامی در بررسی علت‏های شکل‏گیری و گسترش پدیدۀ بدحجابی و بی‏‌حجابی را می‏‌توان کشف‏‌العلل ظهور و بروز این پدیده دانست. شوربختانه اکنون کار به جایی رسیده است که برخی از عناصر افراطی جریان اصلاح‌طلب هم‏سو با جریان ضدانقلاب، به‌‏دنبال جابه‏‌جایی منکر بی‏‌حجابی و بدحجابی به‏‌جای معروف حجاب برآمده‏‌اند.

حجاب در میانه افراط و تفریط

گروه زنان و جوانان خبرگزاری فارس؛ وحیده علی‏میرزائی، دانشجوی دکتری حقوق زن: در تاریخ شفاهی جمهوری اسلامی ایران، رد پای مدیران و مسئولانی را شاهدیم که مشی افراطی خود را به انحای مختلف بر مردم دیکته کرده‌‏اند؛ اما در دهه‌‏های اخیر با تغییر مشی خود، رفتارهای تفریط‌‏آمیزی از خود نشان می‌‏دهند که بسیار تامل‌‏برانگیز است. شکل گیری و گسترش پدیده بدحجابی در سال‌های اخیر، معلول علت‏هایی است که علت‏‌العلل آن را می‏‌توان در افراط و تفریط عملکرد مدیران و مسئولان در دولت‏‌های مختلف دانست. 

بازخوانی عملکرد دولت‏های پس از انقلاب اسلامی در بررسی علت‏های شکل‏گیری و گسترش پدیدۀ بدحجابی و بی‏‌حجابی را می‏‌توان کشف‏‌العلل ظهور و بروز این پدیده دانست. شوربختانه اکنون کار به جایی رسیده است که برخی از عناصر افراطی جریان اصلاح‌طلب هم‏سو با جریان ضدانقلاب، به‌‏دنبال جابه‏‌جایی منکر بی‏‌حجابی و بدحجابی به‏‌جای معروف حجاب برآمده‏‌اند. روند تدوین آیین‌نامه‌ها و قوانین طی سال‌های پس از انقلاب اسلامی مناسب بوده‏اند؛ اما بحث این است که متأسفانه در دولت‌های مختلف بنابر سلیقه‌ها حتی قوانین واضحی که از جایگاه حقوقی بالایی هم برخوردار بودند، نادیده گرفته می‌شوند.

فعالیت‌های فرهنگی مستمر در حوزۀ عفاف و حجاب و عدم قبول مسئولیت از سوی وزارت‏خانه‌های مختلف باعث تضعیف مسئلۀ حجاب در جامعه شده است. مقام معظم رهبری(حفظه الله) در اواخر دهۀ 80 در جریان بازدید از نمایشگاه قرآن با توقف در غرفه عفاف و حجاب فرمودند: «از کار کردن برای عفاف و حجاب خسته نشوید»؛ اما در کمال شگفتی برخی از مسئولان از انجام این مسئولیت شانه خالی کرده‌اند!

خوش‏بختانه عموم مردم کشورمان متدین هستند و در روز ملی حجاب و عفاف با حضور میلیونی در خیابان‌ها خواستار جامعۀ عفیف شدند؛ اما مسئولان در این زمینه از مردم عقب مانده‌اند و به هجمه‌های دشمن توجهی نمی‌کنند! این که سیاست‌گذاری‌ها و قوانین مرتبط با بحث حجاب در مقطع سوم انقلاب اسلامی یعنی در فاصلۀ زمانی سال‏های 76 تا 84 اجرا نشد، نیازمند آسیب‌شناسی است که به زعم من از نبود ارادۀ لازم در مسئولان برای اجرای آن ناشی شده است.

در حال حاضر نیز اراده جدی در میان مسئولان فرهنگی و مراکز علمی آموزشی در خصوص رعایت قوانین عفاف و حجاب وجود ندارد. برخی از اقدامات نظارتی از سال 86 به بعد شدت گرفت؛ چرا که مصوبات مجلس شورای انقلاب فرهنگی دنبال شد و آیین‌نامۀ تشکیل شورای ارزیابی عفاف و حجاب در این زمان به تصویب رسید و به همۀ دستگاه‏‌ها ابلاغ شد؛ اما به نظر می‌رسد این آیین‌نامه باید تببین می‌شد و اکتفا به نگاشتن یک آیین‌نامه نیازهای ما را تأمین نمی‌کند.

براساس یک تقسیم‌بندی واقع‌بینانه گروه بسیار زیادی در جامعه ما با توجه به تقیّد دینی خودشان نیازمند قانون در این زمینه نیستند که البته منظور نظر بنده تنها افراد چادرپوش نیست؛ بلکه منظور عفیفان جامعه است. گروه دیگر هم با وجود این که پای‏بندی به دین ندارند اما از باب اخلاق، عفت را رعایت می‌کنند و گروه دیگر نیز با فشار قانون به عفاف و حجاب پایبند هستند؛ اما در این میان گروهی قانون‌گریز هستند و نیازمند استفاده از روش‌های ارشادی، فرهنگی و قانونی. افزون بر این گروهی به‏ دنبال اشاعۀ بی‌عفتی در جامعه هستند که با شکل و شمایل مانکن‏‌ها به فکر ارائه خود بوده و حتی گاهی با گروه‌ها، مراکز و افرادی در ارتباط هستند که در این زمینه در حال برنامه‌ریزی‌اند تا فرهنگی مغایر با عفاف و حجاب را در جامعۀ ایرانی به هنجار تبدیل کنند که البته مسئولان هر جامعه با رفتارهایی که مغایر عفت عام باشد باید به‏ صورت ضابطه‌مند برخورد کنند؛ اما گروه آخر از اهمیت بیش‏تری برخوردار است؛ زیرا این‌ها که گاهی متاسفانه در گروه نخبگان جای می‏گیرند، عدم لزوم حجاب را با زبان علم (ارائۀ نشریات، کتاب، فیلم و...) ترویج می‌کنند!

جامعۀ ایران امروز دارای سه جریان فرهنگی (اسلامی، ایرانی و غربی) است. در اوایل شکل‌گیری انقلاب (سال 57 تا 59) جو غالب فرهنگی در کشور ما جو اسلامی بوده است؛ اما وقتی فعالیت‌های فرهنگی با شروع دهۀ 60 کاهش پیدا کرد جریان ایرانی و غربی پررنگ‌تر شد و یک مثلث فرهنگی در کشور شکل گرفت.  این مثلث به مرور زمان جوان‌ها را به‏سوی خود کشاند و در این خلال دیدیم که جو جامعه گاهی به‏سوی فرهنگ غربی و گاهی به‏سوی فرهنگ ایرانی کشیده می‌شد.

به عقیدۀ من به ‏جای این که صرفا نهاد‌ها و سازمان‌ها را مسئول بدانیم، بهترین کار برخوردهای فرهنگی قوی در این زمینه است که مقام معظم رهبری(حفظه الله) با تعبیر آتش‏ به ‏اختیار از آن نام برده ‌اند.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول