اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

چه کسی پاسخگوی رهاسازی زباله در روستاهای بخش الوار اندیمشک است؟

جمع آوری زباله‌های بیش از ۱۸۰ روستا در بخش الوار گرمسیری توسط دهیاری‌ها و بخشداری این مناطق نادیده گرفته می‌شود که این معضل اساسی مشکلاتی را برای شهروندان این مناطق به وجود آورده است.

چه کسی پاسخگوی رهاسازی زباله در روستاهای بخش الوار اندیمشک است؟

به گزارش خبرگزاری فارس از اندیمشک، امروزه بر کسی پوشیده نیست که پسماند زباله‌ها در محیط‌های طبیعی نه تنها موجب آلوده شدن محیط می‌شود بلکه چهره طبیعت را نامطلوب می‌کند همچنین وجود چنین محیط‌هایی به مرور تبدیل به جولانگاه انواع حشرات و جوندگان شده و باعث شیوع بیماری‌های عفونی در میان انسان‌ها و جانداران می‌شود.

همچنین سوزاندن زباله‌های پلاستیکی باعث آزاد شدن ترکیبات آلی دی اکسین‌ها در فضا شده و این ترکیبات سال‌های زیادی در فضا و طبیعت باقی مانده که با تاثیر گذاشتن بر آب و خاک، زندگی انسان‌ها و حیوانات را به دلیل خاصیت سرطان زایی با خطر جدی مواجه می‌کند.

کم‌کاری مسؤولان 

مجید یکی از اهالی بخش الوار گرمسیری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: در این بخش بیش از ۱۸۰ روستا وجود دارد که چندین دهه است جمع آوری زباله‌های ساکنین این روستاها نادیده گرفته شده و پسماندها در طبیعت رها می‌شوند.

او ادامه می‌دهد: این مسئله، معضلات اساسی و مشکلات بسیاری را برای شهروندان به وجود آورده است و در این زمینه شاهد کم کاری و بی توجهی مسؤولان مربوطه هستیم.

 

تلف شدن دام‌ها 

کریم که یکی از دامداران بخش الوارگرمسیری اندیمشک است در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: رهاسازی زباله و عدم جمع آوری آن توسط مسؤولان تاکنون برای ما بسیار گران تمام شده است. در میان پسماندهای رها شده تیغ و سرسوزن وجود دارد و وقتی گله را برای چِرا بیرون می‌بریم، دام این وسایل را می‌بلعد که به همین دلیل تلف می‌شود. آیا نهاد و یا مسؤولی وجود دارد که پاسخگوی خسارات ما در این زمینه باشد؟

او می‌گوید: یکی دیگر از نگرانی‌هایی که وجود دارد انتقال بیماری از دام به انسان است که بنظر می‌رسد مسئله کم اهمیتی نیست و باید بطور جدی از آن پیشگیری کرد.

سوزاندن زباله‌ها به روش سنتی 

خانم فرامرزی یکی دیگر از اهالی این بخش با ابراز نارضایتی از وضع موجود به خبرنگار فارس می‌گوید: مسؤولان با بی توجهی به جمع آوری پسماندها، در مقابل اعتراض و گلایه شهروندان رفتار مناسبی نمی‌کنند.

او ادامه می‌دهد: ما مجبوریم برای رها شدن از این همه زباله که اطراف محل زندگی‌مان هست روزانه به روش سنتی آن‌ها را بسوزانیم که دود و آلودگی ناشی از این آتش زدن باعث ایجاد انواع آلرژی و بیماری‌های ریوی در میان اعضای خانواده ما شده است.

فرامرزی می‌گوید: سال‌های زیادی است که  از دهیاران و بخشدارانی که در این جایگاه شغلی قرار می‌گیرند، می‌خواهیم برای این معضل اساسی چاره‌ای بیندیشند اما تنها با بی توجهی روبه رو شده‌ایم.

او گفت: در این میان عدم نظارت و غفلت کارشناسان محیط بهداشت و درمان شهرستان اندیمشک در تمام این سال‌ها به شدت تعجب برانگیز بوده که چرا چندین دهه نسبت به این معضل اساسی که با سلامت شهروندان و جامعه در ارتباط است بی توجه بوده‌اند.

 

 


دفع و دفن زباله‌ها به عهده بخشداری و دهیاری است 
 
علی جهانی میر رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اندیمشک در این خصوص گفت: طبق قانون مدیریت پسماند جمع آوری، دفع و دفن زباله در روستاها و خارج از حریم شهرها وظیفه ذاتی بخشداری و دهیاری‌ها است.

وی افزود: مکاتبات لازم با بخشداری بخش الوار، فرمانداری و دادستان انجام شده و بخشداری بخش الوار وظیفه دارد ظرف ۲۰ روز آینده نتیجه اقدامات خود را در خصوص جمع آوری پسماندها به این اداره گزارش دهد در غیر این صورت طبق قانون به مراجع قانونی معرفی خواهند شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اندیمشک گفت: طی پیگیری‌های انجام شده تا یک ماه آینده سه دستگاه نیسان جکی و دو دستگاه تراکتور بیل‌دار جهت جمع آوری زباله روستاها خریداری و در جهت جمع آوری پسماندها به کارگیری خواهند شد‌.

 

 

عدم پاسخگویی مسؤولان 

به گزارش خبرگزاری فارس، پیگیری‌های خبرنگار فارس در جهت یافتن پاسخ مناسب به این مشکل مهم در شبکه بهداشت و درمان بی‌نتیجه ماند و ابوالحسنی مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان اندیمشک حاضر به پاسخگویی به مشکلات شهروندان نشد.

حسین دولتمند سرپرست بخشداری الوار گرمسیری به خبرنگار ما درباره چرایی عدم جمع آوری پسماندها که وظیفه بخشداری بوده و یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ای ساکنین منطقه است، هیچگونه پاسخی ارائه نداد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول