اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  سایر حوزه ها

ایران و روسیه در نظم نوین جهانی

طی ماه‌های اخیر روابط ایران و روسیه بر پایه منافع ملی مشترک به تدریج بهبود یافته است و فشار غرب علیه مسکو پس از عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین سبب شده تا انگیزه بیشتری برای بهبود روابط روسیه و ایران ایجاد شود.

ایران و روسیه در نظم نوین جهانی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، موقعیت ژئوپلیتیکی ایران و مسکو یک پیش نیاز عینی برای نزدیک تر شدن این دو کشور است تا آنها بتوانند در زمینه‌های مختلف از جمله افزایش همکاری در عرصه نظامی - سیاسی، تجارت، اقتصاد علوم دانش فنی در جهت خنثی سازی تهدیدات دشمن برداشتن فشار تحریم و ناکام کردن تلاش غرب برای به انزوا کشاندن ایران و روسیه و همچنین جلوگیری از نفوذ در راستای ایجاد نظم نوین جهانی با یکدیگر همکاری داشته باشند.

تا این لحظه، روابط ایران و روسیه بر پایه منافع ملی مشترک به تدریج بهبود یافته است. متشنج شدن روابط روسیه با کشورهای غربی پس از عملیات ویژه نیروهای نظامی روسیه در اوکراین و همچنین افزایش فشارهای تحریم غرب بر روسیه موجب تغییر ناگهانی چشم انداز ژئوپلیتیک بین المللی شد. همین امر انگیزه بیشتری را برای بهبود روابط روسیه و ایران ایجاد کرد ایران بیش از چهل سال تحت فشارهای سنگین تحریمهای غربی قرار دارد و مدام با تهدیدات نظامی و سیاسی دست و پنجه نرم می‌کند.

امروزه غرب - به ویژه ایالات متحده و متحدان اروپایی اش - تلاش می‌کنند تا شکست نظامی و ژئوپلیتیکی را به روسیه تحمیل کنند در عین حال میخواهند روسیه را در یک بحران عمیق اقتصادی فرو برند و آن را در عرصه‌های بین المللی منزوی سازند ایران نیز در وضعیتی، مشابه با افزایش فشار نظامی - سیاسی و اقتصادی مواجه است. عامل مهم در روابط نزدیک روسیه و تهران موضع میانه ایران در خصوص شرایط اوکراین بود که نه تنها موجب حل و فصل دیپلماتیک این مناقشه می‌شود بلکه برای از بین بردن علل واقعی آن نیز کارساز است. روسیه با حضور نظامی خارجی در خاورمیانه و نزدیک مرزهای ایران مخالف است و از ابتکارات جدید برای ایجاد یک معماری امنیتی جمعی در منطقه البته بدون دخالت غرب حمایت می‌کند. مسکو سیاست تهدید و باج خواهی علیه ایران را به شدت محکوم می‌کند.

در پایان لازم به ذکر است داشتن منافع ملی مشترک تهران و مسکو در شرایط جدید ژئوپلیتیکی و در زمان شکل‌گیری نظم جهانی چند قطبی بیانگر نیاز عینی به توسعه بیشتر همکاریهای دو جانبه و چند جانبه سودمند می‌باشد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول