اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

ترکیه: سازمان ملل در ماجرای قبرس، بی‌طرفی را نقض کرده است

وزیر خارجه ترکیه سازمان ملل متحد را متهم کرد که در قضیه قبرس اصل بی‌طرفی را کنار گذاشته است.

ترکیه: سازمان ملل در ماجرای قبرس، بی‌طرفی را نقض کرده است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزیر خارجه ترکیه پس از انتقاد شورای امنیت سازمان ملل از ساخت‌ وساز قبرس ترک‌نشین در منطقه حائل  بین دو  قبرس و محکومیت حمله به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل،  این نهاد را متهم کرد که بی‌طرفی خود را نقض کرده است.

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» شورای امنیت در بیانیه‌ای که روز دوشنبه منتشر کرد، ساخت یک جاده را نقض وضعیت موجود دانست.  ترکیه این جاده را یک پروژه بشر دوستانه برای ساکنان قبرس و قبرس ترک‌نشین توصیف کرده است.

شهروندان قبرس ترک‌نشین همچنین در روزهای گذشته گروهی از صلح‌بانان بین‌المللی را با مشت و لگد زدند.

 قبرس از سال ۱۹۷۴ و به دنبال حمله ارتش ترکیه دو قسمت شده است. در آن سال دولت سراسقف «ماکاریوس»، رئیس جمهور وقت قبرس، در کودتای نظامیان سرنگون شد و ترکیه با استناد به موقعیت خود به عنوان یکی از تضمین کنندگان حق حاکمیت قبرس، یگان‌های ارتش خود را در شمال این سرزمین مستقر کرد. هم اینک نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد در منطقه‌ای که جمهوری خود خوانده قبرس ترک نشین را از جنوب جدا می‌کند، گشت‌زنی می‌کنند.

«هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه روز سه شنبه در نشست خبری مشترک با همتای بلغارستانی خود گفت: «معتقدیم که با این اقدام، سازمان ملل بی طرفی خود را از دست داده است». «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه نیز روز دوشنبه پس از جلسه کابینه، اقدام نیروهای حافظ صلح سازمان ملل را غیرقابل خواند.

قبرس ترک‌نشین  سال ۱۹۸۳ استقلال خود را اعلام کرد و نام خود را جمهوری قبرس شمالی گذاشت، اما سازمان ملل متحد و کشورهای جهان آن را تاکنون به رسمیت نشناخته‌اند. قبرس ترک نشین از نظر اقتصادی به ترکیه متکی است.

پایان پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول