اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  اخبار

چله نشینی ویژه در جشنواره بین المللی فیلم کوتاه

درحالی برخی از فیلم سازان داخلی از تحریم جشنواره خبر می دهند که در بخش بین الملل روایت یک رکوردشکنی در حال دست به دست شدن است.

چله نشینی ویژه در جشنواره بین المللی فیلم کوتاه

به گزارش خبرنگار باشگاه توانا، جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران همه ساله توسط انجمن سینمای جوانان ایران، برگزار می‌شود که با هزاران متقاضی شرکت در ایران و سراسر جهان به عنوان مهمترین رویداد بین المللی سینمای کوتاه در غرب آسیا مطرح است.

این جشنواره از سال 1400 توانسته در جایگاه یکی از رویدادهای ۱۲۷ گانه معتبر سینمایی در جهان به عنوان دروازه ورود مستقیم فیلم‌های کوتاه به فهرست سالانه جشنواره اسکار قرار گیرد.

برگزیدگان جشنواره فیلم های کوتاه ماحصل بهترین های فیلم سازان جوانی هستند که در سه بخش فیلم، عکس و فیلم نامه پذیرای آثار فیلم کوتاه از ایران و سراسر جهان است؛ جشنواره ای که امسال با دو خط قرمز اقلیت های جنسی و کودک کشی وارد چهلمین دوره برگزاری خود شده است.

این جشنواره در آستانه‌ی چهل سالگی، برای فراهم کردن زمینه‌ی رشد و اعتلای سینمای نوین ایران و ایجاد سبد متنوعی از آثار، رویکرد «بومی گرایی در ژانر» را در انتخاب آثار مورد توجه قرار خواهد داد و علاوه بر این در بخش ملی، همت خود را بر این مهم گماشته که «جشنواره‌ی فیلم کوتاه تهران، آینه‌ی همه ایران» باشد تا فیلم‌سازان خطه‌­های مختلف ایران بتوانند جلوه‌ای از فرهنگ­‌ها، آیین و رسوم، زندگی شهری و زیست اقوام در سرتاسر ایران را با تکیه بر هویت ملی و دینی مردم و با تمرکز بر داستان­‌گویی و توجه به ژانر در فیلم‌­سازی بازتاب دهند.

جشنواره بین المللی فیلم کوتاه، بعد از 38 دوره برگزاری خود فراز و فرودهای زیادی را پشت سر گذاشته است تا در دوره چهلم خود با ثبت عدد ۷۲۱۶ فیلم کوتاه از ۳۱ کشور، رکورد حضور بین المللی در این جشنواره شکسته شود.

اسپانیا با ۹۱۳ اثر پیشتاز در این کارناوال است. در کنار اسپانیا، هند با ۵۵۳، فرانسه با ۴۹۴، آمریکا با ۴۴۸ و چین با ۳۶۷ فیلم کوتاه، ۵ کشور برتری هستند که بیشترین اثر را به این رویداد فرستاده‌اند.

این حجم از استقبال بین المللی می تواند نویدبخش اعتبار هرچه بیشتر این رویداد در سینمای جهان باشد.

در این دوره از جشنواره بین المللی فیلم کوتاه، ۷ اثر در بخش ملی ثبت و رکورد ۷۲۱۶ از ۳۱ کشور در بخش بین المللی ثبت شده است . از میان آثار ملی، ۱۱۸۵ فیلم داستانی، ۲۶۷ اثر مستند، ۲۲۲ اثر تجربی و ۱۱۳ اثر در بخش پویانمایی بوده است و ۳۳۹۰ اثر داستانی، ۱۰۶۸ اثر مستند، ۱۱۱۲ اثر تجربی، ۹۳۶ اثر پویانمایی در بخش بین‌الملل به‌ دبیرخانه جشنواره این دوره رسیده است‌.

آذرپندار دبیر جشنواره در حاشیه نشست خبری خود این مژده را داد که دو بخش جدید حقیقت جویان و راه ابریشم امسال‌ به بخش جنبی بین‌الملل جشنواره اضافه شده است و بخش عکس نیز به عنوان بخش جنبی جشنواره به بخش رقابتی وارد شده و در این بخش ۷۷۶ اثر ارسال و داوری می شود.

شورای سیاست گذاران چهلمین جشنواره چه کسانی هستند؟

محمد خزاعی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس شورای سیاست‌گذاری چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، طی حکمی اعضای شورای سیاست‌گذاری این دوره از جشنواره را معرفی کرده بود.

بر اساس حکم رییس سازمان سینمایی، سید محمد هاشمی عضو هیات امنای انجمن سینمای جوانان ایران و معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی، محمدحسین صوفی مدیرعامل اسبق انجمن سینمای جوانان ایران و مدیرعامل فعلی کانون جهان‌گردی، حبیب ایل بیگی معاون نظارت‌ و ارزشیابی سازمان سینمایی و مدیرعامل اسبق انجمن سینمای جوانان ایران، هادی مقدم دوست نویسنده، کارگردان و عضو هیات امنای انجمن سینمای جوانان ایران، غلامرضا منتظری نماینده و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و رییس اسبق بسیج هنرمندان، مجید اکبرشاهی معاون اسبق تولید و پشتیبانی انجمن سینمای جوانان ایران و رییس مرکز سیمرغ معاونت سیمای رسانه ملی و مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران را به عنوان اعضای شورای سیاست‌گذاری این دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران معرفی کرد. همچنین مهدی آذرپندار نیز به دبیری این جشنواره منصوب شد.

گفتنی است این دبیر جوان، تجربه فعالیت به عنوان مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه (۹۷ تا ۱۴۰۰)، عضو شورای عالی نمایش سیما (۹۸ تا ۹۹ و ۸۹ تا ۹۱)، قائم مقام خانه تولیدات جوان صداوسیما(۹۶-۹۷)، مدیر مرکز آفرینش های هنری سازمان بسیج مستضعفین (سال ۹۶)، داوری در جشنواره های مقاومت، ایثار و عمار و فعالیت در رسانه‌های مختلف به عنوان منتقد، دبیر و عضو هیئت تحریریه را در کارنامه خود دارد.

ناگفته های جشنواره بین المللی فیلم کوتاه 

با نگاه به گذشته و عبور از نقاطی که از آن به عنوان ضعف یاد می شود می توان در امتداد این جشنواره بین المللی، آینده فیلم سازان ایران را رقم زد.

در حقیقت سینمای کوتاه و به طور خاص جشنواره فیلم کوتاه، بازتابی است از بدنه سینمای ایران؛ زیرا هر چند گفته می شود که سینمای کوتاه فارغ از سینمای بلند و به خودی خود مستقل است و شاید لازم نباشد هر فیلمسازی از حوزه فیلم کوتاه به حوزه فیلم بلند برود اما واقعیت این است که هر کسی که دلش می خواهد به عرصه فیلمسازی وارد شود، حتما پیش از آن باید در حوزه فیلم کوتاه تجربه کسب کند، به همین دلیل است که می‌گوییم سینمای کوتاه می تواند بازتابی از سینمای کنونی و حتی پیش‌بینی نسبتا گویایی از سینمای آینده کشورمان باشد. زیرا بسیاری از فیلمسازان بزرگ امروز نیز در همین حوزه خود را آزموده و در همین جشنواره‌ها به جامعه هنری معرفی شده اند. بنابراین این نکته اهمیت جشنواره فیلم کوتاه را دو چندان می کند. به خصوص اینکه این جشنواره دروازه ای برای ورود به آکادمی اسکار نیز مطرح شده است بنابراین دور از انتظار نیست که هرسال گروهی نسبت به گزینش ها معترض باشند و آن را سلیقه‌ای بنامند.

علیرضا قاسمی درباره رد شدن برخی فیلم ها گفته است: جشنواره‌ها موظف به توضیح درباره رد شدن فیلم‌ها نیستند اما واقعیت این است که باید یک اعتماد عمومی به جشنواره وجود داشته باشد و اگر جشنواره‌ای در خارج  فیلم‌های بسیاری را نمی‌پذیرد و هیچ حاشیه‌ای درباره این اتفاق رخ نمی‌دهد به این معنی است که اعتمادی عمومی نسبت به آن‌ها وجود دارد که جای شک و شبهه‌ای درباره انتخابشان باقی نمی‌ماند.

قاسمی که از فعالان حوزه سینمای کوتاه است معتقد است که ذائقه هنری و محتوایی جشنواره مورد توافق و قبول فیلم سازان داخی نیست و همین فاصله‌گذاری سبب می‌شود تا زیربار انتخاب جشنواره  نروند؛ موضوعی که علی عسگری از فیلم سازان کشور به نوع دیگری به این مساله می‌پردازد؛ او معتقد است فیلمی که از لحاظ کیفی در جشنواره‌های خارجی پذیرفته شده اما نمی‌تواند به جشنواره داخلی راه یابد، اتفاق عجیبی است.

این در حالی است که مضمون فیلم‌ها باید با موضوع هر جشنواره‌ای نسبیت و تطابق داشته باشد  و صرف اینکه یک فیلم به مذاق یک جشنواره خارجی خوش آمده دلیل قابل قبولی نیست که  از فیلتر جشنواره های داخلی هم سالم عبور کند. اینکه فیلم علیرضا قاسمی از آثار موفق در جشنواره‌های مختلف دنیا نتواند در جشنواره فیلم کوتاه حضور پیدا کند، نشان می‌دهد که از فیلتر مضامین منطبق با هویت جشنواره فاصله داشته است.

جشنواره‌های معتبر دنیا دارای ذائقه‌ای هستند که از سوی برنامه‌ریزهایشان که فیلم‌ها با فیلتر آن‌ها به جشنواره راه پیدا می‌کند. این ذائقه حفظ می‌شود و چون ذائقه هنری جشنواره و افراد انتخاب‌کننده کاملاً مشخص هستند رد شدن فیلم، فیلمساز را متقاعد می‌کند که حذف اثرش را بپذیرد.

از اتفاقات مثبتی که چند سالی در امر برگزاری جشنواره رخ داده است، اسکار کوالیفاید شدن جشنواره بین المللی فیلم کوتاه است. به گفته دلاور دوستانیان، کارگردان سینمای کوتاه و مستند، این رویداد که دوسالی در جشنواره فیلم کوتاه مورد توجه قرار گرفته است سبب می شود ،کیفیت  اعتبار ما را در سطح بین المللی افزایش دهد.

 دوستانیان در توضیح این پدیده می‌گوید: «اسکار کوالیفاید» شدن جشنواره، برای فیلمسازان اعتبارسنجی می‌کند و باعث می‌شود که برای ارتقای کیفی آثارشان به‌ لحاظ ساختار، قاب‌بندی و فیلم‌نامه اهتمام بورزند. حتی در مقوله سوژه شاید به سراغ موضوعاتی جهان‌شمول‌تر بروند.

پایان پیام/

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول