اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

مخالفت شدید اکواس با دوره انتقالی در نیجر

گروه «اکواس» با اشاره به اینکه گزینه نظامی درخصوص بحران نیجر، همچنان روی میز است، مخالفت شدید خود با دوره انتقالی سه ساله در این کشور را اعلام کرد.

مخالفت شدید اکواس با دوره انتقالی در نیجر

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا» (اِکواس)، مخالفت شدید خود با پیشنهاد دوره انتقالی سه‌ساله در نیجر را اعلام کرد؛ امری که بیانگر پیچیدگی تلاش‌ها برای پایان دادن دیپلماتیک به بحران این کشور است.

«عبدالفتاح موسی» کمیسیونر صلح و امنیت اکواس در یک گفت‌وگوی تلویزیونی که شب گذشته منتشر شد، گفت: «اعلام دوره انتقالی سه ساله در نیجر، کاملا غیرقابل قبول است و اکواس در تلاش است تا نظم قانون اساسی را در اسرع وقت به این کشور بازگرداند».

وی تاکید کرد که دوره انتقالی باید، بشدت کوتاه باشد. دوره انتقالی نباید بیش از یک سال باشد و ترجیحا باید کمتر از آن باشد.

موسی در ادامه تصریح کرد: «امکان مداخله نظامی تاکنون منتفی نشده است».

این در حالی است که «عبدالرحمن چیانی» رئیس شورای نظامی نیجر، عصر شنبه (۱۹ آگوست)، با اشاره به این‌که مداخله نظامی کشورهای عضو اکواس به کشورش، برای مهاجمان ساده نخواهد بود، گفت که دوره انتقالی قدرت، بیش از سه سال نخواهد بود. 

وی طی سخنانی که از تلویزیون نیجر پخش شد، گفت: «هدف ما مصادره قدرت نیست... اگر حمله‌ای علیه ما انجام شود، آن را اشغالگری خواهیم دانست و برخلاف آنچه برخی باور دارند، مانند قدم زدن در پارک [آسان] نخواهد بود».

اما «جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا» (اکواس) آمادگی خود را برای مداخله نظامی در نیجر در صورت شکست کلیه راه‌های دیپلماتیک اعلام کرده و حتی تاریخی برای آن آغاز این حمله در نظر گرفته است. هرچند که زمان مذکور را علنی نکرده است. 

کودتای فرماندهان یک گروه نظامی در نیجر که خود را «شورای ملی حفاظت از میهن» می‌نامد، در ۲۶ جولای (۲۰۲۳) بدون شلیک حتی یک گلوله، رقم خورد و یک روز بعد، فرماندهان نظامی عضو این شورا از طریق تلویزیون رسمی کشور، اعلام کردند که قدرت را به دست گرفته‌اند.

در جریان این کودتا، رئیس‌جمهور خلع و در مقر ریاست‌جمهوری تحت بازداشت قرار گرفت، تمامی مرزهای کشور بسته شد، پارلمان و دولت منحل و قانون اساسی به دلیل «بدتر شدن وضعیت امنیتی و بحران اجتماعی و اقتصادی کشور»، تعلیق شد و  نخست‌وزیر جدید انتخاب شد.

یکشنبه پیش، پس از پایان مذاکرات گروه اکواس در نیامی، پایتخت نیجر، اعلام شد که گفت‌و‌گوهای هیأت اعزامی این گروه با شورای نظامی نیجر به نتیجه‌ای نرسیده و ناموفق بوده است و شورای نظامی نیجر پیشنهادهای اکواس برای بازگشت رئیس جمهور مخلوع نیجر به قدرت را رد کرده است (جزئیات بیشتر).

پایان پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول