اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

شناسایی یک هزار و ۴۵۰ هکتار کانون بحرانی گرد و خاک در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: سه کانون بحرانی گرد و خاک به مساحت یک هزار و 450 هکتار در شهرستان‌های شهرکرد، بروجن و خانمیرزا وجود دارد که هر ساله هم‌زمان با فصل پائیز منشا و محل تجمع گرد و غبار می‌شود.

شناسایی یک هزار و ۴۵۰ هکتار کانون بحرانی گرد و خاک در چهارمحال و بختیاری

اصغر احمدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، با اشاره به طرح مردمی‌سازی عرصه‌های منابع طبیعی در استان، گفت: شیوه‌نامه این طرح در دست تهیه و بررسی است و بناست در آینده‌ای نزدیک توسط سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به ادارات کل منابع طبیعی، ابلاغ شود. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در ادامه بیان کرد: هدف از اجرای این طرح مشارکت مستقیم و غیرمستقیم مردم است تا بتوان از طریق آن از عرصه‌های ملی حفاظت و مراقبت کرد.

وی یادآور شد: نمونه‌ای از طرح‌های مردمی، طرح‌های مرتعداری است که عرصه‌های ملی در اختیار مجریان طرح قرار میگیرد تا بتوانند علاوه بر حفاظت از آن بهره‌برداری اصولی در زمینه کاشت گیاهان دارویی نیز داشته باشند.

احمدی در ادامه اضافه کرد: تا کنون در قالب طرح‌های مرتعداری ۱۲ مورد به مساحت هشت هزار و ۴۰۰ هکتار زمین از سوی منابع طبیعی در اختیار افراد جهت بهره‌برداری و کاشت انواع گیاهان اعم از گیاهان دارویی قرار گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان اینکه از دیگر طرح‌هایی که با مشارکت‌های مردمی صورت گرفته است می‌توان به طرح کاشت یک میلیارد درخت اشاره کرد، گفت: این طرح تحت عنوان طرح مردمی در سطح کشور مطرح و از ابتدای امسال آغاز شده است تا در طی یک دوره چهار ساله یک میلیارد درخت در استان‌ها تولید و کاشته شود.

وی با اشاره به اینکه سهم استان از این طرح، تولید و کاشت ۱۰ میلیون نهال است، یادآور شد: این نهال‌ها در مکان‌های شناسایی شده در جهت زراعت چوب، غنی‌سازی جنگل‌ها و ایجاد فضای سبز کاشته می‌شوند.

احمدی در ادامه با اشاره با کانون‌های بحرانی گرد و غبار در استان، خاطرنشان کرد: سه کانون بحرانی گرد و غبار در شهرستان‌های شهرکرد، بروجن و خانمیرزا وجود دارد که هر ساله هم‌زمان با فصل پائیز منشا و محل تجمع گرد و غبار می‌شود و کیفیت هوای استان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

احمدی بیان داشت: این کانون‌ها به دلیل تغیر شرایط اقلیمی و آب و هوا، کاهش بارندگی و بر هم خوردن نظم آن به وجود آمده‌ که با مشارکت مردم در حفاظت از پوشش گیاهی مرتع‌ها، جنگل‌ها و اقدامات بیولوژیکی می‌توان اثر بیابانی شدن مراتع را از بین برد، مشارکت مردم مهم‌ترین عامل در پیشگیری از بیابانی شدن مراتع و جنگل‌ها است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در پایان یادآور شد: در استان یک هزار و ۴۵۰ هکتار کانون بحرانی گرد و غبار وجود دارد.

پایان پیام/ ۶۸۰۴۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول