اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

پیش بینی حضور 4 میلیون ایرانی در مراسم اربعین

رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران گفت: برآوردها نشان می دهد بیش از 4 میلیون زائر اربعین از ایران داریم که اگر این عدد را با خانواده های آنها در نظر گرفته و جاماندگان را هم به آن اضافه کنیم، عدد قابل توجهی خواهد شد.

پیش بینی حضور 4 میلیون ایرانی در مراسم اربعین

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، محمد امین توکلی زاده،رئیس ستاد اربعین حسینی شهرداری تهران در نشست خبری در خصوص برنامه های اربعین شهرداری گفت: ستاد اربعین طبق سنوات قبل با حکم شهردار تهران تشکیل و ریاست آن برعهده معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری است .

وی ادامه داد: ستاد اصلی اربعین در وزارت کشور با حضور سازمان ها و نهادهای مختلف تشکیل می شود.

رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران با بیان اینکه رویداد اربعین رخداد بزرگی است گفت: برآوردها نشان می دهد بیش از 4 میلیون زائر اربعین از ایران داریم که اگر این عدد را با خانواده های آنها در نظر گرفته و جاماندگان هم به آن اضافه کنیم، عدد قابل توجهی خواهد شد.

به گفته توکلی زاده در چند سال گذشته ستاد اربعین زیر ساخت های خوبی را در مرزها ایجاد کرده و شهرداری ها در چند کمیته ستاد اربعین اصلی عضو هستند که در این میان معاون خدمات شهری شهرداری تهران در کمیته خدمات شهری ستاد اربعین کشور و معاون حمل و نقل نیز به عنوان عضو موثر کمیته حمل و نقل حضور دارند.

وی ادامه داد: ستاد اربعین شهرداری دائمی شد و این دبیرخانه در طول سال فعال بود، دلیل آن هم این است که تدارک حماسه بزرگ ۲۵ میلیونی اربعین مقدمات طولانی دارد و بعد از آن بازخوردها و بازنمایی آن نیز تداوم دارد.

معاون اجتماعی شهرداری تهران گفت: امسال نیز کارمان را چند هفته پیش از حرم عبدالعظیم (ع) و اهدای احکام شروع کردیم و آیین بدرقه نیز به عنوان برنامه ای که از دوسال پیش طراحی شد را به عنوان قرار خدمت تلقی کردیم. 

به گفته توکلی زاده این آیین را در شهر تثبیت کردیم و جمعه این هفته آیین بدرقه را برای زائران امام حسین (ع) در میدان آزادی خواهیم داشت که آغاز فعالیت های ستاد اربعین شهرداری است.

معاون شهردار تهران گفت: از سال گذشته تلاش کردیم تمام مجموعه ها و قرارگاه های خودمان را در شهرداری به این سمت سوق دهیم و از آنها خواستیم جلسات را با گروه های مردمی شکل دهند و در عراق ۴۰ هزار موکب مردمی پای کار می آیند تا از این خیل عظیم پذیرایی کنند.

رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم ما مردمی سازی بود گفت: از ابتدا در این حوزه تاکید کردیم که ما پشت سر مردم حرکت کنیم و تمام قرارگاه های ما تحت عنوان مواکب محبان الرضا (ع) با مشارکت مردمی کار خود را انجام می دهند. 

وی ادامه داد: در جاهایی که مردم نیاز به کمک دارند مثل بحث حمل ونقل ما در شهرداری امکانات را فراهم می کنیم.امسال ستاد اربعین شعار پرمفهمومی با عنوان حیاتنا الحسین (ع) برای اربعین دارد که دایره بزرگی از مفاهیم مختلف مانند سبک زندگی حسینی و جان خود را برای حسین فدا کردن و با حسین زندگی کردن را می توان برای آن تعریف کرد.

رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم ما مردمی سازی بود گفت: از ابتدا در این حوزه تاکید کردیم که ما پشت سر مردم حرکت کنیم و تمام قرارگاه های ما تحت عنوان مواکب محبان الرضا (ع) با مشارکت مردمی کار خود را انجام می دهند. 

وی ادامه داد: در جاهایی که مردم نیاز به کمک دارند مثل بحث حمل ونقل ما در شهرداری امکانات را فراهم می کنیم.امسال ستاد اربعین شعار پرمفهمومی با عنوان حیاتنا الحسین (ع) برای اربعین دارد که دایره بزرگی از مفاهیم مختلف مانند سبک زندگی حسینی و جان خود را برای حسین فدا کردن و با حسین زندگی کردن را می توان برای آن تعریف کرد.

معاون شهردار با تأکید بر اینکه قرارگاه اصلی ستاد اربعین در شهرداری تهران تشکیل شده است، گفت: شهرداری هم در ایران و هم در کشور عراق قرارگاه دارد. از مرز شلمچه زائران پاکستانی و شبه قاره هند وارد کشور عراق می‌شوند و شهرداری منطقه یک در آنجا حضور دارد. همچنین در مرز چذابه شهرداری منطقه 3 و در مرز مهران به دلیل اینکه حدود 70 د رصد زائران از آنجا تردد می‌کنند، سه منطقه حضور دارند که منطقه 2 در آن سوی مرز و منطقه 5 و 11 در ایران خدمت رساسنی می‌کند. منطقه 22 هم در مرز خسروی ارائه خدمات می‌دهد.

توکلی زاده با تأکید بر اینکه سال گذشته موکب بانوان به نام زینبیون توسط شهرداری منطقه 8 در عراق راه اندزی شد گفت: ‌امسال هم این موکب وجود دارد.

وی با بیان اینکه منطقه 6 با همکاری مسئولان کربلا حلقه یک نظافت و خدمات شهری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برعهده دارد و در مسیر طریق الحسین نیز منطقه 13 حضور دارد. در شهر سامرا هم منطقه 9 و اداره کل امور بانوان خدمت رسانی می‌کنند.

وی در خصوص اقدامات شهرداری در حوزه خدمات شهری در اربعین گفت: در حوزه خدمات شهری در حوزه تامین اقلام و نیروهای خدماتی در کنار سایر کلانشهرها خدمت رسانی می‌کنیم. این موضوع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم بگویم که نیروها در صورت تمایل ثبت نام کرده، سلامت آنها توسط اداره کل سلامت پایش و بعد بین آنها قرعه کشی و به مرزها اعزام می‌شوند.

به گفته توکلی زاده؛ طبق توافق با کلانشهرها تقسیم بندی‌هایی برای حضور افراد در شهرهای کربلا، نجف، کوفه، سامرا و کاظمین و طریق الحسین انجام می‌شود که هر قسمت برعهده یک کلانشهر است. وظیفه اصلی خدمت رسانی در کربلا برعهده شهرداری تهران است.

وی در خصوص حضور نیروهای آتش نشانی در کربلا گفت: مانند گذشته خودروهای آتش نشانی در مرزها و عتبات حضور دارند و نیروهای داوطلب هم اعزام می‌شوند. در باره متوفیان این سفر هم بگویم که در این حوزه سازمان بهشت زهرا با همکاری کلانشهرهای دیگر اقداماتی جهت بازگرداندن متوفیان احتمالی به ایران انجام داده است. این اقدام در سال‌های قبل انجام نشده بود و مشکلاتی ایجاد کرده بود.

توکلی زاده در خصوص حوزه ترابری گفت: این موضوع بر عهده  معاونت حمل و نقل با همکاری سایر کلانشهرهاست. با همکاری شهرهای مشهد، اصفهان، قم، از شهر زرباطیه، تا کوت معاونت حمل و نقل نیروهای خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اعزام می‌کند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چه تعداد اتوبوس توسط شهرداری برای انتقال زائران در آن سوی مرز در نظر گرفته شده است، گفت: تاکنون 200 اتوبوس حرکت کرده و با همکاری بخش خصوصی تعداد افزایش می‌یابد تا شرایط خوبی برای زائران فراهم شود؛ چراکه 4 میلیون ایرانی به زیارت اربعین می‌روند. البته در خصوص حوزه حمل و نقل سایر نهادها هم مسئولیت دارند.

وی در خصوص خدمات شرکت شهر سالم گفت: خدمات افزایش پیدا کرده و در 11 اکیپ گروه‌های پزشکی داوطلب مستقر می‌شوند تا خدمت رسانی کنند. البته با کمک هلال احمر هم بسته‌های دارویی تهیه می‌شود.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه برای اولین بار کمیته زیرساخت معاونت فنی عمران ایجاد شده است، گفت: قرار است زمین‌هایی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای ایجاد امکانات زیربنایی در نظر گرفته تا شهرها زیرساخت‌های لازم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در مرزها ایجاد کنند. در مرز شلمچه زمینی به شهرداری تهران واگذار شده است تا زیرساخت‌هایی مثل سرویس بهداشتی و حمام تهیه شود.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص مراسم جاماندگان و اینکه آیا هزینه‌های مراسم توسط نیروهای مردمی تامین می‌شود، گفت: امسال هم مراسم جاماندگان انجام می‌شود. سازمان فرهنگی هنری کار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام می‌دهد. به اندازه ستاد اربعین برای جاماندگان هم برنامه‌ریزی شده است، اما در خصوص هزینه‌هایش باید بگویم بخشی از آن توسط مردم و بخشی مانند زیرساخت‌ها، تامین برق،‌ حمل و نقل توسط شهرداری‌ها انجام می‌شود، اما هر جا که مردم بتوانند کمک کنند ما حمایت می‌کنیم. اما کارهایی مانند تامین برق را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مردم نمی‌توانند انجام دهند، پس ما آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام می‌دهیم.

وی با تأکید بر این موضوع که حدود 2 میلیون نفر در مراسم جاماندگان شرکت می‌کنند، گفت: این موضوع نیاز به اطلاع رسانی جداگانه دارد و با متولیان مساجد، درمانگاه‌ها، حسینیه‌ها و مدارس گفت‌وگو شده تا تدارک خوبی داشته باشند و 8 منطقه برای مراسم جاماندگان داریم و مسیر آن از میدان امام حسین(ع) تا حرم عبدالعظیم حسنی(ع) است

معاون شهردار در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه خدمت‌رسانی در مرزها چگونه خواهد بود، گفت: وزارت کشور در دو مرز باشماق و تمرچین تکلیفی بر عهده شهرداری نگذاشته است و ما در 4 مرز اصلی خدمت رسانی می‌کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اعلام شده 9 میلیون تومان به کارکنان شهرداری کمک هزینه اربعین داده می‌شود، گفت: باید از این فضاها خارج شویم که هزینه‌های اربعین را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ استخراج و با دیگر هزینه‌ها مقایسه کنیم. این موضوع‌ها تکراری است و باید از آن عبور کنیم. ما اداره کل رفاه داریم که برای سفرهای غیرضروری هم وام می‌دهد و برای این موضوع هم با افتخار تمهیدات ویژه قائل هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص اقدامات پزشکی گفت: حوزه سلامت ما شرکت شهر سالم است و با همکاری‌ گروه‌های داوطلب خدمات ارائه می‌کند.

وی با اشاره به اینکه اربعین در ایام گرم سال است، گفت: تا 15 سال آینده هم اربعین در فصل گرم قرار دارد و ما توصیه می‌کنیم که افرادی که توانمندتر هستند در پیاده‌روی شرکت و بیشتر پیاده‌روی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم بیشتر به شب موکول کنند که درباره سالمندان و کودکان بیشتر این توصیه می‌شود.

وی در خصوص تعداد نیروهای شهرداری در اربعین گفت: از مجموع کلانشهرها و شهرداری تهران حدود 4 هزار نفر در این مراسم خدمت رسانی می‌کنند که 2 هزار نفر برای حمل و نقل و 2 هزار نفر نیروهای خدماتی هستند.

وی در خصوص همکاری کشورهای همسایه ایران و شهرداری تهران با مسئولین عراق در موضوع اربعین گفت: جلسات خوبی در این زمینه برگزار شد، به‌ویژه شهرداری تهران جلساتی با استانداری کربلا، نجف و بغداد و کاظمین داشت. کارها خوب پیش می‌رود و تجهیزات خوبی در حوزه خدمات شهری تهیه شده است، اما وقتی زائر زیادی وارد این کشور می‌شود، طبیعی است که نیاز به کمک بیشتری دارند.

در بخش دیگر این مراسم مصطفی زیبایی نژاد، مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران تأکید کرد: امسال رویکرد ستاد اربعین توجه به نوجوانان است و برنامه‌های فرهنگی در این زمینه دیده شده است. به دلیل تعطیلی مدارس، نوجوانان از سفر اربعین استقبال زیادی می‌کنند.

وی ادامه داد: از روز جمعه در میدان آزادی مراسم اعزام زائران تهرانی انجام می‌شود. از 4 تا 15 شهریور هم آیین بدرقه زوار در مرزهای خسروی، مهران، شلمچه و چذابه برگزار و همچنین آیین استقبال از زار با نام ره‌یافتگان به عرش از تاریخ 12 تا 20 شهریور انجام می‌شود. کاروان سرودی در قالب 20 گروه سرود «حبیبی شوکت» را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اجرا می‌کنند که یک سرود عربی است و در مسیر طریق الحسین(ع) از نجف تا کربلا و در شهر کربلا این 20 گروه گرد هم می‌آیند.

وی تأکید کرد: برنامه‌های شاخصی برای اربعین داریم و همچنین برنامه دسته عزاداری نوجوانان جهان اسلام که با حضور دانش آموزان ایرانی‌، عراقی، لبنانی و برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اجرا می‌کنند. قرار است این دسته عزاداری وارد حرم امام حسین(ع) شده و در آنجا عزاداری کنند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول