اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

ضررهای دائمی که آفرودسواران به طبیعت می زنند+ فیلم

آفرودسواران امروزه یکی از مشکلات محیط‌ زیست ایران هستند، این افراد بدون هیچ قانونی به بکرترین مناطق ایران رفته و حیات جانوری و گیاهی این مناطق را به خطر می‌اندازند.

ضررهای دائمی که آفرودسواران به طبیعت می زنند+ فیلم

به گزارش خبرنگار محیط‌زیست خبرگزاری فارس، یکی از مشکلات امروز محیط‌زیست ایران آفرودسواران هستند. آفرود ماشین‌های گردشگری و مسابقه‌ای است که برای تفریحات جنگلی، کویری و مناطق صعب‌العبور استفاده می‌شود. حرکت این ماشین‌ها در طبیعت آسیب زیادی را به وجود می‌آورد، آسیب‌هایی مثل نابودی پوشش گیاهی زیر چرخ آفرود، حرکت ماشین بر روی خاک و تآثیر منفی بر همبستگی خاک و جدا شدن ذرات آن از هم که باعث فرسایش خاک می‌شود، از بین رفتن آرامش حیوانات اهلی و وحشی، مصرف بالای سوخت این ماشین‌ها و ایجاد آلودگی در مناطق طبیعی و ....

اثر آفرودسواران بر طبیعت تا مدت‌ها باقی می‌ماند و امکان دارد بعضی از ضررهای آن‌ها دائمی باشد. طبق تحقیقات عبور اجسام سنگین از زمین باعث کوبیده شدن خاک می‌شود و ماشین‌های آفرود جز اجسام سنگین محسوب می‌شوند و باعث می‌شود که رشد گیاهان در خاک کوبیده شده متوقف شود یا به طور کلی منطقه دیگر برای رشد گیاهان مناسب نباشد.

مشکل بعدی که این گروه ایجاد می‌کنند زدن کمپ و آتش روشن کردن در جنگل‌ها و مناطق بکر است که باعث می‌شود حیات وحش ترسیده و از محل زندگی خود فراری شوند. علاوه بر این موضوع معمولاً بعد از پایان حضور خود در طبیعت این افراد ردپای خود را پاک نکرده و اثرات آن‌ها در طبیعت باقی می‌ماند.

نور چراغ‌های ماشین‌ها باعث اختلال در خواب شبانه حیوانات می‌شود و حتی زیست شبانه بعضی از حیوانات را به خطر می‌اندازد. یا صدای بلند باندهای آن‌ها در مناطق طبیعی باعث سکته پرندگان و فرار آن‌ها از روی تخم خواهد شد. رفتن آن‌ها باعث جمع شدن زباله در طبیعت شده و حتی باعث تخریب زیستگاه هم شده و حتی با قدرتی که این ماشین‌ها دارند و از تپه‌ها بالا رفته باعث خرد شدن سنگ‌ها و از همم پاشیدن تپه‌ها می‌شود.

مهمترین آفت برگزاری آفرود در طبیعت ایران بی‌برنامگی و بی‌ضابطه بودن آن است که بدون نظارت هیچ ارگانی برنامه‌ها و سابقات خود را برگزار می‌کنند.

به تازگی فیلمی در فضای مجازی پخش شده که این بار آفرودسواران نه در کوه و جنگل که در میان تنگه‌های آب حرکت می‌کنند یا در میانه جنگل‌های هیرکانی بدون توجه به حضور حیوانات با بالاترین سرعت در حال حرکت هستند.

پیش از این هم سازمان حفاظت محیط‌زیست انتقاداتی را نسبت به آفرودسواران مطرح کرده و خواستار قانونمند شدن حضور آن‌ها در طبیعت شده بود.

 

آفرود در جنگل هیرکانی

آفرود در تنگه‌های بکرو پر آب طبیعت

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول