اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

رایزنی تلفنی امیرعبداللهیان و وزیر خارجه چین

وزیر خارجه چین در گفت‌وگوی تلفنی با امیرعبداللهیان، از سفر همتای ایرانی به عربستان سعودی و پیشرفت روابط ۲ کشور ابراز خرسندی کرد.

رایزنی تلفنی امیرعبداللهیان و وزیر خارجه چین

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان و وانگ یی وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و چین امروز (یکشنبه) ۲۹ مرداد ماه تلفنی گفت‌وگو کردند.

در این گفت‌وگوی تلفنی، آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه و موضوعات بین‌المللی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. 

امیرعبداللهیان در این گفت‌وگو، انتصاب مجدد «وانگ یی» به عنوان وزیر امور خارجه چین را تبریک گفت و مناسبات ایران و چین را مثبت و رو به جلو ارزیابی کرد.

وانگ یی که پیش از این هم در سمت وزیر امور خارجه چین مشغول به فعالیت بوده است، مجددا به عنوان وزیر خارجه جدید چین و جایگزین «چین گانگ» منصوب شده است. 

وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگوی تلفنی با همتای چینی با اشاره به پیشرفت‌های خوب حاصل شده در راستای اجرای توافقات روسای جمهور ایران و چین، پیشبرد برنامه جامع همکاری ۲۵ ساله را در مسیر درست خواند و بر آن تأکید کرد.

وانگ یی وزیر خارجه چین نیز با ارزیابی مثبت از مناسبات راهبردی دو کشور، دیدگاه چین درباره نشست سران بریکس در آفریقای جنوبی و موضوعات مرتبط با گسترش اعضا را مورد اشاره قرار داد.

نشست سران بریکس و بریکس پلاس قرار است در ژوهانسبورگ برگزار شود. آیت‌الله رئیسی و شی جین پینگ رئیس جمهور چین هم در این نشست شرکت خواهند کرد.

وی با اشاره به ابتکار کمربند راه، ایران را یک عضو مهم در این ابتکار خواند و حضور جمهوری اسلامی ایران در نشست آتی کمربند راه را مهم برشمرد.

وزیر امور خارجه چین همچنین از سفر حسین امیرعبداللهیان به عربستان سعودی و پیشرفت روابط ایران و عربستان ابراز خرسندی کرد.

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان پنجشنبه و جمعه ۲۶ و ۲۷ مرداد ماه و در پاسخ به دعوت فیصل بن فرحان همتای سعودی به ریاض و جده سفر کرد.

وزرای خارجه ایران و چین در این گفت‌وگوی تلفنی با ابلاغ سلام روسای جمهور دو کشور، بر نقش مهم دیپلماسی سران تأکید کرده و درباره برخی موضوعات بین‌المللی رایزنی کردند.

به گزارش فارس، ایران و عربستان ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ و بعد از چندین دور مذاکره در بغداد و عمان، در نهایت در پکن به توافق دست یافتند که مناسبات دیپلماتیک خود را از سر بگیرند و بعد از آن در ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ وزرای خارجه ایران و عربستان در پکن ملاقات کردند. در آن زمان چین گانگ وزیر خارجه سابق چین عهده‌دار وزارت خارجه چین بود.

وزیر امور خارجه همچنین در شبکه اجتماعی «ایکس» درباره این گفت‌وگوی تلفنی نوشت: در گفت‌وگوی تلفنی با آقای وانگ یی انتصاب مجددش به وزیری امور خارجه جمهوری خلق چین را تبریک گفتم. مناسبات دوجانبه و روند پیشبرد برنامه جامع همکاری راهبردی ۲۵ ساله در حال پیشرفت است. پیرو توافق روسای جمهور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین، در مسیر توسعه و رفاه دو ملت گام‌های نیرومندتری را برمی‌داریم. 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول