اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

آخرین تلاش های دیپلماتیک اکواس در قبال بحران نیجر

هیاتی از نمایندگان اکواس پس از مشخص شدن تاریخ مداخله نظامی این بلوک در نیجر، با هدف دست زدن به آخرین دیپلماسی‌ها برای رفع اختلاف با شورای نظامی حاکم، به این کشور سفر کرد.

آخرین تلاش های دیپلماتیک اکواس در قبال بحران نیجر

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک هیات از نمایندگان «جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا» (اکواس) روز شنبه وارد شهر نیامی، پایتخت نیجر شد تا آخرین تلاش های دیپلماتیک برای یک راه‌حل صلح آمیز با حاکمیت نظامی که بعد از کودتای چهارم مرداد در این کشور روی کار آمد را اجرا کند.

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، «لئوناردو سانتوس سیمائو»،  نماینده ویژه سازمان ملل برای غرب آفریقا، روز جمعه در تلاش برای کمک به حل بحران نیجر به این کشور سفر کرده بود و نمایندگان اکواس بعد از ورود به شهر نیامی به مذاکرات این فرستاده سازمان ملل پیوستند.

سیمائو طبق اعلام «استفان دوجاریک»، سخنگوی سازمان ملل در سفر به نیجر به دیدار مقامات شورای نظامی و دیگر طرف‌ها رفت تا به تحقق راه حلی صلح آمیز برای بحران این کشور کمک کند.

اعضای اکواس در تاریخ دهم اوت (19 مرداد) دستور به تشکیل «نیروی آماده به حمله» به نیجر با ماموریت ادعایی بازیابی حاکمیت قانون اساسی دادند.

کشور نیجر، چهاردهم مردادماه، شاهد کودتای نظامیان بود. «محمد بازوم» رئیس‌جمهور مخلوع نیجر به اتهام فساد و عدم رسیدگی به وضعیت این کشور به همراه همسر و پسرش در تاریخ ۲۶ ژوئیه (چهارم مرداد ماه) توسط نیروهای گارد ریاست جمهوری از قدرت خلع شد و هم‌اکنون در بازداشت خانگی به سر می‌برد.

به دنبال سرنگونی بازوم و قدرت یافتن شورای نظامی نیجر به رهبری «عبدالرحمن تچیانی»، جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا «اکواس» تحت فشار فرانسه و آمریکا تاکید کرد چنانچه نیروهای نظامی نیجر، محمد بازوم را به قدرت بازنگردانند، کشورهای عضو این جامعه در نیجر مداخله نظامی خواهند کرد. 

عبدالفتاح موسی، کمیسیونر صلح و امنیت اکواس روز جمعه اعلام کرد، 11 نفر از 15 عضو این بلوک قبول کرده‌اند سربازانش را در مداخله نظامی در نیجر شرکت دهند و هر زمان که دستور این مداخله صادر شود، این سربازان «آماده ورود به نیجر» هستند.

چهار عضوی که در این مداخله نظامی شرکت نمی‌کنند به غیر از خود نیجر شامل گینه، مالی و بورکینافاسو، کشورهایی که پیش از نیجر در ماه‌های گذشته در آنها کودتا رخ داد و تحت حاکمیت شوراهای نظامی هستند، می‌شوند.  کشورهای مالی و بورکینافاسو هشدار داده‌اند هر گونه مداخله در نیجر را به عنوان اقدام جنگی در نظر می‌گیرند. تلویزیون دولتی نیجر روز جمعه گزارش داد، این دو کشور با هدف همبستگی با نیجر جنگنده‌های خود را به این کشور فرستاده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت، بیانیه‌ روز جمعه اکواس درباره تعیین تاریخ مداخله نظامی این بلوک در نیجر چیزی به جز یک تهدید توخالی دیگر نیست.

این بلوک بلافاصله بعد از کودتا، به شورای نظامی نیجر که بعد از خلع محمد بازوم روی کار آمد هفت روز برای آزادی او و بازگشتش به ریاست جمهوری ضرب الاجل داد اما این ضرب الاجل سپری شد و اکواس نیز هیچ اقدام خاصی انجام نداد.

«اولف لایسینگ»، رئیس برنامه «منطقه ساحل آفریقا» در اندیشکده آلمانی «بنیاد کونراد آدناور» گفت: «اعضای شورای نظامی نیجر در حال تحکیم حاکمیت خود و انتصاب فرماندهانی وفادار در واحدهای کلیدی ارتش هستند در حالی که اکواس هیچ تجربه ای در زمینه اقدام نظامی در خاک کشور دیگری نداشته و اگر هم دست به مداخله بزند مردم نیجر هیچ حمایتی از آن نخواهند داشت.»

در خیابان‌های شهر نیامی، بسیاری از مردم نیجر گفتند، برای مقابله با مداخله نظامی احتمالی اکواس خودشان را آماده می‌کنند.

به نوشته آسوشیتدپرس، هزاران نفر در شهر نیامی در مقابل استادیوم ورزشی اصلی این شهر صف کشیدند تا برای جنگ با مداخله کنندگان و کمک به ملزومات دیگر این جنگ داوطلب شوند. تعداد زیادی از این داوطلبان که عمدتا جوان بودند در حمایت از شورای نظامی نیجر و علیه اکواس و فرانسه که در گذشته نیجر را استعمار کرد، شعار دادند.

اسماعیل حسن، یکی از مردم نیجر که در صف ثبت نام برای شرکت در جنگ با مداخله اکواس ایستاده بود گفت: «برای جذب نیرو اینجا هستم تا سربازی خوب باشم. همه برای همین دلیل اینجا هستیم. اگر خدا بخواهد همه ما به نبرد خواهیم رفت.»

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول