اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس  /  روایت روز

سوت‌زنی| چه کسی جوابگوی اعضای تعاونی دیوان عدالت اداری است؟

30 هکتار زمین در شهران تهران بیش از دو دهه است که از طریق تعاونی مسکن دیوان عدالت اداری به حدود هزارنفر واگذار شده است، اما تحویل این قطعات به‌دلیل کوتاهی تعاونی و عدم پاسخگویی مسئولان بلاتکیف مانده است.

سوت‌زنی| چه کسی جوابگوی اعضای تعاونی دیوان عدالت اداری است؟

به گزارش خبرگزاری فارس، تعاونی‌های مسکن ادارات دولتی که در دهه‌های قبل بدون استعلام از مراجع دی‌صلاح اقدام به واگذاری وکالتی زمین به کارمندان خود کرده‌اند، اکنون برای گرفتن سند و مجوز ساخت در این اراضی دچار مشکلاتی می‌شوند که از جمله آن‌ها کاربری زراعی یا موات زمین‌ها یا قرارگیری آن‌ها در تراز بالای ۱۸۰۰ متر است.

در همین راستا گزارشاتی از تعاونی‌های تهران با تیتر «سوت‌زنی| سردرگمی بیش از سه دهه اعضای تعاونی وزارت جهاد/ از تجمعات بی‌نتیجه تا رسیدن به آخرین راهکار» و «سوت‌زنی| بلاتکلیفی ۳۷ ساله شهرک زیتون سرخه‌حصار بدون آب و برق» منتشر کردیم که به نارضایتی اعضای دو تعاونی بزرگ به‌دلیل عدم تحویل زمین آن‌ها و کوتاهی مسئولان مربوطه پرداختیم.

علاوه‌بر موارد فوق براساس گزارشات مردمی در سامانه سوت‌زنی خبرگزاری فارس شاهد مطالبات مردمی هستیم که در دهه ۸۰ از کارمندان دیوان عدالت اداری در قالب تعاونی مسکن، قطعات زمین دریافت کردند اما این تعاونی تاکنون سند این اراضی را به مالکان آن‌ها تحویل نداده و حتی متولی مشخصی برای پاسخگویی ندارد.

واگذاری اراضی ملی به کارمندان دیوان عدالت اداری!!!

بر همین مبنا برای کسب اطلاعات بیشتر با گزارشگر مربوطه ارتباط گرفتیم که وی ضمن اشاره به قرارداد مشارکت واگذاری دیوان عدالت اداری اظهار کرد: تعاونی مسکن دیوان عدالت اداری تیرماه سال ۸۸ اقدام به واگذاری ۳۲۵ هزار مترمربع زمین در قالب ۶۰۰ سهام کرد و از هر متقاضی ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان گرفت که بعدا به ۱۲۰۰ سهم با متراژ متفاوت تقسیم شد، به‌نحوی که صاحبان سهام طبق ماده سوم این قرارداد به تعاونی وکالت دادند تا تفکیک اراضی و گرفتن سند مالکیت برای مالکان انجام شود و گواهینامه سهام دریافت کردند.

وی به شرایط جغرافیایی زمین اشاره کرد و افزود: حدود نیمی از اراضی واگذار شده در ارتفاع بالاتر از تراز ۱۸۰۰ متر واقع شده است که طبق طرح جامع شهری مصوب سال ۸۶ مجوز ساخت تنها برای زمین‌های با ارتفاع کمتر از ۱۸۰۰ متر صادر می‌شود، همچنین شاهد آپارتمان‌های مسکونی از جمله شهرک او پی جی در جوار این زمین هستیم که کاربری مسکونی این اراضی را اثبات می‌کند.

این گزارشگر از مشکلات حقوقی اراضی مذکور خبر داد و گفت: بسیاری از مالکان که پس از گذشت سال‌ها زمین خود را تحویل نگرفتند به اعضای هیئت مدیره مراجعه کرده و دریافت سند قطعات زمین خود را خواستار شدند، اما متوجه شدند که تعاونی دیوان عدالت اداری اراضی را از فردی کلاهبردار خریده است و پلاک ۱۳۳۷ واقع در شهران به متراژ ۳۲۵ هزار متر مربع جزو اراضی ملی بوده که به سازمان ملی و مسکن منتقل شده است.

چه کسی تعاونی دیوان عدالت را گردن می‌گیرد؟

وی بر پیگیری بی‌نتیجه از مسئولان تعاونی دیوان عدالت اداری و معاونت تعاون وزارت کار تاکید کرد و ادامه داد: برای دریافت زمین از سازمان ملی و مسکن لازم است تا اعضای هیئت مدیره تعاونی از لحاظ حقوقی اقدام کنند اما آن‌ها عزمی برای پیگیری این مسائل ندارند، در این شرایط مسئولان حوزه تعاون درخواست ما را برای تعیین تکلیف اراضی مذکور نمی‌پذیرند.

این مالک مالباخته به تنها راهکار برای حل مشکلات سهامداران پرداخت و خاطرنشان کرد: وقتی اعضای هیئت مدیره تعاونی دغدغه‌ای برای حل مشکلات اعضا ندارند باید مجمعی برای انتخاب مجدد آن‌ها برگزار شود که از طریق معاونت تعاون اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان تهران پیگیری می‌کنیم.

با توجه به آنچه مطرح شد، حدود ۱۲۰۰ سهام از پلاک ۱۳۳۷ از فردی کلاهبردار به اعضای تعاونی دیوان عدالت اداری منتقل شد سپس این قطعات زمین بلاتکلیف به‌صورت وکالتی میان افراد مختلف معامله شد تا مالکان جدید پیگیر دریافت زمین از سازمان ملی و مسکن باشند، اما تنها اعضای هیئت مدیره تعاونی وجهه حقوقی برای اقدامات مربوطه را دارند که به‌همین علت لازم است این تعاونی با برگزاری مجمع و انتخاب جدید اعضای هیئت مدیره احیاء شده و مطالبات به حق خود را مطرح کنند، همچنین انتظار می‌رود سازمان ملی و مسکن با مالباختگان برای ارائه زمین شهران یا جایگزین آن همراهی کند.

گروه سوت‌زنی خبرگزاری فارس آماده دریافت گزارشات مردمی فساد در سامانه سوت‌زنی و یا از طریق شناسه تلگرامی Sootzani_Farsnews است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول