اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

عکس‌هایی از مراسم اولین سالگرد کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲

مراسم اولین سالگرد کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ در تهران با حضور فضل‌الله زاهدی(نخست وزیر) و اعضای کابینه وی برگزار شد.

عکس‌هایی از مراسم اولین سالگرد کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها - مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی نوشت: آمریکا و انگلیس از سال‌ها قبل از کودتای 28 مرداد 1332 بر سر غارت منابع طبیعی ایران، خصوصا نفت، با هم رقابت داشتند. اما در کنار این رقابت همکاری نزدیکی نیز با یکدیگر داشتند. چنانچه پس از کودتای 28 مرداد، و با اینکه دولت زاهدی تحت سلطه کامل دولت آمریکا بود، آمریکایی‌ها با اصرار و فشار، زاهدی را مجبور ساختند تا راه را برای تجدید روابط سیاسی بین ایران و انگلستان که در دوران دولت دکتر مصدق قطع گردیده بود، هموار کند.

سرانجام به رغم تنفر بی‌حد ملت ایران از دولت انگلیس، و پس از زمینه‌چینی‌ها و عوام‌فریبی‌های گوناگون، روابط سیاسی ایران و انگلستان در 14 آذرماه 1332 دوباره از سرگرفته شد. در اعلامیه مشترک دو دولت ایران و انگلیس اینگونه آمده بود:«دولت شاهنشاهی ایران و دولت علیاحضرت ملکه انگلستان اینک تصمیم گرفته‌اند که روابط سیاسی را برقرار سازند و به زودی هر یک سفیرکبیر خود را به کشور دیگر اعزام دارند.

سپس در نزدیک‌ترین موقعی که مورد موافقت طرفین باشد در باب حل اختلاف مربوط به نفت که اخیرا موجب تیرگی روابط بین آنها شده بود، شروع به مذاکره نمایند و به این طریق دوستی دیرینه خود را برقرار و تحکیم نمایند. دولتین اطمینان دارند که با حسن نیت به راه‌حلی می‌توان رسید که آمال و آرزوهای ملی مردم ایران در خصوص منابع طبیعی کشورشان ملحوظ و شرافت و مصالح و منافع طرفین بر اساس عدل و انصاف تأمین شود. به این طریق امیدواری حاصل است که به رفاه و سعادتمندی دو ملت و صلح و همکاری بین‌المللی کمک واقعی بشود».

  بدین ترتیب دولت آمریکا از طریق دولت کودتا توانست انگلیسی‌ها را که مردم ایران در دوران نهضت ملی شدن صنعت نفت، از در بیرون کرده بودند، از پنجره وارد سازد، و این نکته را به همگان ثابت کند که در دشمنی با ملت ایران، تفاوت چندانی با شرکای انگلیسی خود ندارد.


فضل الله زاهدی به همراه اردشیر زاهدی سوار بر اتومبیل روباز در حال حرکت به سمت میدان ۲۸ مرداد(مخبرالدوله) جهت حضور در مراسم اولین سالگرد کودتای ۲۸ مرداد

 

فضل الله زاهدی و اعضای کابینه وی در مراسم اولین سالگرد کودتای ۲۸ مرداد

 

 

 

پایان پیام/ت

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول