اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  سایر حوزه ها

هانی‌زاده: ارتباط ایران و عربستان نفوذ آمریکا و صهیونیست‌ها در منطقه را کاهش داد

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به بهبود روابط تهران ـ ریاض گفت: نفوذ آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه پس از توافق‌ ایران و عربستان در پکن، کاهش پیدا کرد.

هانی‌زاده: ارتباط ایران و عربستان نفوذ آمریکا و صهیونیست‌ها در منطقه را کاهش داد

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی فارس با اشاره به تاثیر بهبود و تقویت روابط ایران و عربستان، گفت: سفر اخیر آقای امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به عربستان و دیدارهای او با محمد بن سلمان ولیعهد فیصل بن فرهان وزیر خارجه عربستان نشان می‌دهد که مناسبات تهران و ریاض به یک نقطه قابل اتکا رسیده است.

وی افزود: پس از توافقنامه پکن میان ایران و عربستان منطقه شاهد یک همگرایی دلپذیر منطقه‌ای است و بسیاری از تنش‌های منطقه‌ای کاهش پیدا کرد.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه رویکرد کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و همچنین مصر و اردن برای ارتقای سطح مناسبات خود با جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که منطقه در آینده شاهد ثبات بیشتری خواهد شد،‌ تصریح کرد: از سوی دیگر، تعامل بین ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به انزوای رژیم صهیونیستی کمک کرد.

هانی‌زاده با اشاره به آینده منطقه غرب آسیا، بیان کرد: شرایط منطقه به سمت و سویی حرکت می‌کند که در آینده مناسبات ایران و عربستان در حوزه‌های مختلف امنیتی و اقتصادی گسترش خواهد یافت. این موضوع به بومی‌سازی امنیت غرب آسیا به ویژه امنیت خلیج فارس و امنیت کشتیرانی در خلیج فارس کمک خواهد کرد. به ویژه اینکه، نفوذ آمریکا و رژیم صهیونیستی نیز در منطقه پس از توافق‌نامه ایران و عربستان در پکن، کاهش پیدا کرد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به روند ارتقاء و بهبود روابط تهران و ریاض، گفت: پس از افتتاح سفارتخانه ایران در ریاض و سفارتخانه عربستان در تهران اکنون شرایط برای ارتقای سطح مناسبات دیپلماتیک و تجاری میان دو کشور و همچنین، میان ایران و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس افزایش یافته و در آینده به همکاری‌های تجاری میان ایران و سایر کشورهای منطقه کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد، شرایط منطقه نسبت به گذشته از لحاظ امنیتی و سیاسی و کاهش تنش‌ها بهتر شده است.

هانی‌زاده در پاسخ به سوالی درخصوص تاثیرات دعوت از آیت‌الله رئیسی برای سفر به عربستان، تصریح کرد: دعوت رسمی ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان از آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران برای دیدار از عربستان، گام بسیار مهمی برای حل مناقشات ریشه‌ای تهران و ریاض تلقی می‌شود.

این کارشناس مسائل منطقه در پایان تصریح کرد: این سفر که قطعاً در آینده نزدیک صورت خواهد گرفت، کمک خواهد کرد تا یک بلوک مشترک امنیتی، سیاسی و اقتصادی میان ایران و ۶ کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس تشکیل شده و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های منطقه و بین المللی افزایش پیداکند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول