اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

کنکوری‌ها چطور انتخاب رشته کنند؟

روانشناس درباره چگونگی تعیین اهداف در زندگی به ویژه انتخاب رشته در کنکور توضیح داد.

کنکوری‌ها چطور انتخاب رشته کنند؟

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، سیده معصومه طباطبایی، در شبکه ۵  سیما گفت: برای برنامه‌ریزی‌های انتخاب رشته و مسائل مربوط به کنکور در ابتدا باید تعریف درستی از برنامه‌ریزی داشت؛ با وجود آن که این واژه بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد اما معمولا تعریف درستی از آن صورت نمی‌گیرد. به طور کلی برنامه‌ریزی یعنی حرکت و تلاش در مسیر موفقیت برای رسیدن به هدف. این یعنی ما مسیر زندگی خود را به سمتی هدایت کنیم و بر اساس برنامه‌ریزی‌های خود به اهدافمان برسیم.

طباطبایی اظهار داشت: کنکوری‌ها بعد از گذراندن اضطراب‌های بسیار اکنون به مرحله دریافت نتایج رسیده‌اند و تا نیمه‌های راه را طی کرده‌اند. این افراد اکنون باید رشته و دانشگاه خود را انتخاب کنند و به همین دلیل باید هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی‌ دقیق داشته باشند.

وی ادامه داد: ما زمانی می‌توانیم برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم که اهدافمان را به درستی تعریف کرده باشیم. اهداف ما تنها زمانی محقق می‌شوند که برنامه‌ریزی‌های خود را به درستی پیش ببریم.

این روانشناس تصریح کرد: برای مثال هدف‌گذاری می‌کنیم که یک وسیله‌ای برای خود خریداری کنیم، پس از مشخص شدن آن هدف می‌توانیم برنامه‌ریزی مناسب برای رسیدن به آن را انجام دهیم. در غیر این صورت برنامه‌ریزی نمی‌تواند بدون هدف صورت بگیرد؛ زمانی که هدف‌گذاری انجام می‌شود برنامه‌ریزی‌ها می‌توانند هدفمند صورت بگیرند.

وی  اظهار داشت: ما در زندگی اهداف بسیاری داریم اما متاسفانه گاهی برنامه‌ریزی‌های ما منطبق با واقعیت نیست و باعث می‌شود به اهداف خود نرسیم. برای یک برنامه‌ریزی درست باید ابتدا واقع‌نگر باشیم و به وضعیت زندگی و شخصیت خود دقت کنیم. با بررسی شرایط زندگی و موقعیتی که در آن حضور داریم می‌توانیم هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشیم.

طباطبایی گفت: اهداف باید در کنار واقع‌نگرایانه بودن، محرک و انگیزه‌بخش نیز باشند. اگر اهداف زندگی ما مانند شرایط روزمره باشند به ما انگیزه کافی برای ادامه دادن نمی‌دهند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، توانایی‌ها و ویژگی‌های هر انسان مانند اثر انگشت آن فرد منحصر به فرد هستند.

وی افزود: این مسئله حتی بین دوقلوهای همسان نیز وجود دارد؛ در نتیجه والدین نباید فرزندان خود را با دیگران مقایسه کنند و آن‌ها را مجبور کنند تا اهدافی که خود برای فرزندانشان چیده‌اند را در نظر بگیرند.

روانشناس گفت: ذهن انسان تشویق را دوست دارد؛ در نتیجه ما باید همواره در برنامه‌ریزی‌های خود جایزه‌ای را در نظر بگیریم تا بتوانیم از پیشرفت‌مان لذت ببریم. برای رسیدن به اهداف همچنین باید صبور باشیم و مسیر را پله به پله طی کنیم؛ متاسفانه بسیاری از افراد به دلیل کمالگرایی سعی می‌کنند میان‌بر بزنند یا فعالیت غیرواقعی داشته باشند.
 

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول