اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

بازداشت نماینده پارلمان آلمان در ترکیه

«گوکای آکبولوت» نماینده تُرکیه‌ای‌تبار پارلمان آلمان اعلام کرد، در جریان سفر اخیر به ترکیه، در فرودگاه آنتالیا بازداشت، سپس آزاد شده است.

بازداشت نماینده پارلمان آلمان در ترکیه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، قانونگذار ۴۰ ساله و تُرکیه‌ای‌تبار پارلمان فدرال آلمان (بوندستاگ) در ترکیه، بازداشت شد.

یک نماینده پارلمان آلمان که متولد شهر «پینارباشی» در استان قیصریه ترکیه است، در جریان سفر اخیر به این کشور در فرودگاه آنتالیا به طور موقت بازداشت سپس با دخالت مقامات آلمان آزاد شده است.

به گزارش شبکه «دویچه وله»، دلیل بازداشت خانم گوکای آکبولوت در فرودگاه آنتالیا انتقادات مکرر او از دولت ترکیه و تحرکاتش در آلمان برای لغو ممنوعیت فعالیت‌های «پ‌ک‌ک» در این کشور بوده است.

آکبولوت که عضو حزب چپ آلمان است، از سال ۲۰۱۷ به عنوان نماینده ایالت «بادن-وورتمبرگ» در پارلمان فدرال این کشور فعالیت دارد.

به گفته این قانونگذار پارلمان آلمان، او بعد از حضور در فرودگاه آنتالیا، متوجه شد که دادستانی استان قیصریه برای او به اتهام ترویج فعالیت‌های تروریستی، قرار بازداشت صادر کرده بود.

وی در پیامی در شبکه «ایکس» (توئیتر سابق) توضیحاتی درباره بازداشتش در فرودگاه داد و از سرعت عمل وزارت خارجه آلمان برای فیصله دادن به بازداشتش تشکر کرد.

آکبولوت نوشت: «زمانی که به فرودگاه ترکیه رسیدم متوجه شدم که دادستانی قیصریه حکم بازداشت مرا صادر کرده است. قبل از اینکه بخواهم در این مورد نظر بدهم، این قضیه ظرف چند ساعت حل شد. من می خواهم از وزارت خارجه فدرال (آلمان) برای کار سریع آنها تشکر کنم».

این قانونگذار آلمانی ادامه داد: «این حادثه بار دیگر نشان داد که در ترکیه تفکیک قوا وجود ندارد. نگران نباشید: من از قرار بازداشت نمی‌ترسم».

او افزود: «در ماه اکتبر به عنوان بخشی از هیات گروه پارلمانی آلمان و ترکیه، بار دیگر به (ترکیه) خواهم آمد و مثل همیشه (در انتقاداتم) رودربایستی نخواهم کرد».

به گزارش دویچه وله، آکبولوت بارها از دولت ترکیه انتقاد کرده است. او در تلاش است تا آلمان ممنوعیت فعالیت حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) را لغو کند؛ حزبی که هم در اتحادیه اروپا و هم در ترکیه به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود».

وزارت خارجه آلمان هم به موضوع بازداشت موقت این نماینده پارلمان در ترکیه واکنش نشان داد و تاریخ دستگیری او در فرودگاه آنتالیا را سوم آگوست (۱۲ مرداد) اعلام کرد.

بنا بر اعلام این وزارتخانه، سفارت آلمان در آنکارا و کنسولگری آلمان در آنتالیا از نزدیک با گوکای آکبولوت ارتباط برقرار کرده و زمینه ساز آزادی او شدند.

وزارت خارجه آلمان افزود: «دولت فدرال به نمایندگی از طرف او در سطح بالا، به شدت و از طریق کانال‌های مختلف مداخله کرد تا آزادی فوری آکبولوت را به دست آورد».

پایان پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول