اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  زنان و جوانان

حرم شاهچراغ و غمی دیگر

برای مقاومت پیرامون هرگونه ناامنی ابتدا نخبگان باید هوشیاری کافی به خرج دهند و با تبیین صحیح مفاهیم در جامعه حتما زمینه را برای بیان مشکلات و دغدغه­‌های به حق بخشی از جامعه که مطالبه دارند، آماده کنند.

حرم شاهچراغ و غمی دیگر

گروه زنان و جوانان خبرگزاری فارس؛ زهرا میرزائی، دکتری مطالعات زنان: مدتی است که زمزمه­های سالگرد وقایع تابستان سال گذشته به گوش می­رسد. آن هم در حالی­که در خلال عزاداری­های دهه اول محرم یک باند گسترده و با برنامه­ریزی برای عملیات­های تروریستی دستگیر و از قتل عام مردم جلوگیری شد.

حال امروز خبر یک حادثه­ی ترورسیتی کور در شهر شیراز به عنوان سومین مکان زیارتی کشور، همه­ی ما را در شوک و غمی بزرگ فرو برد. این مقدمه بدین جهت بیان شد که همه­ی مردم ایران با تمامی اتفاق نظرها و اختلاف عقاید، نگران روزهای آینده هستند. ما نگران تکرار حوادث اینچنینی و به خون کشیده شدن این خاکیم!

گویا این حادثه خنجری بود بر کوله­‌بار نگرانی­های مادران این خاک، برای فرزندان­شان، برای خانواده­شان. هرچند درکنار این چشم­های نگران، همین حادثه نیز موجب شد تا افرادی دیگر ابراز خرسندی کنند. عقده­های خود را نسبت به آرامشی که مقصود همه­ی جان­های پاک است نشان دهند و به صورت غم­بار و اشک آلود ما چنگ­زنند. آنان که امروز حادثه دوم شاهچراغ را دلیل حفظ ارزش­های دیگر می­دانند، به این امر توجه ندارند که کاهش اقتدار و مبارزه با هنجارها و قوانین اجتماعی بستر لازم برای هر بی­قانونی را فراهم خواهد کرد. هنجار کردن بی­قانونی، آنارشی را رواج خواهد داد. همان­طور که در بسیاری از بی­نظمی­های اجتماعی بستر برای تعدی به جان و مال دیگران سهل شده می‌شود.

هرچند در سال گذشته نیز به تعدد شاهد هنجارشکنی و بی‌نظمی اجتماعی بودیم، اما اگر بخواهیم با کسانی که برای وجب به وجب خاک این کشور و برای قطره به قطره خون ایرانیان دندان تیز کرده­اند همراهی کنیم؛ این اتفاق فقط یک پیش نمایش خواهد بود. درحالی که در کشورهای همسایه مکرر شاهد ناامنی و تنش و قتل عام هستیم و از سوی دیگر، درحالی که این روزها شاهد خبرهایی از مراودات سیاسی بین­المللی و زمینه­سازی برای اتفاقاتی هستیم که سال گذشته به دلیل همین ناآرامی ها به تاخیر افتاد، باید همگی دقت به خرج دهیم تا ابعاد مختلف امنیت روانی و اجتماعی خود و دیگر هم­­وطنان خود را فدای منفعت طلبی دیگرانی که عموما در این میدان حضور ندارند، نکنیم.

برای مقاومت پیرامون هرگونه ناامنی ابتدا نخبگان باید هوشیاری کافی به خرج دهند و با تبیین صحیح مفاهیم در جامعه حتما زمینه را برای بیان مشکلات و دغدغه­‌های به حق بخشی از جامعه که مطالبه دارند، آماده کنند. اگر نسل پرسش­گر گوشی برای شنیدن داشته باشد و فضایی برای جهت دادن به هیجانات خود داشته باشد به دامن بیگانه پناه نخواهد برد و نا آگاهانه مقصود خود را از مسیر اشتباه نخواهد یافت. از سوی دیگر مهم­ترین نقش را خانواده­ها ایفا خواهند کرد که با حمایت و درک عزیزان خود، باید زمینه را برای حفظ امنیت اجتماعی فراهم کنند.

باید به این درک برسیم، درحالی که در مرزهای این خاک مقدس گروهک­های تروریستی کمین کرده­اند تا از کوچکترین فرصت برای ضربه زدن به این ملت استفاده کنند- همان­طور که طبق اخبار بازماندگان داعش مسئولیت این عملیات را به عهده گرفته­اند- برای این حرامیان، عقیده و انتخاب افراد تفاوتی نمی­کند. آنان به دنبالی ویرانی این میهن و منافع سخیف خود هستند و لازم است تا عاقلانه در این برهه به آینده عزیزان خود بیاندیشیم. باید عبرت گیریم از سال­هایی که بر همسایگان‌مان گذشت، از آنچه به عنوان انقلاب رخ داد ولی در نهایت ویرانی و داغ بود.

در نهایت مهم­ترین مطالبه از حاکمیت این است که دولت با صبوری بستری برای گفتگو و تعامل و از آن مهم­تر برای تخلیه­ی هیجانات نسل جوان ایجاد کند و در گام بعدی با رعایت اصول امنیتی حقایق را برای عموم جامعه بیان کند. مردم باید بدانند که هرروز در جای­جای این کشور چه رخ می­دهد. که بدانند اگر بخواهیم آرامش و امنیت روانی را در جامعه تامین کنیم به نهایت توان نهاد حاکمیت نیاز داریم.

مردم از حاکمیت انتظار دارند برای مدیریت درست آنچه در روزهای آینده در فضای رسانه و کف خیابان­ها رخ خواهد داد عملکرد سریع و صحیح داشته باشند. در کنار اینها مدیریت بحران نهاد حاکمیت و افراد موثر در فضای رسانه نیز می­تواند از حجم تنش­ها بکاهد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول