اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

پژوهشگر تاریخ: مسائل امنیتی مانع تولید محتوا و معرفی ابعاد شخصیتی عماد مغنیه است

یک پژوهشگر تاریخ گفت: شهید مغنیه تنها ۲۲ سال سن داشت که آمریکا را از لبنان بیرون کرد و آمریکا هرگز به لبنان بازنگشت، متأسفانه مسائل امنیتی مانع تولید محتوا و معرفی ابعاد شخصیتی عماد مغنیه است.

پژوهشگر تاریخ: مسائل امنیتی مانع تولید محتوا و معرفی ابعاد شخصیتی عماد مغنیه است

به گزارش خبرنگار حوزه حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس، مراسم رونمایی از کتاب «در جست‌وجوی شبح» که روایت تلاش رابرت بائر مأمور سابق سی‌آی‌اِی برای ترور عماد مغنیه (حاج رضوان) است، امروز در فروشگاه کتاب بزرگ‌سال واقع در باغ کتاب تهران برگزار شد. در مراسم رونمایی از این کتاب که با ترجمه سیدسجاد موسوی تهیه و تنظیم شده است، سیدمجتبی ابطحی دبیر کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین، محمدعلی صمدی پژوهشگر تاریخ و علی عبدی کارشناس مسائل غرب آسیا نیز حضور داشتند.

بائر در ابتدای این کتاب نوشته است: «وقتی کارم را در سی‌آی‌ای شروع کردم مانند بسیاری از مردم تصور می‌کردم دفاع از ترور کار آسانی است. اما هر چه در قتل سیاسی غرق شدم این تصور ساده‌انگارانه بیشتر رنگ باخت.» همچنین در بخشی دیگر از این کتاب آمده: «... انگار آن روز صبح در جلسه‌ای که در دفتر سفیر داشتیم، حاج رضوان هم حضور داشت و مانند شبحی دست به سینه در گوشه‌ای ایستاده بود و نقشه نفله کردن ما را می‌کشید؛ درست همان زمانی که ما درباره شلیک توپ ۱۵۵ میلیمتری به او جک می‌گفتیم.»

چه خوب است دشمن مثل رابرت بائر با انصاف باشد

ابطحی در ابتدای این مراسم با اشاره به هشت سال دفاع مقدس گفت: چه خوب می‌شود که اگر کسی دشمن دارد، دشمنش مثل رابرت بائر که این کتاب را در خصوص عماد مغنیه نوشته با انصاف باشد.

دبیر کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین ادامه داد: ایامی که رابرت در بیروت بود من هم از شمال تا جنوب بیروت در حرکت بودم. با توجه به شناختی که از بیروت و عماد دارم بائر توصیف دقیقی از محیط زندگی عماد نداشت. او تلاش کرده نگاهی جامعه شناسانه به بیروت داشته باشد اما این شناخت کافی نیست.

کتاب در جست‌وجوی شبح به دستور سازمان سیا نوشته شده

وی تصریح کرد: این کتاب به دستور سازمان سیا نوشته شده چرا که مطالب آن بعد از چند نوبت سانسور این سازمان منتشر شده است. سیا سازمانی کثیفی است که قصد مالکیت تمام دنیا را دارد.

نباید از شهدا چهره‌ای خشک بسازیم

ابطحی با بیان این سؤال که چرا قهرمانان ما به جهان معرفی نشده‌اند، افزود: عماد و امثال عماد تربیت شده مکتب تشیع هستند. ما نمی‌خواهیم از شهدا چهره‌ای عجیب و خشک بسازیم. شهدایی مثل عماد مغنیه خشک نبودند. او ابعاد روحانی و معنوی زیادی دارد که می‌توان زمان زیادی درباره آن‌ها صحبت کرد. نباید فقط بعد نظامی شهدا دیده شده و تنها گفته شود فلان شهید جان چندصد نفر را گرفته است. با این روش چهره‌ای بدون عاطفه از آن‌ها ساخته می‌شود. شهدا هر کدام روحیه شاد خاص خود را داشتند.

یکی از اساتید دانشگاه فکر می‌کرد حاج رضوان شخصیتی خیالی است

در ادامه مراسم صمدی که مقدمه کتاب را نگاشته بر جایگاه رفته و درباره عماد مغنیه گفت: دو سال قبل از شهادت ایشان که زیاد او را نمی‌شناختند، یکی از اساتید دانشگاه معتقد بود مغینه یک شخصیت خیالی است. الآن هم بعد از سال‌ها که از شهادتش می‌گذرد هنوز منبع درست و کاملی از او در دسترس نیست. به همین دلیل گاهی اوقات مجبور می‌شویم برای شناخت او به ترجمه این گونه آثار متوسل شویم. با این حال ذهنیتی که این جاسوس از عماد مغنیه دارد در حد فهم خودش محدود است.

دشمنان ما شخصیت منفی داستان‌های خود را حرفه‌ای نشان می‌دهند

این پژوهشگر تاریخ با اشاره به برخی مشکلات این کتاب، آن را نقد کرد گفت: رابرت بائر دروغ می‌گوید که به عماد مغینه نزدیک شده. او حتی نتوانسته یک قدم هم به عماد نزدیک شود. این کتاب همه شرارت‌هایی که در قرن بیستم رخ داده را به نحوی به عماد مغینه مرتبط کرده است در حالی که این طور نیست. می‌توان گفت ۸۰ درصد این کتاب تخیلی است. چرا که آن‌ها بر خلاف ما که دشمنانمان را احمق جلوه می‌دهیم، شخصیت‌های منفی داستان‌های خود را بزرگ و حرفه‌ای نشان داده و سپس می‌گویند ما این آدم بزرگ را حذف کردیم.

مسائل امنیتی سد راه تولید محتوا درباره حاج رضوان

وی ادامه داد: این شهید تنها ۲۲ سال سن داشت که آمریکا را از لبنان بیرون کرد و آمریکا دیگر هرگز به لبنان بازنگشت. باید درباره این شخصیت مطالب بیشتری نوشته و محتوای بیشتری تولید شود. اجازه تولید بسیاری از مطالب را به دلایل امنیتی به نویسندگان و کسانی که می‌خواهند درباره این شهید مطلب بنویسند نمی‌دهند.

در بخش دیگر این مراسم عبدی که به عنوان کارشناس مسائل غرب آسیا در این جلسه حاضر شده بود بیان کرد: من عماد مغینه را از دور می‌شناختم. او را می‌توان شخصیتی چند وجهی و بی‌نظیر در جنگ حق علیه باطل دانست.

وی در ادامه توضیح داد: کسی که عماد مغینه را ترور کرد داگان بود که به عنوان مسئول وقت موساد، آن را از نو ساخت. برای شناخت عماد معینه باید داگان را شناخت.

آمریکا و اسرائیل از عماد مغنیه هراس دارند

عبدی تأکید کرد: با این حال عماد دو بار داگان را شکست داد. یک بار آن در جنگ ۳۳ روزه بود. هیچ چهره‌ای به اندازه شهید مغنیه قابلیت تبدیل شدن به نماد مقاومت را ندارد.

این کارشناس در پایان گفت: اسرائیل و آمریکا از بزرگ نشان داده شدن عماد مغنیه هراس دارد. به همین دلیل خیلی از عملیات‌های او را زیر سؤال می‌برند.

در انتهای مراسم کتاب «در جست‌وجوی شبح» به دست ابطحی و عبدی رونمایی شد.

شناسایی قهرمان‌ها از زاویه دید دشمن جذاب است

در حاشیه مراسم صمدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: شناسایی قهرمان‌ها از زاویه دید دشمن جذابیت‌های خاص خود را دارد. اگر دشمن مقداری منصف باشد یا ادای منصف بودن را در بیاورد، جذابیت آن بیشتر هم می‌شود. چرا که خیلی از امور ممکن است برای دوستان این قهرمان‌ها بدیهی بوده و ملاحظات داخلی داشته باشد؛ اما دشمن تلاش می‌کند نقاط قوت آن فرد و هدفی که دارد را بزرگ‌تر نشان دهد تا به تبع آن خود و زحماتش را بالا برده و بزرگ‌تر نشان دهد. بنابراین نقاط قوت را بیشتر روایت می‌کند. این برای ما فرصت مغتنمی است که نقاط قوت قهرمانان را بیشتر بشناسیم.

این نویسنده تأکید کرد: داستان سرایی از طرف غربی‌ها قدرتمندتر است. آن‌ها در سناریونویسی چشم‌انداز سینمایی دارند.

پرونده بعضی از کارهای عماد مغنیه هنوز باز است

وی در ادامه در رابطه به مرزهای امنیتی روایت‌گری درباره عماد مغنیه گفت: پرونده بعضی از کارهایی که عماد مغینه انجام داده، هنوز باز است. آن‌ها به جایی نرسیده و مختومه اعلام نشده‌اند. ملاحظاتی که به دلیل مسائل امنیتی که به ایشان نسبت می‌دهند این است که ممکن است اطلاعاتی بیرون آید که مسیر پرونده را به ضرر جبهه مقاومت عوض کند. سازمان‌های امنیتی دشمنان گاهی چهل سال دنبال یک پرونده بودند اما نمی‌توانستند بیش از دو برگه آ۴ درباره آن اطلاعات جمع‌آوری کنند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول