اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

می‌خواهید نویسنده شوید، آثار جدی ادبیات ایران و جهان را مطالعه کنید

نویسنده کتاب «دختر شینا» و «گلستان یازدهم» با تأکید بر اینکه برای نویسندگی باید چند کار را انجام داد و در ابتدا آثار جدی ادبیات ایران و جهان را مطالعه کرد گفت: ما وقت نداریم هر کتابی دستمان آمد بخوانیم، باید کتاب‌ها را بر اساس، نویسنده، ناشر و مترجم آن انتخاب کنیم، البته نباید خودمان را هم به آثار یک یا دو نویسنده محدود کنیم.

می‌خواهید نویسنده شوید، آثار جدی ادبیات ایران و جهان را مطالعه کنید

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، ظهر امروز کارگاه آموزشی «نویسندگی خلاق» با حضور بهناز ضرابی‌زاده، نویسنده و دریافت‌کننده تقریظ مقام معظم رهبری برای کتاب‌های «دختر شینا» و «گلستان یازدهم» در کتابخانه مرکزی همدان برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در ابتدای این نشست اظهار کرد: خانم ضرابی‌زاده از نویسندگان خوب و به‌نام کشور هستند و آثار متعددی را در حوزه کودک و نوجوان و بزرگسال تألیف کردند.

عاطفه زارعی با بیان اینکه این کارگاه در ۱۰ جلسه ادامه دارد افزود: درخواست‌های متعددی برای برگزاری این کارگاه از سوی اعضا به دست ما رسیده و به همین دلیل خانم ضرابی‌زاده دعوت ما را پذیرفتند.

  وی با بیان اینکه هر فردی که می‌خواهد نویسنده بشود ابتدا باید کتابخوان باشد تصریح کرد: بهترین داستان‌هایی که در این کارگاه تولید می‌شوند برای انتشار در نشریات نهاد کتابخانه‌های عمومی ارسال خواهد شد و در صورت تأیید کارشناسان منتشر می‌شود، همچنین از بهترین داستان‌ها به انتخاب خانم ضرابی‌زاده در هفته کتاب تقدیر به عمل می‌آید.

پشتکار نویسنده خلق می‌کند

نویسنده و رمان‌نویس همدانی نیز با بیان اینکه به خاطر اینکه دوچرخه داشتم نویسنده شدم اظهار کرد: حیاط خانه ما ۲۰۰ متر مربع بود و من از سن پنج سالگی هر روز صبح دور حیاط با دوچرخه می‌چرخیدم و در تخیل خودم سفری را آغاز می‌کردم؛ در این سفر  تصور می‌کردم سوار ماشینی هستم و اتفاقات مختلفی برای من رخ می‌دهد. 

بهناز ضرابی‌زاده افزود: شب‌ هنگام نیز همه خانواده کنار هم مثل مداد رنگی داخل پشه‌بند می‌خوابیدیم و از پشت آن  آسمان، ماه، ستاره و هواپیماهای در حال حرکت را نگاه می‌کردیم، من هم در تخیل خودم سوار سفینه‌های فضایی و بشقاب پرنده‌ها می‌شدم و به کره مریخ و سیارات دیگر می‌رفتم، به همین ترتیب هر روز و شب من به تخیل می‌گذشت.

وی با بیان اینکه در مدرسه به درس انشاء علاقه بسیاری داشتم تصریح کرد: از کتابخانه مدرسه کتاب می‌گرفتم و چیزهایی می‌نوشتم، گویی محرکی غریزی و فطری من را به نوشتن سوق می‌داد تا اینکه در کلاس دوم یا سوم راهنمایی متوجه استعداد ادبی خودم شدم.

نویسنده کتاب «دختر شینا» خاطرنشان کرد: یک بار در زنگ انشاء یکی از دوستانم از من خواست برایش یک انشاء بنویسم، من خودم همیشه انشاهایم را خانه می‌نوشتم بنابراین برای دوستم نوشتم؛ معلم نام او را خواند و پس از قرائت انشاء، به شدت دوستم را تشویق کرد؛ من همه آن تشویق‌ها را به حساب خودم نوشتم و فهمیدم که در کار داستان‌نویسی استعداد دارم و از همان روز تصمیم بزرگ زندگی‌ام را گرفتم که حتماً نویسنده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در همان دوران وارد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شدم گفت: در کانون از دور با نویسندگان بزرگی چون اسدالله شعبانی آشنا شدم، بنابراین تصمیم گرفتم اگر قرار است شاعر شوم یکی مثل آقای شعبانی باشم و اگر بخواهم نویسنده بشم یکی مثل خانم کلهر.

ضرابی‌زاده با بیان اینکه در دانشگاه رشته ادبیات را دنبال کردم و به سپس به استخدام کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در آمدم اظهار کرد: مربی مرکز آفرینش‌های ادبی شدم بنابراین به طور جدی نویسندگی را آغاز کردم و تا کنون ۲۳ اثر در حوزه کودکان، نوجوانان و بزرگسالان نوشتم.

وی با بیان اینکه  اکثر آثار من در حوزه کودک و نوجوان است افزود: هرچند کتاب‌های بزرگسال من مانند «دختر شینا» بیشتر مشهور هستند و کتاب «گلستان یازدهم» به ۱۰ زبان ترجمه شده است و ترجمه روسی آن توانسته جایزه بین المللی اوراسیا را دریافت کند.

این نویسنده خطاب به حضار با تأکید بر اینکه برای نویسندگی باید چند کار را انجام داد و در ابتدا آثار جدی ادبیات ایران و جهان را مطالعه کرد گفت: ما وقت نداریم هر کتابی دستمان آمد بخوانیم بنابراین باید کتاب‌ها را بر اساس، نویسنده، ناشر و مترجم آن انتخاب کنیم، البته خودمان را به آثار یک یا دو نویسنده محدود نکنیم و تنها آثار نویسنده‌های ایرانی را نخوانیم.

وی با بیان اینکه از حجم زیاد کتاب نیز نباید بترسیم اظهار کرد: حتماً کتاب «کلیدر» محمود دولت آبادی را بخوانید و  نظریه‌های داستان‌نویسی را بررسی کنید.

ضرابی‌زاده با بیان اینکه باید الفبای نوشتن را بلد باشیم گفت: نویسندگی یادگرفتنی است نه یاددادنی؛ یعنی اگر فردی علاقه‌ای به نویسندگی نداشته باشد، ۱۰۰ جلسه هم عناصر و تاریخ ادبیات را آموزش ببینید باز هم داستان‌نویس نخواهد شد.

وی با بیان اینکه شب‌ها فقط رادیو فرهنگ را گوش می‌دادم اظهار کرد: رادیو رسانه شنیدنی است و به تخیل کردن کمک می‌کند، ضمن آنکه فرد علاقمند در جریان تمام اتفاق‌های ادبی کشور هم قرار می‌گیرد.

ضرابی با بیان اینکه یک نویسنده باید همیشه دفترچه یادداشت به همراه خود داشته باشد تا هر آنچه به ذهنش می‌رسد یادداشت کند افزود: هر داستانی باید طرح داشته باشد و نویسنده بتواند آغاز، مسیر و پایان راه خود را مشخص کند.

وی پشتکار را مهمترین عامل موفقیت در نویسندگی دانست و تأکید کرد: ممکن است استعداد نویسندگی را ۱۰ نفر داشته باشند اما از این ۱۰ نفر ۹ نفر پشتکار ندارند و تنها یک نفر پشتکار دارد، بنابراین او نویسنده می‌شود.

این نویسنده با اشاره به اینکه به نویسندگی نباید نگاه تفننی داشت گفت: در واقع نویسندگی مانند دوچرخه‌سواری می‌ماند، برای یادگیری دوچرخه‌سواری باید مداوم زمین خورد و بلند شد تا تعادل را حفظ کرد، در نویسندگی نیز آنقدر باید نوشت، خط زد، پاک کرد، دوباره نوشت یا تایپ کرد تا نوشته منسجم شود.

وی با بیان اینکه نویسنده باید نقدپذیر باشد خاطرنشان کرد: همه نقدها را باید شنید، برخی از آنها درست هستند و برخی اشتباه، نقدهای صحیح را باید پذیرفت و نقدهای اشتباه را فراموش کرد.

پایان پیام/۸۹۰۴۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول