اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

ادعای تأییدنشده رسانه‌های آمریکا درباره توافق تبادل زندانی میان تهران و واشنگتن

رسانه‌های آمریکا در گزارش‌هایی که هنوز به تأیید نرسیده‌اند مدعی حصول توافقی میان تهران و واشنگتن برای مبادله زندانیان شده‌اند.

ادعای تأییدنشده رسانه‌های آمریکا درباره توافق تبادل زندانی میان تهران و واشنگتن

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، برخی رسانه‌های آمریکایی در گزارش‌هایی که هنوز به تأیید نرسیده‌اند ادعا کرده‌اند واشنگتن و تهران به توافقی برای تبادل زندانی میان دو طرف دست پیدا کرده‌اند. 

روزنامه نیویورک‌تایمز که به عنوان نخستین رسانه آمریکایی این ادعا را مطرح کرده نوشته پنج زندانی آمریکایی در ازای آزادی ایرانی‌هایی که به دلیل نقض تحریم‌ها مجرم شناخته شده‌اند از زندان آزاد خواهند شد.

این روزنامه همچنین به نقل از منابعی که اشاره‌ای به نام آنها نشده مدعی شده حدود ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های نفتی ایران نیز آزاد خواهند شد. 

مطابق این ادعا، جمهوری اسلامی ایران به عنوان نخستین گام در اجرای این توافق پنج نفر از زندانیان دو تابعیتی را از زندان اوین آزاد و تحت بازداشت خانگی نگاه داشته است. 

«جارد گسنر»، وکیل یکی از این زندانیان موضوع انتقال زندانیان به بازداشت خانگی را تأیید کرده است. او با تکرار روایت حکومت آمریکا که از زندانیان به عنوان «گروگان» یاد می‌کنند گفت: «اقدام ایران در انتقال گروگان‌ها از زندان اوین به بازداشت خانگی تحول مهمی است.»

گسنر، وکیل سیامک نمازی ۵۱ ساله است که سال ۱۳۹۵ در ایران به دلیل همکاری با دولت متخاصم آمریکا به تحمل ۱۰ سال حبس محکوم شد. 

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته «مراد طاهباز» نیز از جمله دیگر افرادی است که در این تبادل زندانی آزاد خواهد شد. خبرگزاری فارس چند ماه پیش در گزارشی درباره «مراد موشه طاهباز» او را یک یهودی با تابعیت سه‌گانه ایرانی-آمریکایی-انگلیسی معرفی کرده و نوشته بود: «او از جاسوسان اصلی و مهم مراکز حساس نظامی ایران در پوشش پروژه زیست‌محیطی بوده است که در سال ۹۶ دستگیر شد. طاهباز، رفت‌وآمد متعددی به سرزمین‌های اشغالی داشت و از مدیران شرکت «اَمریکا پارتنرز» بود.»

طبق این گزارش، طاهباز با شرکای اسرائیلی-آمریکایی خود به نام جوزف و رالف برنشتاین در سرزمین‌های اشغالی، به ساخت مجموعه‌های تفریحی و قمارخانه برای نیروی هوایی ارتش این رژیم، تحت نظارت یک ژنرال اسرائیلی به نام «ژنرال ران رونن پکر»، مشغول بوده است.

طاهباز یک شکارچی قدیمی حیات وحش است و بنیانگذار موسسه «حیات وحش میراث پارسیان» در ایران بود و پدر او، قاسم طاهباز در دوران رژیم پهلوی، نماینده مجلس و از نزدیکان دربار پهلوی بود که سابقه غصب اراضی، با حمایت شاه پهلوی را داشت.

عماد شرقی، سومین فرد زندانی است که طبق ادعای نیویورک‌تایمز از زندان آزاد خواهد شد. عماد شرقی در ژانویه سال ۲۰۲۱ به اتهام «جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات نظامی» به ۱۰ سال زندان محکوم شد. 

شرقی نخستین بار اردیبهشت سال ۹۷ بازداشت شده و تا دی‌ماه همان سال در زندان مانده و با قید وثیقه آزاد می‌شود، ولی قبل از برگزاری دادگاه تجدیدنظر، قصد فرار از ایران را داشته است.

خبرگزاری فارس در گزارشی اردیبهشت‌ماه سال گذشته به توضیح درباره پرونده عماد شرقی پرداخت و نوشت: «عماد ادوارد شرقی، در سال ۲۰۱۶ به هدف فعالیت اقتصادی و در پوشش تاجر وارد ایران شد، اما فعالیت اقتصادی عملاً پوششی برای رفتارهای جاسوسی وی در عرصه نظامی به‌خصوص حوزه ترابری و جنگی هلیکوپتری بوده است؛ درواقع این فرد با کمک همدستانش، اطلاعاتی درباره صنایع هلیکوپتری جمع‌آوری کرده است که هیچ ارتباطی به عرصه اقتصادی نداشته است و اسنادی که از وی کشف‌شده است، حکایت از آن دارد که اقدامات وی در حوزه جاسوسی نظامی بوده است و احتمالاً هدف از این اقدامات، ضربه زدن به زنجیره تأمین قطعات برای تعمیرات هلیکوپتر بوده است.»

در کنار اثبات جاسوسی شرقی، یکی از اقدامات مشکوک عماد بعد از آزادی با قید وثیقه و انتظار برای تشکیل دادگاه تجدیدنظر، قصد وی برای فرار از کشور از طریق مرزهای آذربایجان غربی بوده و احتمالاً مقصد وی، ترکیه بوده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته نام دو زندانی دیگر مشخص نیست زیرا خانواده‌های آنها خواستار پنهان نگاه داشتن هویت آنها شده‌اند. 

مطابق ادعای نیویورک‌تایمز طاهباز، سیامک نمازی و عهماد شرقی به همراه یک زندانی دیگر روز پنجشنبه از زندان اوین به هتلی در تهران منتقل شده‌اند. طبق ادعای گسنر، وکیل سیامک نمازی قرار است آنها چند هفته در این هتل بمانند و بعد از آن با هواپیما راهی آمریکا شوند. 

منابع آگاه در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز مدعی شده‌اند یک زندانی دیگر که زن است قبل‌تر از این ۴ نفر به بازداشت خانگی منتقل شده بود. 

گسنر در بیانیه‌ای گفت: «در حالی که امیدوارم این نخستین گام برای آزادی نهایی آنها باشد، این تحول را در بهترین حالت می‌توان شروعی برای یک پایان دانست و نه چیزی بیشتر. اما هیچ ضمانتی برای رویدادهایی که از اینجا رخ می‌دهند وجود ندارد.»

گسنر مدعی شده به این اتباع آمریکایی گفته شده با حفاظت مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در این هتل تحت بازداشت خواهند بود. 

نیویورک‌تایمز همچنین نوشته مقام‌های دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا از اظهارنظر درباره جزئیات اینکه ایران چه چیزی در این توافق به دست خواهد آورد خودداری کرده‌اند. 

اما منابع آگاه از این توافق در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز مدعی شده‌اند دولت بایدن بعد از آزادی این زندانیان شماری از اتباع ایرانی که به دلیل نقض تحریم‌ها مشمول زندان شده‌اند را آزاد خواهد کرد. 

مطابق این ادعا، ایالات متحده همچنین نزدیک به ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در کره جنوبی را به حسابی در بانک مرکزی قطر منتقل خواهد کرد. این حساب تحت کنترل دولت قطر خواهد بود و به ایران اجازه داده خواهد شد تنها برای خرید مواد غذایی و دارو از آن استفاده کند. 

نیویورک‌تایمز همچنین به نقل از دو منبع مطلع که باز هم اشاره‌ای به نام آنها نشده ادعا کرده این توافق برای مبادله زندانیان تقریباً در ماه مارس کامل شده بود اما بعد از دستگیری یک شهروند آمریکایی دیگر توسط ایران با وقفه همراه شد. دولت آمریکا خواستار آزادی این زندانی بود که این موضوع در ابتدا با مخالفت ایران روبرو شد اما تهران سرانجام با آزادی او نیز موافقت کرد. 

جمهوری اسلامی ایران پیش از این گفته که به موضوع آزادی زندانیان به عنوان یک مسئله انسانی می‌نگرد و ارتباطی میان با آن سایر موضوعات از جمله برجام وجود ندارد. حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران قبلا به برخی شبهات درباره ارتباط آزادی زندانیان با برجام پاسخ داده‌بود: «ما هیچ ارتباطی بین موضوع انسانی زندانیان و بازداشت‌شدگان با برجام قائل نیستیم؛ لذا برای تبادل زندانیان به عنوان اقدام انسانی آمادگی داریم و به طرف آمریکایی هم گفته‌ایم. این در حالی است که طرف آمریکایی پاسخ ما را در این موضوع خیلی کُند می‌دهد و نمی‌دانیم چه مشکلاتی دارند.»

آقای امیرعبداللهیان روز سه‌شنبه هم گفته بود که طی ماه‌های گذشته پیام‌هایی از طریق قطر و عمان میان ایران و آمریکا درباره مبادله زندانیان رد و بدل شده است. 

وبگاه شبکه خبری سی‌ان‌ان هم در خبری به نقل از گسنر خواستار رعایت جوانب احتیاط در گمانه‌زنی‌ها درباره آزادی این زندانیان شده است. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول