اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

توانا  /  اخبار

نمایندگان در سه سال گذشته چقدر سؤال، تذکر، استیضاح و تقاضای تحقیق و تفحص داشتند؟

مجلس یازدهم که بنای خود را بر تقویت بعد نظارتی گذاشته بود در طول 38 ماه فعالیت خود، 104 مورد استیضاح وزرا را تهیه و به امضاء رساند که این تعداد استیضاح قبل از آنکه تقویت بعد نظارتی مجلس را نشان دهد، حکایت از تهدید و چوب لای چرخ گذاشتن دولت دارد.

نمایندگان در سه سال گذشته چقدر سؤال، تذکر، استیضاح و تقاضای تحقیق و تفحص داشتند؟

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه توانای خبرگزاری فارس یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از هفتم خرداد سال ۹۹ کار خود را آغاز کرد و در حال حاضر سه سال و دوماه سال از عمر خود را سپری کرده است.
 ماه‌های آخر مجلس یازدهم شورای اسلامی است و نمایندگان مجلس از همان ابتدای فعالیت خود، به تقویت بعد نظارتی پارلمان نظر داشتند اما از برخی از ابزارها به درستی استفاده نشد و یا در استفاده از برخی ابزارها افراط شده است بعنوان مثال تهیه ۱۰۴ طرح استیضاح برای وزرا و ثبت آن در سامانه مجلس در این مدت، به نظر می رسد از این ابزار به عنوان تهدید استفاده شده است تا نظارت.
خبرنگار ما در همین زمینه با حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، برخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی گفتگو کرده است.

وی با بیان اینکه مجموعه تذکر‌ کتبی ثبت شده در سامانه مجلس توسط نمایندگان ۹ هزار و ۷۷۲ مورد بوده، گفت:  از این تعداد هفت هزار و ۹۹۳ مورد آن در صحن قرائت شده است.

این نماینده مجلس با اشاره به سوالات نمایندگان از وزرا گفت: مجموع سؤالات ثبت شده در سامانه مجلس هشت هزار و ۲۰۱ مورد بوده که از این تعداد، هفت هزار و ۷۸ سوال به کمیسیون‌های تخصصی برای رسیدگی ارجاع شده است و ۲ هزار ۱۱۲ نماینده از طرح سوال در کمیسیون‌های تخصصی انصراف داده‌اند و ۳۹۴ نفر از نمایندگان از پاسخ وزیر اقناع شده‌اند و هزار و ۱۰۹ سؤال با تغییر وزیر بایگانی شده است.

حاجی دلیگانی با بیان اینکه تعداد گزارش‌های عدم اقناع ارسال شده از کمیسیون‌ها به هیئت رئیسه مجلس ۳۰۶ مورد است، تصریح کرد: همچنین در ۳۳ مورد وزیر برای پاسخگویی به نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی حضور پیدا نکردند که  گزارش آن به هیئت رئیسه مجلس ارسال شد.

همچنین وی افزود: تعداد ۶۲ سؤال نمایندگان از وزرا در صحن علنی مجلس مطرح شد، سه هزار و ۱۲۴ سؤال در انتظار رسیدگی به کمیسیون‌های تخصصی مجلس است که ۲ هزار و ۳۴۶ سؤال مربوط به دولت سیزدهم است.

این نماینده مجلس گفت: ۴۱۸ مورد تقاضای تحقیق و تفحص در سامانه مجلس ثبت شده است که ۳۶۶ مورد به کمیسیون‌های تخصصی مجلس ارجاع داده شده است که از این میان ۳۷ مورد با کافی دانستن اطلاعات ارائه شده از سوی دستگاهها مختومه شد و ۸۵ مورد به انجام تحقیق و تفحص در کمیسیون منتهی شد که ۴۶ مورد آن بر بررسی ضرورت انجام تحقیق و تفحص در صحن علنی مجلس تاکید شد. 

هحچنین حاجی دلیگانی از ۳۸ مورد تشکیل هیئت تحقیق و تفحص خبر داد و گفت: که روند آن در حال انجام است و تاکنون چهار مورد گزارش نهایی تحقیق و تفحص در صحن مجلس قرائت شده است و ۲۴۴ مورد تحقیق و تفحص در انتظار رسیدگی در کمیسیون‌های تخصصی مجلس قرار دارد.

وی با اشاره به مطرح کردن ۲۹ مورد رای اعتماد به وزرا  در طول این سه سال گذشته افزود: با توجه به ۱۰۴ مورد استیضاح گفته شده، ۲ مورد آن در صحن مجلس مطرح شد و هر ۲ مورد مربوط به وزیر صنعت، معدن و تجارت است که باعث عزل این وزیر شد.

نماینده شاهین شهر، برخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی  خاطر نشان کرد: در طول این مدت نمایندگان مجلس ۱۶۷ مورد تقاضای اعمال ماده ۲۳۴ آئین نامه داخلی مجلس را داشتند. 

          

*ماده 234 آیین نامه مجلس شورای اسلامی

ماده234 مکرر- هر یک از کمیسیون‌ها، گزارش موضوع مرتبط با مواد (۲۱۱)، (۲۱۴) و (۲۳۴) این قانون را پس از تصویب در مجلس تهیه و فوراً از طریق هیأت‌ رئیسه حسب مورد به قوه قضائیه یا مراجع قانونی ذی‌ربط ارسال می‌کند.

گزارش‌های ارسالی به قوه قضائیه به‌صورت خارج از نوبت مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. معاونت نظارت مجلس ملزم به پیگیری اداری موارد مذکور است و گزارش پرونده‌ها را هر سه‌ماه یک‌بار به اطلاع نمایندگان می‌رساند.
پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول