اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

جلسه وزیر ارشاد با سرپرست حجاج ایرانی درباره برقراری عمره

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت درباره سفر حج و از سرگیری عمره مفرده گفت‌وگو کرد.

جلسه وزیر ارشاد با سرپرست حجاج ایرانی درباره برقراری عمره

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت که در محل بعثه مقام معظم رهبری در تهران برگزار شد، ازحج امسال به عنوان یک حج موفق یاد کرد و از تلاش‌های سرپرست حجاج ایرانی و همه کارگزاران و دست اندرکاران برگزاری حج تمتع قدردانی به عمل آورد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رئیس محترم جمهوری نیز در جریان ارائه گزارش فعالیت‌های حج امسال، از تلاش‌های دست اندرکاران حج تشکر و قدردانی کرد.

اسماعیلی همچنین از آمادگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری هر چه سریعتر شورایعالی حج و زیارت به ریاست رئیس جمهور به منظور تصمیم‌گیری درباره از سرگیری سفرهای عمره مفرده ایرانیان به سرزمین وحی خبر داد.

در این دیدار که رئیس سازمان حج و زیارت نیزحضور داشت، حجت‌الاسلام والمسلمین نواب نیز با بیان اینکه با یاری خدا، راهنمایی‌ها و هدایت‌های مقام معظم رهبری و دعای خیر مردم، الحمدالله حج امسال به خوبی برگزار شد، اظهار داشت: این حج در شرایطی با حضوربیش از ۸۷ هزار زائر ایرانی برگزار شد که کشور همچنان از کمبود امکانات ناشی از تحریم‌های ظالمانه و شدید استکبار جهانی رنج می‌برد و گرمای هوا درعربستان در ۲۵ سال گذشته بی‌سابقه بود.

سرپرست حجاج ایرانی از بالابودن میانگین سنی زائران ایرانی به عنوان یکی دیگر از نقاط حائز توجه حج امسال نام برد و افزود: امسال فاصله سنی میان زائران ایرانی ۱۱۱ سال بود به گونه‌ای که از نوزاد چندماهه تا پیرمرد ۱۱۱ ساله در آن حضور داشتند.

مذاکره وزیر ارشاد با همتای عربستانی خود برای استفاده ایرانیان از فرودگاه طائف

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب با بیان اینکه اعزام شماری از زائران با بیماری‌هایی نظیر آلزایمر و ناراحتی‌های کلیوی و قلبی مشکلاتی را برای خدمتگزاران ایجاد کرده بود، بر ضرورت بازنگری دردستورالعمل اعزام زائران به حج و توجه به استطاعت جسمی و پیگیری‌های انجام شده در خصوص استفاده از فرودگاه طائف به جای فرودگاه جده برای زائران ایرانی در سفر به سرزمین وحی اشاره کرد و گفت: درصورت اجرایی شدن این طرح مسیر ۳۰۰ کیلومتری زائرانی که از فرودگاه جده وارد و عازم مکه می‌شوند به کمتر از ۱۰۰ کیلومتر کاهش خواهد یافت و زائران به جای میقات جحفه در میقات قرن المنازل مُحرم خواهند شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با استقبال از این اقدام تأکید کرد که در تماس‌هاس آینده با همتای عربستانی خود این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت همچنین کاهش تعداد کارگزاران حج با حفظ کیفیت را به نفع اعزام بیشتر زائران عنوان کرد و برنامه‌های فرهنگی اجرا شده از جمله برگزاری محافل انس و معرفت، جلسات قرآنی، روایتگری، مدینه‌شناسی و مکه‌شناسی را نسبت به سال‌های گذشته بیشتر و با کیفیت‌تر دانست و گفت: قاریانی که امسال به حج اعزام شدند در جمع زائران کشورهای دیگر ۲۰ برنامه اجرا کردند که مورد استقبال قرار گرفت.

در این دیدار همچنین آمار تعداد فوتی‌های حج امسال و مقایسه آن با حج های گذشته مطرح شد و دو طرف به اظهار نظرهای صورت گرفته از طریق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مرکز پزشکی حج و زیارت اشاره کردند.

در این جلسه سید عباس حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت نیز آماری از زائران با ریسک بالا که امسال به حج اعزام شده بودند ارائه داد و تأکید کرد که این امر در فرایند اجرای عملیات نیز مشکلاتی را ایجاد کرده بود.

حسینی گفت: باید به نحوی برنامه‌ریزی شود تا افرادی که توانایی دارند اعمال خود را انجام دهند به حج اعزام شوند تا مشکلات برای مرکز پزشکی و دست‌اندرکاران درحج‌های آینده کاهش یابد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول