اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

همکاری ابزارهای جیمزوب برای ایجاد تصاویر خاص فضا+عکس

ابزارهای تلسکوپ جیمز وب با هم همکاری کرده‌اند تا مناظری خیره کننده از کهکشانی نامنظم در فضا را ایجاد کنند.

همکاری ابزارهای جیمزوب برای ایجاد تصاویر خاص فضا+عکس

  به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از دیجیتال‌ترندز، مجموعه‌ای از تصاویر جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب، کهکشان غبارآلود و نامنظم NGC 6822 و نماهای مختلف گرفته شده توسط ابزارهای مختلف این تلسکوپ را نشان می‌دهد.

این کهکشان که در فاصله 1.5 میلیون سال نوری از زمین قرار دارد، به دلیل  کمبود فلز در آن قابل بررسی است. منظور از فلزی بودن مقدار فلزات موجود در یک کهکشان نیست، بلکه به معنای مقدار همه عناصر سنگین است (یعنی هر چیزی که هیدروژن یا هلیوم نیست). این عامل مهم است زیرا اولین کهکشان‌های جهان تقریباً به طور کامل از هیدروژن و هلیوم تشکیل شده بودند، به این معنی که فلزات سبکی داشتند و عناصر سنگین‌تر در طول زمان در قلب ستارگان ایجاد شدند و سپس در سراسر جهان توزیع شدند.

این تصویر کهکشان نامنظم NGC 6822 را نشان می دهد که توسط دوربین مادون قرمز نزدیک (NIRCam) و ابزار فروسرخ میانی (MIRI) نصب شده بر روی تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا گرفته شده است. این دو ابزارهمانطور که از نام آنها پیداست، بخش های مختلف طیف الکترومغناطیسی را کاوش می کنند. این به ابزارها اجازه می دهد تا اجزای مختلف یک کهکشان را مشاهده کنند. ابزار فروسرخ میانی به ویژه به مناطق غنی از گاز آن (چرخش های زرد در این تصویر) حساس است و دوربین مادون قرمز نزدیک برای رصد میدان ستارگان متراکم آن مناسب است. این تصویر ویژگی‌هایی مانند ابرهای غبار (رنگ) و مناطق تشکیل ستاره فعال (رنگ قرمز) را نشان دهد.

 

برای درک اینکه چگونه دانشمندان از مشاهدات مختلف تصاویری شبیه به این می‌سازند، محققان وب نماهای جدا گرفته شده توسط این دو ابزار را نیز منتشر کردند. هنگامی که این دو منظره با هم ترکیب می شوند، حتی جزئیات بیشتری از یک نما را نشان می دهند.

این تصویر کهکشان نامنظم NGC 6822 را نشان می دهد که توسط ابزار فروسرخ میانی تلسکوپ فضایی جیمز وب گرفته شده است. مناطق سردتر گرد و غبار به رنگ آبی هستند، در حالی که ابرهای گرد و غبار گرمتر به رنگ نارنجی دیده می شوند.رنگ‌های مختلف می‌تواند به تشخیص کهکشان‌های مختلف نیز کمک کند، کهکشان‌های نزدیک سبز و کهکشان‌های دورتر به رنگ نارنجی دیده می‌شوند. حتی یک حلقه نارنجی روشن در نزدیکی پایین مرکز وجود دارد که بقایای یک ابرنواختر است.

این تصویر همان کهکشان است که توسط دوربین مادون قرمز نزدیک  نصب شده بر روی تلسکوپ فضایی جیمز وب گرفته شده است. این ابزار می‌تواند به میان غبار نگاه کند و ستاره‌هایی را ببیند که بدون آن این رصد میسر نبود.

تلسکوپ فضایی جیمز وب به سرعت در حال تحول نجوم است. جیمزوب در دسامبر 2021 از فرانسه راه اندازی و مشاهدات علمی آن از کیهان، در ماه جولای آغاز شد. این تلسکوپ تاکنون از کهکشان های دوردست، سیارات فراخورشیدی تصویربرداری کرده است. یکی از اهداف اصلی وب در رصد کیهان، درک بهتر چگونگی شکل گیری اولین ستاره ها و کهکشان ها است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول