اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

۲ حلقه چاه فلمن در گنبدکاووس خشک شد

مدیرامورآب و فاضلاب شهرستان گنبدکاووس گفت: دو حلقه چاه فلمن که تامین کننده ۴۰ درصد آب شرب این شهرستان بود خشک شد.

۲ حلقه چاه فلمن در گنبدکاووس خشک شد

 به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس حسین سعیدی‌راد صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به خشک‌شدن دو حلقه چاه فلمن شهرستان اظهارکرد: برای جبران این کمبود مجبور هستیم تا چاه‌های جدید را وارد مدار کرده و حجم آب ورودی به شبکه را در ساعات پایانی شب کاهش دهیم.

* عامل اصلی خشک شدن چاه فلمن، حفر چاه غیرمجاز کشاورزی است

وی تصریح‌کرد: عامل اصلی این وضعیت،حفرچاههای‌غیرمجاز در اطراف این چاه‌ها برای کشت شالی است،ضمن اینکه عدم بارندگی مناسب در ماه های اخیر هم از دیگر دلایل خشک‌شدن چاه‌های فلمن است.

مدیرامور آب‌وفاضلاب شهرستان گنبدکاووس خاطرنشان‌کرد:نیاز است آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی اقدامات لازم را برای جلوگیری از ادامه این وضعیت انجام دهند.

* برداشت بی‌رویه از چاه‌های کشاورزی

سعیدی‌راد گفت: دبی وروردی چاه‌های فلمن در ابتدای حفر ۴۰۰ لیتر در ثانیه بود و در بدترین شرایط پیش بینی می‌شد به ۱۵۰ لیتر بر ثانیه برسد اما افزایش برداشت بی‌رویه از چاه‌های کشاورزی و افت آبخوان‌ها به دلیل خشکسالی و رشد چشمگیر مصرف آب در فصل گرما، سطح پمپاژ چاه‌های فلمن را به نزدیک صفر رسانده است.

وی بیان کرد: مهمترین راهکار برای بهبود وضعیت آبی شهرستان جلوگیری از کشت‌شالی در حریم چاههای آب‌شرب و محصولات با نیاز آب بالا است و مردم و کشاورزان می‌بایست مصرف آب خود را مدیریت کنند.

* حفر ۳۶ حلقه چاه آب‌شرب

مدیرامورآب‌وفاضلاب شهرستان گنبدکاووس ابرازکرد: در یک سال اخیر ۲۶ حلقه چاه برای کمک به مدیریت تامین آب آشامیدنی مردم شهرستان حفر شده و ۶ حلقه چاه آب‌آشامیدنی جدید برای شهرگنبدکاووس در دستورکار قراردارد.

وی ادامه داد: آبرسانی به ۳۵ روستای گنبدکاووس نیز با تانکر انجام می‌شود و  نیاز آبی شهر گنبدکاووس و ۱۱ روستای اقماری در روزهای گرم سال را ۸۹۰ لیتر در ثانیه است‌.

* کمبود ۲۲۵ لیتر در ثانیه در گنبدکاووس

سعیدی‌راد بیان‌کرد: هم اکنون با کمبود ۲۲۵ لیتر در ثانیه منابع آبی مواجه‌ایم و برای پرشدن مخازن ذخیره مجبور به کاهش فشار آب  شبکه در ساعات پایانی شب‌ هستیم.

 وی یادآورشد:با وجود  حفر و وارد مدار شدن ۲۶ حلقه چاه در یک سال اخیر نبایدنگرانی برای کمبود آب مردم در پنج سال آینده داشته‌باشیم اما در صورت تداوم خشکسالی، افزایش برداشت بی رویه از چاه‌های کشاورزی و همراهی نکردن شهروندان در مدیریت مصرف و نبود بارندگی مناسب باز هم نگرانی نسبت به درگیری ساکنان با افت فشار و قطعی آب برمی‌گردد.

* مردم، الگوی صحیح مصرف آب را رعایت کنند

مدیرامورآب‌وفاضلاب شهرستان گنبدکاووس تاکیدکرد:مردم برای جلوگیری از کاهش شدید فشار یا قطعی آب در سطح گنبدکاووس، رعایت الگوهای صحیح مصرف آب را جدی بگیرند در غیر این صورت شاهد شکل‌گیری قطعی‌های چند ساعته در بخش زیادی از سطح شهرستان خواهند بود.

گنبدکاووس ۶۵ هزار مشترک آب و فاضلاب شهری و ۳۶ هزار مشترک روستایی در شرق گلستان و دومین و پرجمعیت‌ترین شهرستان،استان گلستان است.

پایان پیام/۸۳۰۲۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول