اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

نماد ورشکستگی صنعت لرستان در ایستگاه تصمیم‌گیری نهایی برای احیا

پارسیلون را شاید بتوان پیشانی صنعت لرستان دانست، کارخانه‌ای قدیمی با تولید مواد اولیه پوشاک و نساجی که با واگذاری به بخش خصوصی دچار رکود شد، راه اندازی این کارخانه مطالبه چندین ساله لرستانی‌ها برای توسعه اشتغال و درآمدزایی است، حال باید دید وعده مزایده پارسیلون در شهریور به ایستگاه پایانی خود خواهد رسید و این پیشکسوت تولید به روزهای خوش گذشته بر خواهد گشت.

نماد ورشکستگی صنعت لرستان در ایستگاه تصمیم‌گیری نهایی برای احیا

خبرگزاری فارس لرستان- پریسا قربانی نژاد؛ پارسیلون را شاید بتوان پیشانی صنعت لرستان دانست، کارخانه‌ای قدیمی که دیرباز نقش چشمگیری در توسعه استان و کشور به لحاظ تامین مواد اولیه پوشاک و نساجی داشت، اما با بی‌مهری روزگار چرخ تولیدش از حرکت ایستاد.

شرکت پارسیلون سال ۶۳ با ظرفیت تولید سالانه ۱۴ هزار تن انواع نخ نایلون برای استفاده در صنایع مختلفی همچون تکسچر ایزینگ، بافندگی کتن و راشل، گردباف، تولید نخ تور ماهیگیری، جوراب بافی، شلنگ و لاستیک مصلح و انواع قطعات پلاستیکی با بکارگیری بیش از ۱۷ هزار کارگر به طور مستقیم و غیرمستقیم در خرم‌آباد به بهره‌برداری رسید.

این کارخانه که از بزرگترین کارخانجات تولید نخ نایلونی بود، با واگذاری به بخش خصوصی روی خوش ندید و با تعطیلی دستگاه‌ها و بیکاری کارگران به ورطه رکود کشیده شد، پارسیلون تا اواخر دهه ۸۰ با وجود بدهی‌های بسیار، اما صورتش را با سیلی نگه می‌داشت تا اینکه سال ۹۵ پس از اعلام ورشکستگی، روزهای خوب این واحد تولیدی به پایان رسید.

با تعطیلی این پیشکسوت تولید، تجمعات چندباره کارگران برای دریافت مطالبات شکل گرفت، از طرفی زمزمه‌هایی مبنی بر فروختن تجهیزات و دستگاه‌های پارسیلون به ضایعاتی به گوش می‌خورد و شکایات مختلف دستگاه‌هایی همچون آب و برق و تامین اجتماعی و بدهی بیش از یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریالی کارخانه، نگرانی نسبت به آینده آن را مضاعف می‌کرد.

 

این شرایط بحرانی دولتی‌ها را بر آن داشت که با پس‌گیری پارسیلون، کلاف در هم پیچیده رکود را در هم شکافته و بار دیگر آن را به مدار تولید بازگردانند، اما این مستلزم تغییرات حقوقی و حقیقی بسیاری بود که عزمی جدی و اراده‌ای پولادین می‌خواست.

با وجود برگزاری جلسات متعدد در اواسط دهه ۹۰، اما امیدها روز به روز کمرنگ و جای خود را به ناامیدی می‌داد، دیگر راه‌اندازی مجدد پارسیلون به رویایی تبدیل شده بود که جوانان لرستانی هر شب آن را در خواب‌هایشان مرور می‌کردند.

با ادامه این روند، گمانه‌زنی‌ها برای تبدیل پارسیلون به منطقه ویژه اقتصادی قوت گرفت، چرا که این واحد علاوه بر داشتن اراضی بسیار، زیرساخت‌های لازم برای ایجاد یک منطقه اقتصادی را داشت، این موضوع پس از مصوبه مجلس دهم توسط شورای نگهبان رد شد، اما با پیگیری متعدد و طرح در مجمع تشخیص مصلحت نظام، نهایتا در دی ماه ۹۹ اعلام شد کلیات منطقه ویژه اقتصادی خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی تایید و مطالعات جامع آن به پایان رسیده و در محل کارخانه پارسیلون سابق راه‌اندازی خواهد شد.

ایجاد منطقه اقتصادی خرم‌آباد حول پارسیلون، مستلزم تعیین تکلیف کارخانه و حسابرسی ویژه آن بود، موضوعی که از سال ۱۴۰۰ و با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تاکید بر احیای واحدهای راکد جان دوباره گرفت، ما واگذاری آن به بخش خصوصی نیازمند عزم جدی شرکت آتیه دماوند به عنوان متولی اصلی این کارخانه است.

 

 

 

پارسیلون در شهریورماه امسال به مزایده گذاشته می‌شود

بهمن جعفری؛ مدیرکل صنعت، معدن و لرستان با پارسیلون متعلق به آتیه دماوند از زیرمجموعه‌های بانک صنعت معدن است، به فارس گفت: در زمان خصوصی سازی طبق اصل ۴۴، یک سری از بانک‌ها همچون سپه، ملی و تجارت تسهیلاتی به پارسیلون تسهیلاتی پرداخت می‌کند، اما شرکت به دلیل عمل نکردن به تعهدات، سرمایه‌گذار خلع‌ید شده و مجدد سال ۹۵ به آتیه دماوند باز می‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: پس از بازگشت شرکت به مجموعه آتیه دماوند، بانک‌ها برای دریافت سهام خود تشکیل کنسرسیوم داده تا پارسیلون را اداره کنند.

 شرکت آتیه دماوند عزمی برای اداره پارسیلون ندارد

جعفری با اشاره به ممنوعیت بنگاه‌داری بانک‌ها و نبود اراده برای راه‌اندازی مجموعه از سوی آتیه دماوند، تصریح کرد: با وجود تلاش مدیران استانی به ویژه مدیریت ارشد لرستان و پیگیری ویسکرمی نماینده مجلس، اما در نهایت استان به این نتیجه رسید که شرکت آتیه دماوند عزمی برای اداره پارسیلون ندارد و باید به بخش خصوصی واگذار شود.

وی، واگذاری به بخش خصوصی را مستلزم ارزش‌گذاری و به تبع حسابرسی پارسیلون طی ۱۰ سال اخیر خواند و افزود: سال گذشته این مهم محقق شد، ضمن اینکه یک گروه کارشناس رسمی از دادگستری نیز ارزش هر سهم را مشخص کرد.

مدیرکل صمت لرستان از مزایده شرکت پارسیلون در شهریورماه امسال خبر و ادامه داد: اگرچه قرار بود اسفند ۱۴۰۱ این واگذاری انجام شود، اما طی برگزاری جلساتی با بانک‌ها، این آمادگی برای فروش سهام از سوی بانک‌ها وجود نداشت، اما اکنون عزم همگانی بر مزایده پارسیلون است.

جعفری با تاکید بر اینکه استاندار لرستان به طور جدی پیگیر انجام مزایده پارسیلون و تعیین تکلیف این مجموعه است، گفت: این عزم وجود دارد که در شهریورماه حتما این امکان فراهم شود.

راه‌اندازی صنایع پاک حول محور نساجی

وی بیان اینکه پارسیلون در سنوات گذشته یکی از بزرگترین صنایع کشور و استان با تولید نخ نایلون ۶ بوده است، افزود: اکنون اما این نخ کاربرد آنچنانی در صنعت نساجی و پوشاک نداشته و نخ پلی‌استر سهم عمده‌ای در بازار فعلی دارد.

مدیرکل صمت لرستان تصریح کرد: تجهیزات کنونی شرکت پارسیلون با اندک تغییراتی در تجهیزات و بازسازی و نوسازی، قادر به تولید نخ پلی‌استر خواهد بود.

جعفری با اشاره به فراهم بودن زیرساخت‌های لازم همچون داشتن اراضی وسیع در پارسیلون، ایجاد راه‌اندازی صنایع پاک و سبز را در این مجموعه دور از ذهن ندانست و گفت: می‌توان زنجیره تکمیل و ارزش را در پارسیلون ایجاد کرد.

 

تعیین ارزش سهام پارسیلون برای واگذاری

مهرداد ویسکرمی؛ نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش‌های انجام گرفته برای احیای پارسیلون، به فارس گفت: بحمدالله با پیگیری‌های انجام شده در طی سه سال گذشته، منطقه ویژه پارسیلون به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید.

وی خاطرنشان کرد: بخشودگی مالیاتی شرکت با پیگیری اینجانب توسط وزیر محترم اقتصاد به طور کامل انجام شد، کنسرسیوم پارسیلون در تابستان ۱۳۹۹ به فاصله ۳ ماه از آغاز مجلس یازدهم با مشارکت بانک‌های طلبکار تشکیل شد و سپس هیئت مدیره‌ پارسیلون در سال ۱۴۰۰ تشکیل و ۲ قدم مهم بعدی نیز با استفاده از ظرفیت هیئت مدیره برداشته شد که عبارتند از انجام حسابرسی ویژه پارسیلون براساس اسناد موجود در اسفند ۱۴۰۱به اتمام رسید، به این معنا که الان برای ما روشن است که میزان اموال و دارایی‌های پارسیلون طبق اسناد موجود چقدر است و قدم مهمتر تعیین ارزش سهام پارسیلون بود که راه را برای واگذاری به بخش خصوصی فراهم می‌کند.

ویسکرمی، اقدام مهم دیگر را بازگرداندن ساختمان چند صد میلیاردی اداری شرکت عنوان و تصریح کرد: این ساختمان که سال‌ها توسط مالک قبلی تصرف و اجازه داده شده بود و علاوه بر ارزش حدود چهارصد میلیارد تومانی ساختمان، نیروهای پارسیلون که در تهران مستقر بودند در یک طبقه آن مستقر و از بلاتکلیفی نجات یافتند.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از سال ۱۳۹۵ که پارسیلون تعطیل شد، مصوبات گوناگونی برای حل مشکل تصویب شده است. اما قدم نخست همه‌ این مصوبات به تعیین تکلیف مالکیت موقت پارسیلون بوده که بایستی در قالب تشکیل کنسرسیومی متشکل از طلبکاران عمده که بانک‌های سپه ، صنعت و معدن، شرکت آتیه دماوند و بانک ملی هستند انجام می‌شد.

ویسکرمی بیان داشت: متاسفانه مسوولان وقت استان موفق به راضی کردن بانک ملی برای شرکت در کنسرسیوم نشده و به همین دلیل کنسرسیوم مزبور تشکیل نشده و بطور طبیعی امکان تشکیل هیئت مدیره پارسیلون و تعیین ارزش سهام و حسابرسی ویژه نیز ابتر مانده است که به لطف خدا با اقناع بانک ملی در قالب اعطای تعدادی سهام توسط اینجانب در تابستان ۱۳۹۹ یعنی چهار سال بعد از مصوبه‌ی ستاد تسهیل کنسرسیوم تشکیل شد و قدم‌های بعدی نیز به دنبال آن برداشته شد.

وی با بیان اینکه البته طبق اسناد موجود تلاش‌های انجام شده قبلی توسط استانداری و اداره صمت در قالب ستاد تسهیل بوده و ردی از پیگیری نمایندگان وقت مشاهده نشد، افزود: به بیان ساده اگر پیگیری درست و موثری انجام می‌شد، کنسرسیوم پارسیلون بجای سال ۱۳۹۹ بایستی در سال ۱۳۹۵ به انجام می‌رسید.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نسبت دادن ترک فعل به شرکت آتیه دماوند کار آسانی نیست، گفت: سایر بانک‌ها از جمله سپه و بانک ملی نیز به عنوان طلبکاران عمده بایستی در تشکیل کنسرسیوم مشارکت می‌کردند که همانطور که گفته شد، بانک ملی برای شرکت در کنسرسیوم اقناع نشده و نقش بنده به عنوان نماینده در اینجا انجام ارتباط میان بانک‌های طلبکار و پای کار آوردن بانک ملی بود که با برگزاری جلسات متعدد و همراهی و همدلی با مدیران وقت استان و استفاده از ظرفیت‌های نماینده مجلس برای جبران حلقه‌های مفقوده بود.

ویسکرمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرکت پارسیلون دارای هیات مدیره و مدیرعامل است و دفتر اداری تهران با ارزش حدود چهار صد میلیارد تومان در اختیار شرکت قرار دارد، بدهی‌های شرکت به تامین اجتماعی تا حدود زیادی تعیین تکلیف شده، جرایم مالیاتی شرکت به صورت کامل بخشودگی گرفت.

وی با بیان اینکه طی نامه‌های متعددی به وزارت اقتصاد، شرکت آتیه دماوند، دادگستری استان و استاندار نسبت به ضرر و زیان‌های که آقای یعقوبی به عنوان مالک قبلی به شرکت وارد نموده هشدار دادم، افزود: با تعیین تکلیف و اعلام تصمیم بانک ملی مبنی بر انصراف از مشارکت در سرمایه‌گذاری و نیز اعلام آمادگی بانک سپه مبنی بر مشارکت در سرمایه‌گذاری، مشکلات پیش روی واگذاری شرکت به بخش خصوصی برطرف شده و امیدوارم در جلسه‌ی هفته جاری کمیته واگذاری شرکت آتیه دماوند که با حضور اینجانب و نمایندگان اقتصادی استانداری برگزار می‌شود، تصمیم نهایی در مورد واگذاری شرکت به بخش خصوصی اتخاذ و اعلامیه آن طی مرداد ماه جاری در روزنامه‌های مربوط درج شود.

 

اعلامیه واگذاری به بخش خصوصی بصورت رسمی درج خواهد شد

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی گفت: تاکنون اقداماتی که در جهت رفع مشکلات حقوقی برای ورود سرمایه گذار وجود داشته انجام شده و اعلامیه واگذاری به بخش خصوصی نیز طبق قانون بصورت رسمی درج خواهد شد.

ویسکرمی با بیان اینکه نیمه اول کار بر عهده بنده و مدیران استان بوده است که با تلاش شبانه‌روزی انجام شد، افزود: نیمه دوم به رغبت سرمایه‌گذار دارای اهلیت فنی و سرمایه لازم و کافی برای ورود به سرمایه‌گذاری بستگی دارد که البته در این زمینه هم نیاز به همدلی و همفکری و مراقبت ویژه بوده که این موارد در کمیته واگذاری شرکت آتیه دماوند به عنوان متولی قانونی واگذاری بایستی به انجام برسد.

وی تصریح کرد: آنچه تاکنون انجام شده نتیجه رایزنی‌ها، همفکری و جلسات متعدد و مستمر اینجانب با مسوولان استانی و زحمات مدیران استانی انجام شده و جز با عنایت الهی این راه دشوار قابل طی شدن نبود، اما این پایان کار نیست بلکه امیدواریم اینک که مشکلات حقوقی واگذاری پارسیلون به بخش خصوصی برطرف گردیده، شاهد ورود یک سرمایه‌گذار دارای تخصص و سرمایه کافی به پارسیلون باشیم که هم کارخانه کنونی به اندازه مقدور احیا شود و هم سرمایه‌گذاری اساسی در راستای ایجاد اشتغال و رونق تولید صورت پذیرد.

اختصاص منطقه ویژه اقتصادی خرم‌آباد به پارسیلون

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی برای شهر خرم آباد صادر شده و برای عملی شدن نیاز به معرفی سازمان مسوول از طرف استان دارد، گفت: بدلیل عدم آمادگی و وجود مشکلات متعدد شرکت پارسیلون طی همفکری که با مدیران استانی انجام شد، به این نتیجه رسیدیم که ابتدا شرکت پارسیلون و حسابرسی و تعیین ارزش سهام آن انجام شود و در این صورت است که اختصاص منطقه ویژه به پارسیلون می‌تواند در ایجاد رقابت در سرمایه گذاران برای ورود به سرمایه‌گذاری مفید و موثری واقع شود.

ویسکرمی بیان داشت: قابل ذکر است که در طی حسابرسی ویژه شرکت پارسیلون تا مرز انهلال هم پیش رفت ولی با پیگیری‌های متعدد، بصورت مشروط باقی ماند و روشن است که چنین شرکتی نمی‌توانست به عنوان سازمان مسئول منطقه ویژه اقتصادی خرم آباد معرفی گردد.

راه اندازی پارسیلون مطالبه چندین ساله مردم لرستان برای توسعه اشتغال و درآمدزایی است، امکانی که در صورت فراهم شدن بار قابل توجهی از اقتصاد استان و حتی کشور را بر دوش کشیده و قادر به تامین نیازهای داخل و خارج خواهد بود.

حال باید دید وعده مزایده پارسیلون در شهریورماه به ایستگاه پایانی خود خواهد رسید و این پیشکسوت تولید به روزهای خوش گذشته بر خواهد گشت.

تبدیل پارسیلون به منطقه اقتصادی ارزشمند تا سال ۱۴۰۶

اردشیر فخاری؛ مدیرعامل شرکت پارسیلون با اشاره به خلع‌ید بخش خصوصی برای اداره این شرکت در سال ۹۵ و بازگشت به زیر مجموعه آتیه دماوند، به فارس گفت: در آن زمان پارسیلون دارای مشکلات متعددی بود.

وی بیان داشت: برای حل این مشکلات، مقرر شد هیات مدیره حقیقی و حقوقی برای پارسیلون مشخص شود، با توجه به مشکلات قانونی، تشکیل هیات مدیره حقوقی تا سال ۹۸ به طول انجامید و تشکیل هیات مدیره حقیقی نیز اواسط سال ۱۴۰۰ انجام گرفت.

فخاری با بیان اینکه با تشکیل هیات مدیره حقیقی، امورات روزمره همچون پیگیری پرداخت بدهی‌ها از سر گرفته شد، افزود: قیمت‌گذاری نیازمند تهیه صورت مالی بود که با یک اراده و عزم جهادی تا اواخر سال ۱۴۰۱ حسابرسی ویژه نیز انجام شد.

وی با اشاره به برخی ظرفیت‌های پارسیلون و امکان تبدیل آن به منطقه ویژه اقتصادی، گفت: بر اساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام، تصویب مجلس و ابلاغ ریاست‌جمهوری، منطقه ویژه اقتصادی خرم‌آباد بر اساس شاخص‌های پارسیلون شکل گرفته است.

مدیرعامل شرکت پارسیلون ادامه داد: در این راستا مطالعاتی با مهندسین مشاورین انجام شد، کارخانه فعلی پارسیلون قابلیت ایجاد تولید با شرایط روز را با اندک تغییرات جزئی را دارد، اما این ایده‌آل نبوده و باید به توسعه شرکت فکر کرد.

فخاری با اشاره به بدهی پارسیلون به دستگاه‌هایی همچون آب و برق و تامین اجتماعی، از تقسیط و بخشودگی جرائم و پرداخت چندین قسط از بدهی‌ها در چند ماه اخیر خبر داد.

وی با بیان اینکه عزم جدی از سوی مدیریت ارشد استان برای احیای پارسیلون وجود دارد، گفت: اکنون در حال آماده کردن بستر پارسیلون برای مشارکت بخش خصوصی دارای اهلیت و سرمایه و همچنین احیای آن هستیم.

مدیرعامل شرکت پارسیلون با اشاره به انجام مطالعاتی جهت ایجاد صنایع بالادستی و پائین‌دستی حول محور نساجی، تصریح کرد: ما توصیه‌های فنی خود را با توجه به اقتصاد منطقه و شرایط بازار به سرمایه‌گذار جدید خواهیم داد، چرا که در این مورد مطالعات خوبی توسط کارشناسان صورت گرفته است.

فخاری بیان داشت: چشم‌انداز ما برای پارسیلون، تبدیل شرکت به یک منطقه اقتصادی ارزشمند تا سال ۱۴۰۶ است و البته امکان تحقق این مهم مستلزم تکمیل برخی زنجیره‌ها و سرمایه‌گذاری گسترده است.

وی با بیان اینکه پارسیلون فعلی قادر به تولید پلی‌استر خواهد بود، گفت: با توحه به نیاز بازار، محصولات نساجی قابل رقابت با بازارهای داخلی و خارجی است و در آینده حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول