اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

خسارات بالای کشت محصولات پرآب‌بر به آبخوان‌ها

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: کشت محصولات پرآب‌‌بر، خسارات زیادی را به آبخوان‌ها وارد می‌کند.

خسارات بالای کشت محصولات پرآب‌بر به آبخوان‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، محمد حسن نامی ظهر امروز در نشست بررسی راهکارهای مقابله با پدیده خشکسالی و استفاده بهینه از منابع آبی استان با تاکید بر استفاده و توزیع بهینه و عادلانه‌ی منابع آبی اظهار داشت: اجرای پروژه‌های اولویت‌دار در راستای کاهش خشکسالی توسط دستگاه‌های اجرایی به صورت جدی پیگیری در حال پیگیری و اجرا است. 

وی با اشاره به اینکه کشت محصولات پرآب‌خور، خسارات زیادی را به آبخوان‌ها وارد می‌کند، افزود: برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب برای تولید این محصولات پر ابخور، نه تنها خسارات جبران ناپذیری را به منابع آبی وارد می‌کند، بلکه ایجاد اثرات سوء زیست محیطی در منطقه را نیز فراهم کرده است.

نامی تصریح کرد: جهاد کشاورزی با توجه به شرایط بحران آب باید نسبت به تغییر الگوی کشت، استفاده از آبیاری‌های نوین و فرهنگ سازی اقدامات ترویجی را انجام دهد. 

60 درصد نیاز آب شرب از طریق آبهای زیرزمینی تامین می‌شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی نیز با مقولـه مدیریـت عرضـه و تقاضـا را بـه عنـوان یـک اصـل مهـم در مدیریـت منابـع آب شـرب توصیـف و  بـر استفاده از ظرفیت پساب در صنایع و فضای سبز و همچنین بهره برداری درست از منابع آبی در استان و ضـرورت صرفه جویـی در مصـرف آب تاکید کرد.

حشمت‌اله عباسی افزود: شـرایط بارندگی و منابـع موجود آب در اسـتان مرکزی ایجـاب می‌کنـد که بـه منظـور تداوم ارائـه خدمـات مطلـوب‌تر در امر آب رسانی به شهروندان در این استان مدیریـت مصـرف و نهادینـه کـردن فرهنـگ مصـرف صحیـح آب را در دستور کار خود قرار داده و با بهره گیری از ظرفیت‌های موجود در امر آموزش و اطلاع رسانی بتوانیم گامـ هایی موثـر در حوزه ارتقـای فرهنگ صرفه جویـی در مصرف آب برداریم.

وی اظهار داشت: دربــاره ارزش ذاتــی و اقتصــادی آب بایــد آگاهی بخشــی عمومـی صـورت گیـرد، صرفه جویـی در مصـرف آب و رعایـت الگـوی مصـرف، یک انتخاب نیسـت بلکـه یک ضـرورت اجتنـاب ناپذیر اسـت.

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی تصریح کرد: نیاز آب شرب در استان مرکزی که 35 شهر و حدود 863 روستای تحت پوشش را شامل می‌شود، 60 درصد آن از را آب‌های سطحی و 40 درصد از طریق آبهای زیرزمینی که کیفیت آن مورد تایید مرکز پایش و نظارت بر کیفیت آب شرب استان باشد، تامین می‌شود.

 اولویـت نخست شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی تامین و توزیـع آب سـالم و بهداشـتی و ارائه خدمـات مطلـوب به شهروندان است 

وی اولویـت نخسـت ایـن شـرکت را تامین و توزیـع آب سـالم و بهداشـتی و ارائه خدمـات مطلـوب به شهروندان دانست و عنوان کرد: نسبت به وضعیـت منابـع آبی و ظرفیت‌هـای عرضـه و تقاضـای آب در نقـاط مختلـف اسـتان، خدمات قابل توجهی به مشـترکین شـهری و روسـتایی ارائـه شـده اسـت.

در این نشست به بررسی و تبادل نظر پیرامون  افت منابع آبی که در پی کاهش نزولات آسمانی رخ داده و  ارایه راهکارهایی به منظور خدمات‌رسانی مطلوب و مستمر، مقابله با بحران کم‌آبی و نحوه تامین آب شرب مناطق دارای تنش پرداخته و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

در ادامه این نشست مسائل و مشکلات مربوط به بخش آبرسانی به روستاها در استان مرکزی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تدابیر لازم در این باره اتخاذ شد.

پایان پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول