اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  سایر حوزه ها

ترکیه: از امضای سریع معاهده صلح بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان حمایت می‌کنیم

وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری با همتای جمهوری آذربایجانی خود گفت، ترکیه از امضای سریع معاهده صلح بین ایروان و باکو حمایت می‌کند.

ترکیه: از امضای سریع معاهده صلح بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان حمایت می‌کنیم

به گزارش گروه بین‌‌الملل خبرگزاری فارس، وزیر امور خارجه ترکیه روز دوشنبه در  نشست خبری با  وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در آنکارا گفت که  ترکیه از امضای سریع معاهده صلح بین ایروان و باکو حمایت می‌کند زیرا این پیمان ثبات منطقه را تضمین می‌کند.

به گزارش وبگاه «حتق»، «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری با «جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان گفت، ترکیه از ابتکارات مربوط به جمهوری  آذربایجان و ارمنستان حمایت می‌کند و از جامعه بین‌المللی می‌خواهد که بدون ایجاد اختلاف از آنها حمایت کند. 

وزیر خارجه ترکیه افزود که ارمنستان و ترکیه نیز در حال مذاکره بر سر باز شدن مرز زمینی هستند. 

فیدان در ادامه اظهار داشت که جاده لاچین قلمرو جمهوری آذربایجان است، بنابراین جمهوری آذربایجان هر اقدامی که لازم بداند انجام می‌دهد.

بر اساس این گزارش، جاده لاچین که صلحبانان روس مسئول تامین امنیت آن هستند از دسامبر نزدیک به ۷ ماه است که توسط افراد مرتبط با جمهوری آذربایجان مسدود شده است. در آوریل نیروهای جمهوری آذربایجان یک ایست بازرسی در آنجا ایجاد کرد ه با اعتراض شدید ارمنستان همراه شد.

 

جمهوری‌های  آذربایجان و ارمنستان تاکنون دو جنگ را بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی از سر گذرانده‌اند. در در سال ۲۰۲۰ جمهوری آذربایجان بخش‌هایی از اراضی از دست رفته در یک درگیری پس از فروپاشی شوروی در اوایل دهه ۱۹۹۰ را پس گرفت.

فیدان در ادامه گفت: «انتقال پزشکی نیز امکان پذیر است. مسیرهای دیگری نیز برای حمل و نقل گسترده مواد اختصاص داده شده است. وقتی به همه این ارزیابی‌ها نگاه می کنیم، فکر می‌کنیم که انتقاد از جمهوری آذربایجان در این زمینه منطقی نیست.»

علیرغم گفت‌وگوهای جاری در مورد توافق صلح، تنش‌ها بین باکو و ایروان در ماه‌های اخیر در مورد جاده لاچین و همچنین ایجاد پاسگاه مرزی توسط جمهوری آذربایجان در این جاده افزایش یافته است.

فیدان افزود، بسیار مهم است که مذاکرات صلح بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان به نتیجه برسد. وزیر خارجه ترکیه درباره مسیر زمینی مهم در «زنگزور» در قفقاز جنوبی نیز گفت که افتتاح آن «حیاتی» است و راه رسیدن به ثبات منطقه‌ای از مسیر زنگزور از اهمیت بالایی برخوردار است.

یکی از مهمترین مشکلات باقیمانده بر سر مسیر مهم لاچین  ایست بازرسی شدید جمهوری آذربایجان است. این مسیر مهم منطقه قره‌باغ را به ارمنستان متصل می‌کند. «آرارات میرزویان» وزیر امور خارجه ارمنستان با بیان اینکه جمهوری آذربایجان در حال پاکسازی قومی در منطقه است، از اعضای شورای امنیت سازمان ملل در پی تداوم مسدود شدن گذرگاه لاچین کمک خواسته است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول