اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

فارس من| گزارش‌دهی مردم از فرار مالیاتی خانه‌های خالی امکان‌پذیر شد

با راه‌اندازی سامانه سوت‌زنی سازمان امور مالیاتی، امکان گزارش دهی موارد فرار و کتمان مالیاتی از جمله مالیات خانه‌های خالی فراهم شد.

فارس من| گزارش‌دهی مردم از فرار مالیاتی خانه‌های خالی امکان‌پذیر شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با توجه به سیاست‌های کلی اصل 44 هزینه‌های جاری دولت باید از درآمد مالیاتی تامین شود؛ مالیات منبع مستمر و غیر تورمی برای تامین هزینه جاری دولت به شمار می‌رود،‌ با این حال برخی افراد سودجو با کتمان درآمد واقعی خود سعی در فرار مالیاتی دارند.

از جمله مصادیق فرار مالیاتی، خانه‌های خالی هستند که نه به عنوان مصرف شخصی و نه به عنوان اجاره استفاده نمی‌شوند و صاحبان خانه خالی آن را با هدف تورم و افزایش قیمت دارایی نگه می‌دارند تا با افزایش قیمت خانه را بفروشند و سود کسب کنند، در حالی که بازار تشنه عرضه مسکن هم برای خرید و هم برای اجاره است.

دولت برای تشویق دارندگان خانه‌های خالی به عرضه در بازار مسکن،‌ تشویق مالیاتی در نظر گرفته و برعکس برای کسانی که به احتکار خانه خالی روی آورده‌اند، با ابزار مالیاتی مقابله می‌کند.

سامانه سوت زنی سازمان امور مالیاتی با نشانی https://www.intamedia.ir/tax-fraud برای گزارش مصادیق فرار مالیاتی در اختیار همگان قرار دارد.


سامانه سوت زنی مالیاتی

در این زمینه برخی مخاطبان فارس با ثبت پویشی با عنوان «امکان گزارش اینترنتی خانه‌های خالی را فراهم کنید» خواستار پاسخگویی مسئولان مربوطه شدند.

مخاطبان در این پویش نوشتند: « معضل خانه‌های خالی متاسفانه کماکان به صورت حاد باقی است، صاحبان این خانه‌ها که اکثرا نوساز هم هستند از چند تکنیک برای‌عدم پرداخت مالیات بهره می‌برند، اول اینکه با وجود اتمام پروژه اقدام به دریافت پایان کار و یا سند ثبتی نمی‌کنند و به این بهانه دروغین که پروژه به اتمام نرسیده آپارتمان را خالی نگه می‌دارند، دوم آنکه از پرده‌های ضخیم استفاده می‌کنند که از بیرون گشت‌های مربوطه قادر به تشخیص خالی بودن خانه نشوند. در کنار راههایی مانند تعیین زمان معین برای دریافت پایان کار و سند و اعمال جریمه در صورت‌عدم اجرای آن بهترین راه حل برای شناسایی این خانه‌ها توسل به گزارشات مردمی است. و برای این منظور می‌بایست ابزار آن تسهیل شود. به گونه‌ای که بتوان به صورت گمنام با گزارش اینترنتی این خانه‌ها را معرفی کرد. آنچه که در حال حاضر برای گزارش معرفی شده تلفن ۱۵۲۶ هست که با یک تماس متوجه خواهید شد که هیچ کاربردی ندارد. در ابتدای تماس صدای از پیش ضبط شده‌ای کد استان را از شما می‌خواهد! کد استان دیگر چیست؟ از کجا بدانیم چند است؟ علی‌الظاهر خود سازمان امور مالیاتی تمایلی به ارائه رابطی سهل و آسان با گزارش کننده خانه خالی ندارد! همین است که هر روز خانه‌ها گران می‌شود و مردم بی‌خود و بی‌جهت و با وجود این همه خانه خالی مستأصل شده‌اند. امکان گزارش اینترنتی خانه‌های خالی را در اسرع وقت فراهم کنید. در اندک مدت خواهید دید که چه تاثیری بر قیمت اجاره و فروش خواهد گذاشت. با تشکر»

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول