اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دانشگاه

فارس‌ من| بازآرایی مأموریت دانشگاه‌ها جایگزین تعطیل کردن آن‌ها

ادغام دانشگاه‌ها به عنوان یکی از اخبار روز آموزش عالی مطرح می‌شود، وزیر علوم و کارشناسان آموزشی بر بازآرایی مأموریت دانشگاه‌ها تأکید دارند.

فارس‌ من| بازآرایی مأموریت دانشگاه‌ها جایگزین تعطیل کردن آن‌ها

گروه دانشگاه خبرگزاری فارس؛ ادغام دانشگاه‌ها مسأله‌ای است که شاید بعد از اخبار کنکور به سوژه روز حوزه آموزش عالی تبدیل شده باشد، مسأله‌ای که برخی کارشناسان آن را درست و به نفع آموزش عالی می‌دانند و برخی دیگر خیر.

اتفاقا برخی کاربران سامانه فارس من نیز با ثبت پویشی در این سامانه از مسأله ادغام دانشگاه‌ها استقبال کرده و خواستار انجام این کار از سوی مسؤولان شدند و آن را سبب افزایش اعتبار مدرک‌های تحصیلی دانستند.

کاربران سامانه فارس من، تأسیس بیش از حد دانشگاه‌ها و کاهش اعتبار مدرک‌های تحصیلی برخی زیرنظام‌های آموزشی را علت درخواست خود برای ادغام دانشگاه‌ها دانستند.

مهدی عرب سردبیر پویش فارس من، ادغام زیرنظام‌های آموزشی را به نفع آموزش عالی و دانشجویان کشور دانسته و گفته است: در حال حاضر اخذ مدرک در برخی زیرنظام‌ها پولی شده است در حالیکه مدرک همین دانشگاه‌ها از اعتبار چندانی هم برخوردار نیست بنابراین یکپارچه شدن دانشگاه‌ها و یکسان بودن مدرک‌های تحصیلی به نفع آموزش عالی هم هست.

* ادغام دانشگاه‌ها یا بازآرایی مأموریت‌ها

به گزارش فارس، البته ادغام دانشگاه‌ها مسأله‌ای است که در سند آمایش آموزش عالی کشور نیز به آن اشاره شده است، براساس ماده سوم سند آمایش آموزش عالی به‌ منظور ساماندهی واحدهای آموزش عالی این امکان را خواهد داشت که اقدام به تجمیع و ادغام برخی موسسات کند.

البته در بند چهارم این سند آمده که وزارت علوم موظف است در راستای ارتقای کیفیت علمی و فرهنگی و همچنین برای پاسخگویی به نیازهای منطقه‌ای و ملی طرح رتبه‌بندی و اعتبارسنجی موسسات آموزش عالی را تهیه کرده و بعد از تصویب در ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور، به مرحله اجرا برساند.

در این باره ابراهیم نعیمی مدیرکل دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی وزارت علوم در جایی گفته است: سیاست وزیر علوم این است که دانشگاه‌های زیر ۱۰۰۰ نفر جمعیت ادغام شوند.

اما محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اینکه از یکپارچه سازی دانشگاه‌ها در سه استان کشور خبر داده و گفته است: ۳ استان تصمیم گرفتند که دانشگاه‌هایشان یکپارچه شوند تا رتبه علمی دانشگاه‌ها بالا رود، بر بازآرایی مأموریت زیرنظام‌ها به جای تعطیل کردن آن‌ها تأکید کرده است.

وزیر علوم معتقد است: هر کدام از زیرنظام‌های آموزش عالی جایگاه خاص خود را دارند، به طور مثال دانشگاه فنی و حرفه‌ای مأموریت تربیت تکنیسین مهارتی و دانشگاه جامع علمی کاربردی مأموریت برگزاری دوره‌های آموزشی بلندمدت و کوتاه مدت برای صنایع و جامعه را پیگیری می‌کنند، دانشگاه پیام نور هم آموزش غیرحضوری را در دستور کار دارد بنابراین شاید این مراکز نیاز به بازآرایی ماموریت ها داشته باشند اما تعطیل کردن آنها درست نیست.

با توجه به اینکه از جمله زیرنظام‌هایی که شایعه ادغام‌شان مطرح شده بود، دانشگاه‌های پیام نور، علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای بودند، موضوع را از عرفان خسرویان رئیس دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای پیگیری کردیم، به گفته خسرویان بحث آمایش آموزش عالی موضوع جدی است اما هنوز بحث ادغام دانشگاه‌ها به اندازه کافی پخته نشده است.

ابراهیم تقی‌زاده رئیس دانشگاه پیام نور هم گفته است: با موضوع ادغام این دانشگاه با سایر دانشگاه‌ها در تمامی نقاط کشور به ویژه این خطه به طور جد مخالفت کردیم.

مجتبی سلطانی احمدی معاون حقوقی دانشگاه پیام نور هم ادغام دانشگاه پیام نور با دانشگاه‌های دیگر را غیرممکن دانسته و گفته است: با پیگیری و تدابیر مدیریت دانشگاه پیام نور، موضوع آمایش و بقاء دانشگاه در دستور کار قرار دارد و دانشگاه با مأموریت خاص به عنوان نهادی تاثیر گذار در امر عمومی سازی آموزش عالی در کشور بالنده تر از گذشته انجام وظیفه خواهد کرد.

* انتقاد رئیس دانشگاه تهران از عدم ادغام برخی دانشگاه‌ها

سیدمحمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران گفته است: برخی از موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی ممکن است به کانون‌های قدرت وصل باشند و برخی نهادهای سیاسی نیز از آنها حمایت کنند چرا که علاقمند هستند نهاد آموزش عالی در استان و منطقه‌ای که حوزه انتخابیه‌شان یا در قلمرو مدیریتی آنهاست، فعال باشد لذا در برابر انحلال، برچیده شدن و ادغام موسسات در همدیگر مقاومت می‌کنند در حالیکه هر چند وجود آموزش عالی در هر منطقه‌ای برای توسعه سواد عمومی مردم و توسعه فرهنگی خیلی ارزشمند است اما نمی‌توانیم منافع ملی که یک تصمیم کلان به دنبال دارد را قربانی یک منفعت محلی کنیم.

به گزارش فارس، آنچه کارشناسان حوزه آموزش بر آن تأکید دارند این است که زیرنظام‌های آموزش عالی مأموریت محور بوده و براساس مأموریتی که به آن‌ها محول شده است فعالیت کنند تا موازی کاری در حوزه پذیرش دانشجو صورت نگیرد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول