اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

کودکانی که صادقانه و دلنشین عزاداری می‌کنند

گرچه آمار دقیقی از هیأت‌های کودکان در اصفهان نیست اما در بیشتر محلات شهر اصفهان شاهد فعالیت و تلاش کودکان و نوجوانان برای برپایی مراسم عزاداری و سوگواری شهادت امام حسین(ع) و زنده حادثه کربلا و قیام امام حسین(ع) هستیم.

کودکانی که صادقانه و دلنشین عزاداری می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان،این روزها به هر نقطه از شهر سر بزنید می‌بینید بیرق عزای سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه السلام برافراشته شده است و مردم با برپایی مجالس روضه و هیأت برای حضرت سید‌الشهدا به عزاداری می‌پردازند.

 در میان این همه مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) مجالسی را مشاهده می‌کنید که کودکان و نوجوانان در عزای امام حسین(ع) با همان حس و حال و هوای کودکانه خود برپا کرده‌اند و چه صادقانه به شیوه‌ای دلنشین عزاداری می‌کنند.

مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان در شهر ویژه‌ کودکان با پتانسیل کودکانه‌شان برگزار می‌شود. در این گونه مراسم کودکان این خادمان کوچک در کنار دوستان خود مسؤولیت‌هایی چون  نوحه‌خوانی، جفت‌کردن کفش‌ها، پذیرایی و سینه زنی را خودشان به عهده گرفته اند.

هیأت کودکان حسینی یکی از این هیأت‌هایی است که در خیابان قدس خیابان آتشگاه با مدیریت کودکان برپا شده است.

در هیأت‌های کودکانه، کودکان با مفاهیم عزاداری حسینی متناسب با سن خود با زبان شعر و داستان با واقعه‌ی عاشورا و کربلا آشنا می‌شوند و بدین طریق محرم با حال و هوای خاص خود برای آنها به  یادگار می ماند.

صبا نصر یکی از کودکان هیأت کودکان حسینی که ۱۱ سالش است در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان با احساس لطیف و کودکانه‌اش درباره‌ی این هیأت گفت: من خیلی خوشحالم که هیأت کودکان برپا شد و من یکی از خادمان و خدمتگزاران بودم من مسؤولیت شربت دادن به بچه‌ها را داشتم و در جفت‌کردن کفش‌های بچه‌ها هم  کمک می‌کردم در سینه‌زنی‌ها سعی کردیم به عنوان بچه‌های بزرگتر این جمع الگوی بچه‌ها باشیم و نظم را برقرار کنیم.

در این هیأت، حجت الاسلام هادی جلالی  با قصه و داستان واقعه‌ عاشورا را برای کودکان بیان می‌کند و در پایان از داستان شهدای عاشورا از بچه‌ها سوال می‌پرسد. 

برگه‌های نقاشی و دل‌نوشته‌های عاشورایی نیز از دیگر فعالیت‌هایی بود که برای کودکان انجام شد و بچه‌ها با ذوق و اشتیاق آن‌ها را کامل کرده و به سرپرست خود تحویل می‌دادند.

اعظم جانثاری یکی از سرپرستان این مجموعه است از او درباره هیأت کودکان حسینی سوال کردم. این هیئت از کی شروع به فعالیت کرده و چگونه اداره می شود؟  

وی گفت :هیأت عزاداری کودکان را امسال با کمک پایگاه بسیج شاهد و کمک‌های مردمی در طبقه‌ی زیرین مسجد برگزار کردیم برنامه‌ی عزاداری و هیأت کودکان هر روز از ساعت ۹ و نیم صبح تا ساعت دوازده ادامه دارد،  الحمدالله تا به حال تمام کارهای این مجلس به خوبی و زیر نظر صاحبش حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به خوبی پیش رفته است و از کسانی که در کنار ما این محفل را نظارت کردند و بانیان خیّر تشکر می‌کنم. 
جان‌نثاری ابراز امیدواری کرد: این جمع دوستانه کودکان، خاطره خوبی از مناسبت‌ها و هیأت‌ها برای کودکان داشته باشد و اشتیاق آنها به امام حسین(ع)  و خاندانش دو چندان شود.

در گوشه و کنار هیأت، صدای عزیزم حسین، عزیزم حسین کودکان به گوش می‌رسد

 کودکان  در حال تمرین سرود محرم هستند، در ماه محرم دل‌های بزرگ و کوچک داغدار است و این حال و هوا در جمع پاک کودکان دوچندان نمایان است.
سراغ سمیرا گلکار مربی سرود این مجموعه هم رفتم و از او درباره فعالیت‌های این گروه پرسیدم گلکار در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهارداشت: با کمک و خواست خداوند در مجموعه‌ی پایگاه بسیج شاهد، گروه سرود دختران و پسران در حال فعالیت هستند نزدیک به ۹ ماه است که گروه سرود یاوران مهدی(عج) برپا شده است و بچه‌های ۷ تا ۱۲ ساله در این گروه سرود گرد هم آمده‌اند و هم اکنون در حال تمرین سرود ویژه محرم هستند.
وی ادامه داد: بچه‌ها علاقه خودشان را در قالب سرود به خاندان عصمت و اهل‌بیت(ع) ابراز می‌کنند و سرود را خیلی دوست دارند و استقبال می‌کنند.
 گلکار افزود: ان شاالله به زودی این بچه‌ها در برنامه‌های مذهبی و مساجد سرودشان را اجرا می‌کنند.

گرچه آمار دقیقی از هیأت‌های کودکان در اصفهان نیست اما در بیشتر محلات شهر اصفهان شاهد فعالیت و تلاش کودکان و نوجوانان برای برپایی مراسم عزاداری و سوگواری شهادت امام حسین(ع) و زنده حادثه کربلا و قیام امام حسین(ع) هستیم.

خون امام حسین(ع) پس از گذشت سال‌ها همچنان جریان دارد و حادثه کربلا و مظلومیت خاندان امام حسین(ع) را با حرکت‌های کوته فکرانه نمی‌توان در ذهن مردم به فراموشی سپرد زیرا مردم بر این باورند پیراهنم از کودکی تا زمان مرگ   از عطر سرخ سینه‌زنی‌ها معطر است.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول