اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

نبرد تغییر در ساختار قضایی؛ نتانیاهو بُرد، تل‌آویو باخت

شدت‌گرفتن درگیری‌ها در سرزمین‌های اشغالی بعد از تصویب بخشی از تغییرات قضایی، شیرینی این بُرد را به کام «بنیامین نتانیاهو» تلخ کرد؛ حالا ائتلاف مخالفان علاوه بر حمایت از تظاهرات خیابانی، به دنبال اعتصابات و تمردهای نظامی است.

نبرد تغییر در ساختار قضایی؛ نتانیاهو بُرد، تل‌آویو باخت

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روز گذشته (دوشنبه، بیست و چهارم جولای) به تعبیر خود صهیونیست‌ها و حامیانشان، «روزِ سیاهِ اسرائیل» بود. با تصویب بخشی از طرح تغییرات قضایی تحت عنوان استدلال «عدم معقولیت» که جنجالی‌ترین بند آن محسوب می‌شود، سرزمین‌های اشغالی در موجی از ناامنی به دست خود شهرک‌نشینانش فرو رفت. «بنیامین نتانیاهو» و وزرای افراطی‌اش با خوشحالی طرح خود را پیش بردند اما به نظر نمی‌رسد این پیروزی شیرینی برای کابینه باشد. ناامنی‌های عمومی، درگیری‌های فراگیر، تحریم‌های رسانه‌ای، اعتصابات کارگری، تبعات اقتصادی، واکنش‌های آمریکایی و سرپیچی‌های نظامی تنها بخشی از باخت رژیم صهیونیستی در این نبرد داخلی است.

وقتی تل‌آویو از کنترل خارج می‌شود...

رسانه‌های صهیونیستی دقایقی بعد از تصویب این طرح جنجالی با ۶۴رای موافق، بدون شرکت نمایندگان مخالف و خروج‌شان از مجمع عمومی پارلمان گزارش دادند که تظاهرات خارج از کنست پس از تصویب بند «عدم معقولیت» تشدید شده است. کاخ سفید هم از تصویب این طرح ابراز تأسف کرد؛ آمریکایی‌ها همیشه بیش از هر چیز به دنبال «اجماع بین اسرائیلی‌ها» بودند.

 

 

در ادامه گزارش‌ها از درگیری‌های عصر روز گذشته، رسانه‌های رژیم اعلام کردند که تخلیه تظاهرکنندگان از خیابان بگین در قدس اشغالی برای پلیس دشوار است و برای این کار، از شیلنگ‌های آب استفاده شده است. تظاهرکنندگان علیه اصلاحات قضایی در تلاش برای به آتش کشیدن جاده بگین هستند.

اعتراضات تداوم یافت و به شب رسید. در تل‌آویو، تجمع شبانه علیه کابینه نتانیاهو، با ۱۷۲هزار شهرک‌نشین آغاز شد. رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند: برخورد پلیس رژیم صهیونیستی با شهرک‌نشینان در قدس اشغالی سوار بر اسب و با روش‌هایی خشونت‌آمیز در تلاش است تا اعتراضات به تغییرات در تل‌آویو و مناطق اطراف آن را سرکوب کند.

ساعات اولیه شب بود که رسانه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت» در گزارشی اعلام کرد: برخی تظاهرکنندگان در جاده ۵۳۱ تل‌آویو با یک خودور، زیر گرفته شدند. ۴تظاهرکننده بر اثر زیر گرفتن خودرو در مسیر ۵۳۱ تل‌آویو مجروح شدند. شبکه صهیونیستی «کان» اعلام می‌کند که راننده ماشین یکی از طرفداران جناح راست و از موافقان طرح نتانیاهو بوده که در محل حادثه هم توسط پلیس دستگیر شد. لاپید، مسئولیت این حادثه و حملات دیگر علیه معترضان را به شخص نتانیاهو تحمیل کرد.

 

 

اواخر شب و همزمان با افزایش تظاهرکنندگان درگیری بین پلیس و معترضان در قدس اشغالی افزایش یافت. پلیس رژیم اشغالگر تظاهرکنندگان را در تل‌آویو با ماشین‌های آب پاش متفرق کرد‌. پلیس تل‌اویو که تا آن ساعت حتی از سواره نظام هم برای متفرق کردن معترضان در تل آویو استفاده کرده بود، با افزایش شمار معترضان مجبور شد تعداد بیشتری از نیروهای خود را به کار گیرد.

 

 

در همین شراطی بود که خیابان بزرگ «ایالون» در تل‌آویو که پلیس رژیم اشغالگر اعلام کرده بود کنترل آن را از دست داده، توسط تظاهرکنندگان بسته شد. پلیس باوجود ساعت‌ها تلاش نتوانست این خیابان را باز کند؛ تصاویر نشان می‌دهد که پلیس و معترضان درگیری‌های خونینی باهم داشته‌اند، معترضان بعد از بستن این بزرگراه آن را به آتش کشیدند‌.

ساعت۲ بامداد، رسانه‌ها در گزارش‌های تکمیلی از محل درگیری‌ها اعلام کردند: پلیس رژیم صهیونیستی به تلاش برای بازگشایی جاده‌های تل‌آویو ادامه می‌دهد در حالی که ده‌ها هزار معترض، تظاهرات را تداوم می‌بخشند. پلیس رژیم تیم‌های سواره نظام بیشتری را برای سرکوب تظاهرات جاری احضار کرده است. یکی از درگیری‌ها بین حامیان نتانیاهو با افراد معترض در منطقه النقب اشغالی، منجر به تیراندازی شده و با دخالت پلیس پایان یافت.

نتانیاهو در هشدار به ستاد کل ارتش: نظامیان در سیاست دخالت نکنند!

بالاخره بعد از چند روز تلاش، «هرتزی هالوی» موفق به دیدار با نخست‌وزیر و طرح دغدغه‌های امنیتی خود شد. رسانه‌های صهیونیستی عصر روز گذشته نوشتند: نتانیاهو دوساعت بعد از تصویب طرح جنجالی ایجاد تغییرات در نظام قضایی، با فرمانده ستاد کل ارتش اسرائیل دیدار کرده تا با او درباره اثرات این طرح بر ارتش و همچنین ممانعت نیروها از سرپیچی از خدمت صحبت کند.

در ادامه این گزارش‌ها آمده بود: هرتزی هالوی در گفت‌وگو با نتانیاهو به او هشدار داده با آنکه اعتراضات علیه تصویب طرح اصلاحات قضائی عمدتاً بر نیروهای احتیاط در نیروی هوایی ارتش اثر گذاشته است؛ حالا این نگرانی وجود دارد که اعتراضات تسری پیدا کرده و به امتناع از انجام خدمت اجباری هم منجر شوند. 

یگان‌های حفاظتی ویژه سرویس «شاباک»، پیش از سخنرانی مورد انتظار نتانیاهو، اطراف خانه نتانیاهو در قدس را از معترضان تخلیه و به شدت از آن محافظت می‌کنند؛ به این ترتیب، تظاهراتی که از ابتدای منزل وی آغاز شده بود، تغییر مسیر یافت و به سمت ساختمان دادگاه عالی در قدس اشغالی ادامه پیدا کرد.

نتانیاهو سخنرانی را با این جملات آغاز کرد: امروز ما در حال برداشتن یک گام دموکراتیک برای تقویت توازن بین قوا هستیم. امروز به دنبال تصمیم اکثریت در کنست، این گام دموکراتیک برای توازن بخشی به نظام سیاسی برداشته شد‌. ما می خواهیم دموکراسی در اسرائیل باقی بماند و هیچ حزبی به تنهایی قدرت را به دست نگیرد. ما به دنبال آغاز گفت‌وگو با مخالفان برای دستیابی به توافق بر سر اصلاحات خواهیم بود.

او در ادامه نیروهای نظامی رژیم را تهدید می‌کند: ما به تلاش برای دستیابی به سازش با مخالفان ادامه خواهیم داد و برای دستیابی به توافق بر سر اصلاحات گفت‌وگو را آغاز خواهیم کرد. من از کارکنان و افسران ارتش می‌خواهم که مسائل مربوط به سیاست را ترک کنند و به فکر امنیت باشند!

تشدید سرپیچی‌ها و اعتصاب‌ها: امروز روز سیاه اسرائیل است

امروز، صفحه‌های نخست پنج روزنامه مهم صهیونیستی یعنی یدیعوت آحارونوت، «کلکلیست» «د‌مارکر»، «هاآرتص» و «اسرائیل هیوم»، در اعتراض به تصویب بخشی از طرح تغییرات قضایی نتانیاهو به رنگ سیاه در آمد؛ این رسانه‌ها برای تعبیر از مواضع خود به نوشتن این عبارت اکتفا کردند: «یک روز سیاه برای دموکراسیِ اسرائیل» !

روز گذشته هم اعتصاب‌ها و سرپیچی‌ها شدت یافت؛ جایی که۱۵۰ نفر از رهبران تجاری اسرائیل اعلام کردند شرکت‌های آن‌ها برای اعتراض به طرح جنجالی نتانیاهو اعتصاب خواهند کرد‌. صدها خلبان و سرباز ستاد کل نیروهای مسلح هم از تعلیق فعالیت‌های خود در نیروهای ذخیره خبر دادند. علاوه بر این‌ها، انجمن پزشکان رژیم صهیونیستی هم به اتفاق آرا تصمیم به اعتصاب ۲۴ ساعته گرفت. با تشدید این روند، ارتش رژیم هم از «استعفای بی سروصدا افسران عالی‌رتبه» خود در بخش اطلاعات و نیروی هوایی ابراز نگرانی کرد.

نبرد معارضان خشمگین با افراطی‌های خشنود

«یائیر لاپید» رهبر ائتلاف مخالفان در کنست بعد از تصویب طرح گفت: این تصویب، شکستن کامل قواعد بازی بود. دولت و کابینه ائتلافی می‌تواند مسیر حرکت کشور را تعیین کنند اما نمی‌تواند درباره ماهیت سیستم سیاسی آن تصمیم بگیرد. روز غم‌انگیزی است، روز نابودی خانه‌مان و روز پر از نفرت غم‌انگیز است... اما ببینید کابینه ائتلافی چطور جشن گرفته است!

«بنی‌ گانتز»، دومین رهبر ائتلاف مخالفان و وزیر جنگ کابینه سابق هم تصریح کرد: این شکاف بر اسرائیل و امنیت آن تأثیر می‌گذارد؛ این ویرانه «معبد سوم» است. امروز روز سختی است و اسرائیل شکست خورد. هر کسی که امروز فکر می‌کند پیروز شده، به زودی خواهد فهمید که این تصور خطایی راهبردی بوده است. وقتی به قدرت برگردیم، همه آنچه را که امروز تصویب شد پاک خواهیم کرد؛ جایی که نتانیاهو بن گویر و لوین را بر کل اسرائیل ترجیح داد!

«گیدئون سار» از ائتلاف مخالفان و وزیر سابق دادگسترس گفت: من و دوستانم متعهد به ادامه مبارزه برای وجهه کشور و آینده آن هستیم. کسانی که امروز در کنست پس از رأی‌گیری شعار دادند، مردم اسرائیل آن‌ها را در پای صندوق‌های رأی مجازات خواهند کرد!

«کارن الحرار» متحد لاپید و وزیر انرژی کابینه او گفت: روز بسیار غم انگیزی است، چرا که ما متوجه شدیم که در اسرائیل هیچ نخست وزیری وجود ندارد؛ جز افراطی‌هایی که ما را تا اینجا رسانده‌اند. اکنون به دادگاه قانون اساسی مراجعه خواهیم کرد.

متحدان نتانیاهو اما بی‌توجهه به وضعیت اطراف کنست و فریادهای «شرم» مخالفان، خوشحال از این جلسه بیرون رفتند. «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی کابینه نتانیاهو با افتخار تمام گفت: خوشحالم که امروز موفق شدیم اولین گام را در طرح اصلاح قوه قضائیه را برداریم و این تنها آغاز است؛ اسرائیل امروز دموکراتیک‌تر و یهودی‌تر است.

«بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی هم گفت: اصلاحات در سیستم قضایی و ایجاد توازن بین مقامات را آغاز کردیم و مسئولانه به اصلاحات ادامه خواهیم داد! «یاریو لوین» وزیر دادگستری و مغز متفکر اصلاحات هم در تکرار این مواضع گفت: ما اولین گام را در یک روند تاریخی برای اصلاح سیستم قضایی خود برداشته‌ایم!

ناامیدی کاخ‌سفید؛ نتانیاهو برای دموکرات‌‌ها متحد خوبی نیست

شبکه «سی‌ان‌ان» در گزارشی از واکنش آمریکا به تحولات تل‌آویو اعلام کرد: «جو بایدن» از تصویب تغییرات اساسی در کنست علیه دیوان عالی کشور ناامید است؛ او پیامی از طریق «توماس فریدمن» به نتانیاهو ارسال کرده است. بایدن نسبت به پیامدهای این تصمیم و رسیدن روابط با اسرائیل به سطوح پایین هشدار داد. نتانیاهو پیام بایدن را دریافت نکرد، شاید به این دلیل که او در حال درمان و نقاهت بعد از عمل قلب است!

خبرگزاری «رویترز» هم به نقل از کاخ‌سفید گزارش داد: سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا معتقد است که تصویب قانون تغییرات قضایی توسط کنست مایه تاسف است. او از رهبران اسرائیل خواسته تا از طریق گفت‌وگوی سیاسی، رویکردی مبتنی بر اجماع اتخاذ کنند.

تحلیل واشنگتن‌پست از رهبران ناامن: نتانیاهو مثل ترامپ!

واشنگتن پست در گزارشی از تحولات سرزمین‌های اشغالی نوشت: نتانیاهو هم مانند ترامپ یک خطر امنیتی است. تهدید شماره یک برای امنیت اسرائیل از سمت نخست‌وزیری است که شبیه ترامپ است: بنیامین نتانیاهو! بی‌بی اهمیتی نمی‌دهد که سیاست‌های او دموکراسی اسرائیل را تضعیف می‌کند، روابط نزدیک آن با ایالات متحده را به خطر می‌اندازد و احتمالاً انتفاضه سوم را با کرانه باختری به راه می‌اندازد. مانند ترامپ، آنچه برای نتانیاهو اهمیت دارد، حفظ قدرت و سیاست‌های رادیکال خود است که بهای حفظ ائتلاف دولتی، حمایت و پیروی از احزاب راست افراطی در اسرائیل است.

در ادامه این گزارش آمده است: با وجود تلاش بایدن برای تغییر رویکرد نتانیاهو، گویا شکاف بین دو طرف ادامه دارد و این در بیانیه کاخ سفید بعد از تماس رئیس‌جمهور آمریکا با نخست‌وزیر اسرائیل مشهود بود. کاخ سفید تأیید کرد که بایدن به نتانیاهو نسبت به اتخاذ «اقدامات یکجانبه» برای گسترش شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری هشدار داد و بر اهمیت دستیابی به «اجماع گسترده» قبل از انجام اصلاحات قضایی تأکید کرد.

این گزارش درباره دلایل عدم توجه نتانیاهو به توصیه‌های دولت بایدن نوشت: شاید نتانیاهو فکر می‌کند که به دلیل حمایت گسترده از او در میان جمهوری خواهان، نیازی به گوش دادن به سخنان بایدتِ دموکرات ندارد؛ هر چند که این امر بر موقعیت اسرائیل در افکار عمومی آمریکا تاثیر خواهد گذاشت. اما نتانیاهو که طرح اصلاحات قضایی را در بهار به حالت تعلیق درآورده بود، اکنون مصمم است و حتی با وجود اعتراضات گسترده و تهدید نیروهای ذخیره ارتش مبنی بر سرپیچی، این طرح را ور کنست به تصویب رساند. با تصویب این طرح، اسرائیل کنترل ظلم اکثریت [در اشاره‌ به اکثریت پارلمانی متحدان نتانیاهو در کنست] را از دست خواهد داد؛ زیرا دیوان عالی نمی‌تواند تصمیمات قانون گذاران را بر اساس بند لغو معقولیت به چالش بکشد.

نگاه اولمرت: تهدیدی وجودی در قالب جنگ داخلی

«ایهود اولمرت»، نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در مصاحبه بامداد امروز با شبکه۴ تلویزیون انگلیس تصریح کرد: یک تهدید وجودی دارد. این یک تهدید بسیار جدی است، که قبلاً چنین نبوده است؛ ما در مسیر جنگ داخلی هستیم. بله، منظور من از جنگ داخلی، نافرمانی مدنی است، با همه پیامدهای احتمالی منفی‌اش برای ثبات کشور و توانایی دولت برای عمل به وظایف. بخش بزرگی از اسرائیلی‌ها دیگر از دولتی که آن را نامشروع می‌دانند، پیروی نخواهند کرد. کابینه نتانیاهو تصمیم گرفته است که پایه.های دموکراسی اسرائیل را به لرزه درآورد و این چیزی نیست که ما آن را بپذیریم یا تبعاتش را تحمل کنیم.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول