اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

تأکید بر پرهیز از کشت دوم برنج

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اعلام اینکه اراضی که تضمینی برای آب ندارند از کشت دوم برنج پرهیز کنند، گفت: اراضی که تضمینی برای آب ندارند از کشت دوم برنج پرهیز کنند.

تأکید بر  پرهیز از کشت دوم برنج

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، درحالی سال زراعی جاری با نگرانی از تنش آبی شروع شد اما این روزها که در حال برداشت ساقه‌های طلایی برنج هستند برخی در تدارک آماده کردن زمین‌ها برای کشت دوم هستند.

با توجه به شرایط و وضعیت منابع آبی استان مسؤولان تاکید دارند کشاورزان از کشت دوم پرهیز کنند ولی عده‌ای دست به این کار می‌زنند که لازم است هشدارها را جدی بگیرند.

احسان عباسپور معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران درباره کشت دوم برنج در استان باتوجه به شرایط آبی در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: با توجه به اینکه توصیه‌ها و هشدارهای لازم داده شد اما در برخی موارد شاهد هستیم، شالیزار‌های دوباره کشت می‌شوند.

وی افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی و پیش‌بینی کمبود منابع آبی مکاتبه‌ای با تمام ادارات جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و شوراهای روستاها مبنی بر ممنوعیت کشت دوباره برنج در مناطقی که آب مطمئن ندارند، ابلاغ کردیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اعلام اینکه اراضی که تضمینی برای آب ندارند از کشت دوم برنج پرهیز کنند، اضافه کرد: البته کشت رتون بلامانع است.

عباسپور هشدار داد:  اگر پاییز خشکی پیش رو داشته باشیم خسارت در کشت دوم دور از ذهن نیست.

وی تصریح کرد: اراضی کشاورزی که در این مناطق زیر کشت دوباره برنج بروند مشمول دریافت هیچ‌گونه خدمات حمایتی نمی‌شوند و در صورت بروز خسارت بیمه نیز هیچ تعهدی برای پرداخت خسارت ندارد.

معاون جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه برای کشت دوم کشاورزان می‌توانند اقدام به کشت علوفه د یا کشت پاییزه کنند، افزود: از کشت‌های جایگزین به‌صورت کشت مکمل کوتاه‌مدت و یا ذرت علوفه‌ای تا قبل از وقوع سرما بهره‌ بگیرند تا نیاز به آبیاری نداشته باشند.

عباسپور با تاکید بر اینکه کشاورزان با توجه به پرهیز از کشت دوم برنج به توصیه ما عمل کرده و خودشان به منابع آبی خسارت نزنند، خاطرنشان کرد: در این صورت برای سال‌های آتی مشکلات ما جدی‌تر نخواهد شد.

وی با اعلام اینکه امسال کشت دوم محدود خواهد بود، یادآور شد: سال گذشته سطح زیر کشت دوم برنج و رتون حدود ۹۷ هزار هکتار بوده که امسال به نصف این رقم هم نخواهد رسید.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول