اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

بمب‌های خوشه‌ای؛ ارمغانی تازه از امپراطوری مرگبار آمریکا

پایگاه خبری «گلوبال تایمز» در گزارشی با اشاره به اقدام اخیر دولت آمریکا در ارسال بمب‌های خوشه‌ای خود به اوکراین، این اقدام دولت آمریکا را حامل معانی دانست که برونداد تمامی آنها، چیزی جز سیگنال ضعف فزاینده این کشور در عرصه بین‌المللی را مخابره نمی‌کند.

بمب‌های خوشه‌ای؛ ارمغانی تازه از امپراطوری مرگبار آمریکا

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها - الف نوشت: گلوبال تایمز در گزارش خود می‌نویسد:

«تصمیم اخیر دولت آمریکا جهت ارسال بمب‌های خوشه‌ای در قالب گلوله‌های توپ 155 میلی متری به اوکراین، واقعیت‌های تازه و جدیدی را در مورد سیاست خارجی آمریکا از منظر قدرت نظامی، جاه طلبی‌های ژئوپلیتیک، و تعهد و وفاداری به قواعد و ارزش‌های ادعایی خودِ این کشور در رابطه با به اصطلاح "نظام بین الملل قانون محور"، افشا می‌کند. 

بمب‌های خوشه‌ای از سوی بسیاری از کشورها در جهان قدغن شده‌اند که از جمله آنها می‌توان به بخش عمده‌ای از متحدان دولت آمریکا در قاره اروپا اشاره کرد. آنها به طور خاص به این دلیل ممنوع سازی شده‌اند زیرا حتی پس از پایان جنگ‌ها نیز قربانی می‌گیرند و آسیب‌های جدی را به غیرنظامیان وارد می‌کنند. 

برخلاف دیگر تسلیحات توپخانه‌ای که وقتی به هدف برخورد می‌کنند، منفجر می‌شوند، مهمات خوشه‌ای بمب‌های انفجاری کوچکتر و البته متعددی را در سراسر میدان نبرد پراکنده و پخش می‌کنند. در این راستا، شماری از این بمب‌های کوچک بنا به طراحی خود منفجر نمی‌شوند و عملا به یک خطر مرگبار دائمی تبدیل می‌شوند. اضافه بر اینها، این بمب‌ها همانطور که گفته شد حامل تهدیدات جدی علیه غیرنظامیان هستند و امکان دارد که آنها(افراد غیرنظامی) سالها پس از پایان درگیری‌ و جنگ، به طور ناخواسته پا روی بمب‌های خوشه‌ای بگذارند و یا با خودروی خود از روی آنها رد و موجب منفجر شدن این بمب‌ها شوند. 

میراثی از بربریت

استفاده گسترده دولت آمریکا از مهمات خوشه‌ای سابقه‌ای دیرینه دارد. در جریان جنگ ویتنام و یا جنگ عراق، واشنگتن به نحو گسترده‌ای از این تسلیحات استفاده کرده است. آمریکا به قدری در سطح گسترده از تسلیحات مذکور استفاده کرده که اساسا به همین دلیل هم بسیاری از کشورها استفاده از این تسلیحات را ممنوع کرده‌اند. در واقع، مشاهده تبعات مرگبار و مخرب استفاده آمریکا از مهمات خوشه‌ای، آنها را واداشته بمب‌های خوشه‌ای را در زمره سلاح‌های ممنوعه قرار دهند. 

در جریان جنگ ویتنام، آمریکا میلیون‌ها تن بمب بر سر ویتنام، لائوس و کامبوج ریخت که البته بمب‌های خوشه‌ای، سهم قابل ملاحظه‌ای را در این رابطه به خود اختصاص می‌دهند. مسأله‌ای که آسیب‌های جدی را به کشورهای مذکور وارد کرده است. برای مثال، تا به امروز، بر اساس ارزیابی‌های مختلف این نکته آشکار شده که در کشوری نظیر لائوس، شمار مهمات خوشه‌ایِ عمل نکرده، از تعداد انسان‌ها بیشتر است و به ازای هر انسان، 8 بمب عمل نکرده وجود دارد. این مهمات هنوز هم انسان‌های زیادی را در کشورهای ویتنام، لائوس و کامبوج به کام مرگ می‌فرستند و البته که هزاران تن دیگر نیز در طی دهه‌های گذشته بر این اساس مجروح شده‌اند. 

مهمات عمل نکرده موانع جدی در مسیر توسعه منطقه‌ای نیز به شمار می‌روند. به عنوان مثال، زمانی که چین نخستین خط راه آهن سریع السیر لائوس را ساخت، در ابتدا، مهندسان طرح مذکور مجبور شدند که قبل از هر اقدامی، مسیر این پروژه زیرساختی را بررسی کرده و از عدم وجود مهمات عمل نکرده در مسیر آن اطمینان خاطر حاصل کنند. در این رابطه به طور خاص نقطه تأکید بر بمب‌های خوشه‌ای بوده است. 

در کامبوج تخمین زده می‌شود که در طی چهار دهه اخیر، چیزی در حدود 20 هزار انسان بی‌گناه جان خود را به دلیل انفجار مهمات عمل نکرده ارتش آمریکا به ویژه بمب‌های خوشه‌ای از دست داده‌اند. این مسأله به قدری برای کامبوج خسارت بار بوده که اخیرا نخست وزیر این کشور "هون سِن" از دولت آمریکا درخواست کرده که بمب‌های خوشه‌ای را به اوکراین تحویل ندهد. جالب است که وی از ابتدای آغاز جنگ اوکراین، از موضع اوکراین در قالب این جنگ با روسیه نیز حمایت کرده است.

سرخوردگی و بن‌بستِ خطرناک دولت آمریکا

درگیری‌های جاری در اوکراین، ویژگی‌های یک جنگ فرسایشی را تداعی می‌کند. جنگی که در قالب آن اهمیت استفاده از حجم گسترده مهمات توپخانه و دیگر تسلیحات دور برد بیش از پیش آشکار شده است. در ابتدا، اوکراین با استفاده از سلاح‌های دوره شوروی و مهمات 152 میلی متری وارد درگیری با روسیه شد. با این حال، با توجه به کاهش قابل توجه سطح ذخایر زرادخانه‌های تسلیحاتی اوکراین، ناتو و دولت آمریکا بر آن بوده‌اند تا اوکراین را با توپ‌های 155 میلی‌متری مجهز کنند. 

در این میان نکته قابل تأمل این است که واشنگتن در تأمین نیازهای تسلیحاتی اوکراین به ویژه در حوزه توپ‌های جنگی با محدودیت‌های جدی رو به رو است. در عین حال، روسیه به عنوان کشوری که میراث‌برِ صنایع نظامی بزرگ دوران شوروی است، در این رابطه از نقاط قوت زیادی برخوردار است. جالب است که بر اساس ارزیابی‌های رسمی، اوکراین روزانه چیزی بین 4 تا 7 هزار گلوله توپ را شلیک می‌کند که این میزان برای روسیه چیزی در حدود 20 تا 50 هزار گلوله توپ است. 

روسیه نه تنها ظرفیت‌های تولیدی بیشتری را در حوزه مساله نظامی در مقایسه با اوکراین دارد، بلکه به دلیل ضعف تولیدی اوکراین در این عرصه، این کشور در نهایت با چالش‌های جدی در مسیر تأمین نیازهای تسلیحاتی خود نیز رو به رو خواهد شد. جالب است که حتی دولت‌های غربی نیز به سال‌ها زمان نیاز دارند تا بتوانند نیازهای تسلیحاتی اوکراین به ویژه در حوزه توپخانه‌ای را با توجه به تداوم شرایط کنونی همچنان تأمین کنند. 

درست به همین دلیل است که می‌بینیم آمریکا به تازگی اقدام به ارسال بمب‌های خوشه‌ای برای اوکراین کرده است. آمریکا این اقدام را نه به این دلیل که بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین توانمندی‌های لازم و مورد نیاز آن را می‌دهند، بلکه به این دلیل انجام داده که اعطای تسلیحات مذکور به اوکراین تنها گزینه آن(آمریکا) در این رابطه هستند.

البته که رویکرد آمریکا در این رابطه کاملا بی ملاحظه است. این واقعیت که آمریکا به دلیل تَه کشیدن ظرفیت زرادخانه های تسلیحاتی خود، اقدام به ارسال مهمات خوشه ای به اوکراین کرده در موضع گیری اخیر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز خود را نشان داده است. وی در رابطه با سؤالی مبنی بر اینکه چرا آمریکا مهمات خوشه ای را به اوکراین داده" گفت: "مهمات اوکراینی ها در حال تمام شدن است". 

از این رو، تصمیم آمریکا جهت ارسال بمب های خوشه ای به اوکراین صرفا ناشی از سرخوردگی این کشور از پیشبرد قدرتمندانه نبرد نیابتی اش علیه روسیه بوده و هیچ دلیل دیگری را نمی توان برای آن متصور بود. البته که به لطف این اقدام آمریکا، اوکراین نیز عملا به یک ویتنام، لائوس، کامبوج و یا عراق تازه تبدیل خواهد شد. کشوری غرق در مهمات خوشه ای که در نتیجه آن هزاران شهروند غیرنظامی در سالیان آینده و حتی پس از پایان جنگ اوکراین، جان خود را از دست خواهند داد. 

آمریکا مدعی است که اقدامات آن در اقصی نقاط جهان به ویژه در مورد اوکراین در راستای حراست از نظام بین‌الملل قانون محور صورت می گیرند. با این حال، اعطای تسلیحات خوشه ای از سوی واشینگتن به اوکراین تا حد زیادی بنیان های این نظم را به لرزه در می آورد. دولت آمریکا تا حد زیادی این تصمیم را به دلیل جاه‌طلبی‌های ژئوپلیتیکی خود برای هژمونی جهانی و بهره گیری از ابزارهای نظامی جهت تحقق آن و حراست از موقعیت ادعاییِ مذکور اتخاذ کرده است. 

در نهایت باید گفت که اعطای تسلیحات خوشه ای از سوی دولت آمریکا به اوکراین، نه اوکراین و نه آمریکا را از حیث نظامی قوی تر نخواهد کرد و البته که آمریکا نمی تواند به اهداف خود در قالب جنگ اوکراین برسد و قدرت ژئوپلیتیکش را افزایش دهد. حرکت اخیر آمریکا صرفا تحرکی از جانب یک هژمونِ در حال سقوط بود و البته که بار دیگر سیاست ها و استانداردهای دوگانه آن را به نمایش گذاشت و شمار بیشتری از انسان های بی‌گناه را چه در شرایط کنونی و چه در سال های آتی، به خطر انداخته است.»

پایان پیام/ت

*لینک: 

https://www.globaltimes.cn/page/202307/1294517.shtml

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول