اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیستان و بلوچستان

تابستان و طعم لذیذ عجیب ترین میوه ها در بلوچستان +عکس وفیلم

سیستان و بلوچستان به لحاظ دارا بودن شرایط اقلیمی مناسب، بیشترین میزان تولید میوه‌های گرمسیری ایران را به خود اختصاص داده و در فصل تابستان طعم لذیذ بسیاری از میوه های عجیب و استوایی را می توان فقط در بلوچستان چشید.

تابستان و طعم لذیذ عجیب ترین میوه ها در بلوچستان +عکس وفیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، سیستان و بلوچستان به دلیل تنوع آب و هوایی که دارد انواع و اقسام مختلف میوه های گرمسیری و سردسیری در آن کشت می‌شود و از نظر تولید میوه به عنوان «ایران کوچک» مشهور است، در همین فصل گرما که در جنوب این استان برداشت و تولید میوه های گرمسیری را داریم، در شهرستان خاش میوه های زردآلود، آلو و در سیستان انگور یاقوتی در بازار به فروش می‌رسد.

سیاسر معاون سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه این استان از نظر میوه‌های گرمسیری رتبه نخست را دارد گفت: میوه‌هایی مانند چیکو ، گواوا یا زیتون محلی، پالسا، جمبولان، سیتاپل و بیدام از جمله میوه‌هایی است که برای عامه مردم ایران کمتر شناخته شده باشد اما بسیار خوشمزه و مخاطب پسند است.

 

 اولین تولیدکنندگان نهال میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری در کشور را بشناسیم

عبدالغفور فرزادی از اولین تولیدکنندگان نهال گرمسیری و نیمه گرمسیری در کشور است که بیش از 17 سال است به تولید نهال اشتغال دارد.

وی با استفاده از باغ مادری و پرورش انواع ارقام میوه های گرمسیری، موفق به ثبت چندین رقم مناسب و سازگار با شرایط محیطی کشور با همکاری سازمان تحقیقات کشور شده است.

فرزادی که در شهرهای راسک، چابهار و پیشین و نگور و دشتیاری باغ کشاورزی دارد، برای بیش از 250 نفر از مردم منطقه خود اشتغال ایجاد کرده است.


نامگذاری میوه‌ها به نام فرزندان

فرزادی در گفت و گو با خبرنگار فارس در زاهدان می‌گوید: به همراه خانواده خود مشغول تولید نهال و انواع میوه های گرمسیری است و حدود 50 خانوار از اقوام و آشنایان را مشغول به کار کرده است.

این کشاورزی کارآفرین می گوید: 80 هکتار باغ انبه دارم، ۲۰ رقم انبه هست شامل ارقام سندری، چوسا، لنگرا، دسیری، سنیری آلفونسو، سنیری، سرولی، سفید سرولی، سیاه لال پادشاه، چهار فصل، سنسیشن شماره یک، گلاب خاص فرزادی، بیزادی، رضوانی و چندین رقم دیگر که برخی را خودم به نام فرزندانم نامگذاری کردم و برخی نام علمی دارند، چندین رقم را هنوز نامگذاری نکرده‌ام و در مجموع بیش از ۴۰ رقم انبه در باغاتم کشت می‌کنم.

 

حدود 80 نفر به طور مستقیم و حدود 150 نفر غیرمستقیم در باغات فرزادی مشغول به کار هستند و تمامی هزینه های تولید محصولات را بدون دریافت ریالی تسهیلات تامین می‌کند.

 

در ۳شهرستان تولید نهالهای گرمسیری میکنم، مرکز نهالستان راسک هست، دومین شعبه تولید نهال را در باهوکلات دارم، سومین شعبه نیز در چابهار منطقه آزاد تیس است که تولید نهالهای میوه‌های گرمسیری، زینتی و فضای سبز را دارم.

حدود 80 نفر به طور مستقیم و حدود 150 نفر غیرمستقیم در باغات ما مشغول به کار هستند و تمامی هزینه های تولید محصولات را خودم با حمایت جهاد کشاورزی انجام می‌دهم.

 

تولیدات سالانه نهال میوه و گلهای زینتی بیش از یک میلیارد نهال است، به سبب بارندگی‌های اخیر 80 درصد میوه‌ انبه امسال خسارت دید، بیشترین کشت میوه انبه در شهرستان دشتیاری است.

فرزادی می‌گوید: تاکنون به هیچ عنوانی وام و تسهیلات از دولت نگرفته و تلاشم این بوده که خودکفا باشم.

پاپایا

سیتاپل

جمبولان

 

فرزادی از فروش محصولات کشاورزی به نقاط مختلف کشور خبر داد و گفت: علاوه بر استان خودمان به تمام استان‌های کشور به ویژه کیش، هرمزگان، فارس، کرمان، بوشهر، خوزستان و اهواز برای انواع محصولات و میوه ها مشتری دارم.

گواوا

 


۲۰هکتار باغ میوه گواوا و ۵هکتار هم باغ کُنار دارم که کنار شامل ۶ رقم با عنوان‌های صوفی، حنیفی، فرزادی، بیزادی، بی هسته، رضوانی است.

همچنین یک هکتار لیمو ترش باغ هم دارم که در هر ۳ شعبه بیش از 20 هزار هکتار است در این باغات، سالانه حدود ۵۰۰ هزار اصله نهالهای میوه گرمسیری تولید میکنم.

وی از فروش محصولات باغی به نقاط مختلف کشور خبر داد و گفت: علاوه بر استان خودمان، کیش، هرمزگان، فارس، کرمان، بوشهر، خوزستان و اهواز برای انواع محصولات و میوه ها مشتری دارم.
 

عبدلغفور فرزادی که از نوجوانی کار کشاورزی را آغاز کرده می گوید: در ابتدا تاجر واردات میوه بودم، از سال 1380 کار کشاورزی را در باغات مادری آغاز کردم و به عنوان نخستین تولیدکننده نهال و میوه‌های گرمسیری در کشور فعال هستم.

 

  
عبدالغفور فرزادی که از نوجوانی کار کشاورزی را آغاز کرده می گوید: در ابتدا تاجر واردات میوه بودم، از سال 1380 کار کشاورزی را در باغات مادری که یک هکتار انبه و ۲ هکتار گواواه بود با تولید نهالهای میوه ها گرمسیری آغاز کردم و در مجموع نخستین تولید کننده نهال میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری در کشور هستم، باغات کشاورزیم را دوست دارم و با حوصله و دقت برایشان وقت می گذارم.

این کارآفرین خطه بلوچستان، 6 فرزند پسر و یک فرزند دختر دارد که می‌گوید فرزندانش با او در کشاورزی و باغداری همکاری می کنند و علت آن بجز عشق و علاقه به این کار نیست.
  

 

 

 

گلایه کشاورزان زرآبادی از قطعی چند ساعته برق 

بخش زیادی از میوه موز در شهرستان زرآباد تولید و کشت می‌شود اما کشاورزان و باغداران این روزها از قطعی مکرر برق گلایه دارند.

فرماندار شهرستان زرآباد در جنوب سیستان و بلوچستان،گفت: نارضایتی مردم این شهرستان از اداره برق به اوج خودش رسیده و باید مشکلات برق مردم هر چه سریعتر رفع شود.

کوروش محمدی افزود: امروز سی درصد موز کشور توسط کشاورزان زرآبادی تامین می شود و کشاورزان شهرستان زرآباد نیز نسبت به قطعی مکرر برق اعتراض دارند و کشاورزی زرآباد در حال نابودی است.

وی بیان کرد: دو سال از شهرستان شدن زرآباد می گذرد و هنوز مدیریت برق شهرستان مستقر نشده و تا زمانیکه استقلال پیدا نکند شاهد مشکلات عدیده ای در حوزه برق خواهیم بود.

 

به گزارش فارس، اگر چه سیستان و بلوچستان از تبعات خشکسالی بی آبی و کم آبی‌ می‌نالد اما شرایط اقلیمی و آب و هوایی استان به گونه‌ای است که اکثر میوه‌هایی که در کشور کشت می‌شود را حتی به صورت اندک در خود جای داده و ویترینی از میوه‌های متنوع گرمسیری و سردسیری در این استان به ظاهر گرم و کویری یافت می‌شود.

-------------------------------

گزارش: محمد هوتی پور

 

پایان پیام/3139

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول