اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

تکمیل شبکه پایاب سدهای لرستان نیازمند ۷ هزار میلیارد اعتبار

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: اعتبار لازم برای تکمیل شبکه پایاب سدهای استان ۶ تا ۷ هزار میلیارد تومان است.

تکمیل شبکه پایاب سدهای لرستان نیازمند ۷ هزار میلیارد اعتبار

سیاوش زیدعلی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد، با اشاره به اینکه یازده شبکه آبیاری پایاب سد داریم که مجموع این یازده شبکه حدود ۳۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی را تحت پوشش قرار می‌دهد، اظهار کرد: پیشرفت فیزیکی شبکه پایاب سدها را صفر تا ۹۰ درصد است، به عنوان نمونه طرح‌هایی مانند آبسرده و کاکارضا را داریم که شبکه پایاب آنها هنوز شروع نشده است و طرح‌هایی هم مانند مروک و حوضیان را داریم که در مراحل آخر قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری شبکه مروک و ایوشان را آب اندازی کردیم، افزود: با این اقدام حدود ۴ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی تحت پوشش قرار می‌گیرند، البته این به معنای اتمام کار نیست بلکه آب وارد کانال‌ها شده و تا ابتدای اراضی رفته است.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای لرستان بیان کرد: بخشی از کار مانند اجرای خطوط درجه سه و چهار به عهده جهاد کشاورزی و بخشی از کارها از جمله جاده دسترسی یا نصب دریچه نیز به عهده شرکت آب منطقه‌ای است.

زیدعلی اعتبار لازم برای تکمیل شبکه پایاب سدهای استان را ۶ تا ۷ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: تامین ۶ تا ۷ هزار میلیارد تومان کار سختی است، تامین این مبلغ حتی برای ساخت خود سدها هم دشوار است.

وی با اشاره به اینکه ظرف دو سال گذشته در قالب مصوبات سفر رییس جمهوری برای چند شبکه پایاب سدهای حوضیان، مروک، کمندان و ایوشان منابع مالی بهتری دیده شد، تاکید کرد: اما این اعتبار جوابگوی این حجم و تعداد از شبکه پایاب سدهای استان نیست.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای لرستان خاطر نشان کرد: ما علاوه بر مشکل تامین اعتبار مورد نیاز برای تکمیل شبکه پایاب سدها با معارضان محلی هم مواجه هستیم، در حالی که خود مردم از شبکه پایاب سدها ذی نفع هستند.

سرقت تجهیزات و تاسیسات نیز از دیگر چالش‌های شبکه پایاب سدها است که زید علی بیان می‌کند.

وی با اشاره به اینکه راه‌اندازی تشکل‌ها و اتحادیه آب بران از مواردی است که می‌تواند به بهره‌برداری از شبکه پایاب سدها کمک کند، گفت: متاسفانه در این بخش ضعیف هستیم و می‌طلبد که جهاد کشاورزی حضور پررنگ‌تری داشته باشد.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای لرستان بیان کرد: در حالی که بخش خصوصی تمایل به سرمایه‌‌گذاری در حوزه شبکه پایاب سدها دارد، اما به دلیل عدم اطمینان از بازگشت هزینه توسط کشاورزان این ریسک را انجام نمی‌دهد.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول