اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

جنگل‌های بلوط چهارمحال و بختیاری در معرض خشک‌شدن هستند

کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری با اشاره به اینکه جنگل‌های بلوط استان در معرض خشکیدگی هستند،گفت: استفاده از ترکیبات شیمیایی برای مقابله با آفات مجاز نبوده و علل اصلی خشک شدن جنگل‌های بلوط استان آفات و بیماری‌ها هستند.

جنگل‌های بلوط چهارمحال و بختیاری در معرض خشک‌شدن هستند

سید احمد موسوی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد با اشاره به اینکه ۳۵‌ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط استان درگیر آفات برگ‌خوار و جوان‌خوار بلوط است، گفت: این آفات بیشتر در جنگل‌های شهرستان‌های لردگان، فلارد، خانمیرزا، اردل، کیار و کوهرنگ است.

کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در ادامه با تاکید بر اینکه تمرکز این آفات بیشتر در حاشیه رودخانه‌هاست، افزود: این آفات هر ساله در فروردین‌‌ماه خسارات سنگینی به درختان بلوط وارد می‌کند.

وی ادامه داد: دلایل مختلفی اعم از تغییرات اقلیمی و رژیمی و بارش‌ها باعث طغیان این آفات می‌شود، یکی از دلایل کاهش جمعیت این آفات بارش‌ها هستند در بهار سال جاری ما شاهد کمبود بارش در استان بودیم و یا در سنوات قبل بارش برف بسیار کاهش یافته بود که از جمله دلایل افزایش این آفات است.

موسوی در ادامه با اشاره به دیگر دلایل افزایش این آفات، اضافه کرد: از بین رفتن دشمنان طبیعی این آفات چه به‌ صورت طبیعی و چه با دخالت نابجای انسان‌ها در طبیعت، تغییر شکل زندگی این آفات و سازگاری آن‌ها با محیط فعلی از جمله دلایل افزایش و طغیان آفات و بیماری‌هاست.

وی بیان کرد: اگر این روند ادامه پیدا کند در سال‌های آینده در مرحله اول درختان قدرت زادآوری خود را از دست داده و کم‌کم شاهد ضعیف شدن آن‌ها خواهیم بود، در صورت عدم مهار این آفات و بیماری‌ها در سنوات آینده شاهد خشک شدن جنگل‌های بلوط استان خواهیم بود.

کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری استان با تاکید بر اینکه در حال حاضر تنها یک روش مبارزه با این آفات در دستور کار است، یادآور شد: استفاده از ترکیبات شیمیایی برای جلوگیری از آفات مجاز نبوده و تنها با ترکیبات بیولوژیک باید این آفات و بیماری‌ها را مهار کرد.

وی اضافه کرد: به دلیل صعب‌العبور بودن و تایپوگرافی بودن این مناطق جنگلی امکان مبارزه با این آفات و ترکیبات محدود است.

موسوی با اشاره به اینکه استان چهارمحال و بختیاری دارای ۳۲۸ هزار هکتار جنگل است، خاطرنشان کرد: اکوسیستم این جنگل‌ها بسیار حساس و شکننده است و عوامل متعددی حیات این جنگل‌ها را تهدید می‌کند.

وی گفت: از جمله عوامل تهدید جنگل‌ها آفات و بیماری‌ها هستند که اگر به موقع این آفات مهار نشوند خسارات سنگین و جبران‌ناپذیری به جنگل‌ها وارد می‌کنند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول