اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

نظارت ۱5 هزار نفری بر انتخابات در کرمان

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان کرمان فعال شبکه کرمان را ۱5 هزار و ۳۴۳ نفر معرفی کرد و گفت: ۱۰ هزار و ۳۰۲ نفر از آنها در انتخابات ۱۴۰۰ درگیر بودند، البته همه آنها آمادگی دارند که از آنها استفاده کنیم، ۷۵ درصد از این ناظرین آقا و ۲۵ درصد نیز از خانم‌ها هستند.

نظارت ۱5 هزار نفری بر انتخابات در کرمان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، منصور ذوالعلی امروز در نشست خبری که به مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان برگزار شد، وجود دستگاهی ناظر که نظارت‌کننده دائمی باشد را حلقه مفقوده تاریخ کشور خواند و با تاکید بر اینکه فکر، عقیده و ایدئولوژی اسلامی به آسیب‌شناسی پرداخته و در نهایت به این نتیجه رسیده است که نهادی تاسیس کند، اظهار داشت: بر همین اساس شورای نگهبان ایجاد شد تا احکام و قوانین مصوب را در چهارچوب شرع و قانون نگه دارد.

 وی با تاکید بر اینکه تاسیس این نهاد مطالبه عمومی بود تا اجازه ندهد انقلاب دچار انحراف شده و از مسیر خارج شود، گفت: اکنون بدون تصویب شورای نگهبان، هیچ قانونی قابلیت اجرا ندارد، موضوعی که تنها منحصر به کشور ما است و در هیچ کشوری اجرایی نمی‌شود.

ذوالعلی اعضای شورای نگهبان را از نخبگان کشور دانست و ابراز داشت: آنها کسانی هستند که مدارج علمی را طی کردند، از طرف قوه‌ قضائیه به مجلس معرفی و بعد از تایید مجلس، نظارت بر قوانین، تفسیر قانون اساسی و نظارت بر انتخابات را انجام می‌دهند.

دشمن همواره در پی نفوذ به شورای نگهبان بوده است

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان کرمان شورای نگهبان را عالی‌ترین مرجع نظارتی خواند و با اشاره به اینکه این نهاد همواره مورد توجه دشمن بوده است، گفت: دشمن همیشه در پی نفوذ به این نهاد بوده تا آن را به انحراف بکشاند، هجمه‌های زیادی هم وارد می‌کند.

وی دفاتر استانی را بازوی کمکی و مشورتی شورای نگهبان کشور خواند و ابراز داشت: آنها وظایفی ازجمله تایید صلاحیت‌ها و نظارت بر اینتخابات‌ها دارند و درباره برخی قوانین کشور هم مشورت می‌دهند.

ذوالعلی ادامه داد: دفاتر استانی فقط برای مسائل خاص آن هم با خواست تهران ورود می‌کنند.

دفتر کرمان جزو اولین دفاتر شورای نگهبان در استان‌ها است

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان کرمان عنوان کرد: دفتر کرمان جزو اولین دفاتر تشکیل شده است، بعد از تشکیل هیات عالی در کشور، هیات‌های استانی و شهرستانی هم تشکیل می‌شوند و با سوابق کاری مشخص کار را ادامه می‌دهند، هیات‌های استانی ۵ نفره و هیات‌های شهرستانی ۳ نفره هستند.

وی اضافه کرد: هیات‌ها طبق قانون و شرع و کاملا بی‌طرفانه و بدون نگاه حزبی و جناحی کار خود را انجام می‌دهند و میزان آن‌ها هم حال فعلی افراد است.

ذوالعلی استقلال را یکی از اصول شورای نگهبان خواند و بیان کرد: شورای نگهبان به هیچ کدام از قوا، نه به قوه مقننه، نه قضائیه و نه قوه مجریه وصل نیست و این استقلال هم حوزه مالی و هم حوزه نیروی انسانی را پوشش می‌دهد، بنابراین هر کس بخواهد بر خلاف وظیفه‌ای که برعهده‌اش گذاشته شده ورود یا اعمال نظر کند، در مقابل آن خواهیم ایستاد.

شورای نگهبان مستقل است، جلوی فشارها می‌ایستیم

وی با تاکید بر اینکه انتخابات یک فرآیند جمعی است، ما کار را با هم پیش میبریم اما استقلال خود را داریم، گفت:  فشارهای رسمی صورت نمی‌گیرد اما جلوی فشارهای غیررسمی ایستادگی می‌کنیم و فردی که بخواهد اعمال نظر کند نمره منفی می‌گیرد، در سوابقش ثبت و به مراکز اطلاعاتی و قانونی گزارش داده می‌شود.

 اصلاح مواردی از قانون انتخابات در دستور کار شورای نگهبان و مجلس

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان کرمان از اصلاح قانون انتخابات سخن به میان آورد و عنوان کرد: اصلاح مواردی از قانون انتخابات در دستور کار چند ماه اخیر شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی بوده است.

وی ادامه داد: موادی که مورد اصلاح قرار گرفته بسیار ضروری است و اگر این اصلاح برای تایید نهایی و ابلاغ به دستگاه‌های اجرایی قطعی شود، بسیاری از مشکلات قبلی را برطرف می‌کند.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان از معرفی هیات نظارت استان در هفته اول مرداد ماه سال جاری خبر داد و گفت: ده نفر را برای بررسی و صدور حکم به تهران معرفی می‌کنیم که ۵ نفر به عنوان اعضای اصلی هستند.

وی اضافه کرد: هیات‌های شهرستان‌ها نیز در همین زمان به استان معرفی و بعد از بررسی‌های اولیه برای آنها نیز حکم صادر می‌شود.

ذوالعلی ناظرین فعال شبکه کرمان را ۱۵ هزار و ۳۴۳ نفر عنوان و ابراز داشت: ۱۰ هزار و ۳۰۲ نفر از آنها در انتخابات ۱۴۰۰ درگیر بودند، البته همه آنها آمادگی دارند که از آنها استفاده کنیم، ۷۵ درصد از این ناظرین  آقا و ۲۵ درصد نیز از خانم‌ها هستند.

 جوانگرایی نیاز ضروری شورای نگهبان است

 وی از جلسات آموزشی و بصیرت‌افزایی سخن به میان آورد و خاطرنشان کرد: پالایش‌هایی به صورت مستمر انجام می‌گیرد، افرادی که تمایل یا شرایط ادامه همکاری را نداشته باشند به صورت محترمانه جدا و افراد جوان و انقلابی را جایگزین می‌کنیم.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان اضافه کرد: نیاز داریم با یک نگاه علمی و منطقی به سمت جوانگرایی برویم.

وی از شکلگیری قانون تخلفات سخن گفت و عنوان کرد: بقیه موارد هم از کشور ابلاغ می‌شود.

 هیچ برنامه انتخاباتی نباید بدون اجازه دستگاه نظارتی شکل بگیرد

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان با تاکید بر اینکه هیچ برنامه انتخاباتی نباید بدون اجازه دستگاه نظارتی شکل بگیرد، گفت: بسیاری از آنها در تهران هماهنگ و به استان‌ها ابلاغ می‌شوند و برخی هم در استان برنامه‌ریزی می‌شوند.

وی اضافه کرد: ما در استان، هم در حوزه قضائی و امنیتی و هم در حوزه اجرایی تعامل خیلی خوبی داریم که امیدوارم با همین روند ادامه پیدا کند، همه هدف ما این است که یک انتخابات سالم با مشارکت بالا را برگزار کنیم.

ذوالعلی از جلسات تعاملی در استان و شهرستان‌ها سخن به میان آورد و عنوان کرد: این موارد با آموزش‌هایی که داده می‌شود برای این است که جلوی اتفاقات احتمالی را بگیریم.

وی عنوان کرد: بعد از تاخیر چند ساله، مجلس کنونی در کمیسیون‌های مربوطه خود زیر نظر شورای نگهبان موادی از قانون انتخابات را آماده و برای تایید نهایی ارسال کرد، اشکالاتی داشت و از طرف شورای نگهبان رفت و برگشتی انجام شد.

تناسبی بودن انتخابات در تهران تنها مورد اختلاف در قانون جدید انتخابات

ذوالعلی اضافه کرد: این لایحه در صحن مجمع تشخیص مصلحت است و همه مواد آن تقریبا مورد تایید است اما تنها موردی که دچار اختلاف شده، تناسبی بودن انتخابات در تهران است که شاید مجمع آن را تایید نکرد.

وی این کار را کارشناسی شده خواند و با تاکید بر اینکه اصلاح و ابلاغ آن می‌تواند در انتخابات پیش‌رو گره‌گشا باشد، گفت: در غیر این صورت انتخابات طبق روال سال‌های گذشته انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: در این صورت زمان رسیدگی به تایید صلاحیت‌ها بیشتر می‌شود که احقاق حقوق مردم و کاندیداها را در پی دارد، هرچند موارد جدید موجب سرعت عمل و دستگاه‌های دقیق استعلام‌ها نیز بیشتر می‌شوند.

وی آگاه‌سازی را مهمترین سلاح برای مقابله با دشمن دانست و عنوان کرد: نقش انتخابات در صحنه‌های ملی و بین‌المللی و اهمیت آن در جنگ ترکیبی برای مردم تشریح شود.

ذوالعلی اضافه کرد: اعتمادسازی نیز باید با پاسخ‌های منطقی و شبهه‌زدایی ایجاد شود، گروه‌های مرجع با حساسیت کامل کار کنند، دستگاه‌های اجرایی و خدمت‌رسان نیز در حوزه رضایتمندی بیشتر کار کنند، خدمت‌رسانی مهمترین مولفه رضایت‌مندی است.

پایان پیام/۸۰۰۶۵/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول