اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

دلیل قطعی آب روستاهای نجم آباد و اردبیلک چیست؟

اهالی روستاهای نجم آباد و اردبیلک شهرستان قزوین چند روزی است که با قطعی روزانه آب مواجه هستند و مسوولان آبفا معتقدند افزایش بی رویه و مصرف بالا سبب بروز این مشکل شده و مردم باید در مصرف آب صرفه جویی کنند.

دلیل قطعی آب روستاهای نجم آباد و اردبیلک چیست؟

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، چند روزی است که مردم روستای نجم آباد از توابع شهرستان قزوین با کمبود و قطعی آب در روز مواجه هستند.

روستایی که دارای حدود ۴۵۰ خانوار و حدود ۱۲۰۰ نفر جمعیت است و با ۶۰۰ مشترک آب، تحت پوشش آبفای شهرستان قزوین قرار دارد.

اهالی نجم آباد میانگین روزانه ۵ ساعت آب دارند

میثم چگینی دهیار روستای نجم آباد در گفت وگو با خبرنگار فارس در قزوین با بیان اینکه از میزان سهمیه حقابه این روستا کاسته شده است، اظهار کرد: طبق آخرین آمار اخذ شده، روزانه ۲۸۰ هزار لیتر آب به روستا می‌رسد که با توجه به جمعیت و انشعاب زیاد، میزان آب اختصاصی پاسخگوی مردم نیست.

وی افزود: در ۲۴ ساعت در مرکز روستا شاید ۵ ساعت، در پایین روستا ۸ ساعت و در بالا دست روستا شاید ۳ ساعت آب به مردم می‌رسد که باید گفت میانگین روزانه مردم ۵ ساعت آب دارند.

این مسوول بیان کرد: روز چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته به مدت ۴۸ ساعت وضعیت آب بحرانی تر شده بود و فقط دو ساعت در روز مردم از آب بهره‌مند بودند.

دهیار روستای نجم آباد با بیان اینکه مسوولان آبفای شهرستان قزوین پرمصرف بودن اهالی را دلیل قطعی آب در این روستا ذکر کرده‌اند، افزود: در حال حاضر پیگیری‌هایی انجام داده‌ایم و اجازه آبیاری باغ‌ها، شستشوی خودروها و حیاط‌ها را به مردم نمی‌دهیم و کسانی که دارای چاه آب در منازل خود هستند برای آبیاری ‌ها و درختان خود از آب چاه استفاده می‌کنند.

چگینی افزود: به اداره آبفای شهرستان قزوین اعلام کردیم که لیست پرمصرف‌ها در روستای نجم آباد استخراج شود و نسبت به شکایت و قطع آب آنها اقدام صورت گیرد.

قطعی آب روستای اردبیلک

به گزارش فارس، چند روزی است که مردم روستای اردبیلک هم با کمبود و قطعی آب مواجه هستند.

در این خصوص هادی بهروزی رئیس شورای روستای اردبیلک در گفت و گو با خبرنگار فارس گفت: طی ۷۲ ساعت اخیر فقط سه ساعت آب داشتیم و با قطعی آب مواجه بودیم.

وی افزود: در این مدت مردم آب مورد نیاز خود را از چشمه روستا با دبه تامین کرده و برخی هم برای انجام بعضی امور به منزل اقوام خود در شهر قزوین و... رفته بودند.

این رئیس شورای روستای اردبیلک بیان کرد: تا سال گذشته هیچ گونه قطعی آب در روستای اردبیلک نداشتیم و امیدواریم با تغییر تغذیه آب روستا از مخزن اسماعیل آباد به شبکه آب شهری پونک، با مشکل کمبود و قطعی آب مواجه نشویم.

پمپاژ روزانه ۱۲ ساعت آب برای مجتمع روستا

حسین حیدری مدیر آبفای شهرستان قزوین در گفت و گو با خبرنگار فارس اظهار کرد: روزانه به مدت ۱۲ ساعت از ساعت ۶ صبح تا ۱۸ عصر از قزوین برای مجتمع آبرسانی روستای نجم آباد آب پمپاژ می‌شود و به مخازن روستاهای امیرآباد، حسن آباد، اردبیلک، نجم آباد و اکبرآباد می رسد.

وی افزود: مقرر شده بود طبق تعهد انجام شده ۵ ساعت در روز آب به مجتمع آبرسانی نجم آباد برسد اما روزانه ۱۲ ساعت از قزوین برای این مجتمع آب پمپاژ می شود.

این مسوول ادامه داد: رژیم پمپ آب مجتمع آبرسانی روستای نجم آباد تغییر نکرده و همان ۱۲ ساعت آب برای مجتمع ۵۰۰ هزار لیتری پمپاژ می شود اما به دلیل افزایش مصرف آب در روستا به دلیل آبیاری محوطه ها، فضای سبز، باغ‌ها و غیره سبب شده در برخی محلات روستا از جمله اهالی بالاست با کمبود آب مواجه شوند و لازم است اهالی روستا در مصرف آب صرفه‌جویی کنند و با مصرف بهینه، از قطعی یا کمبود آب در روستا جلوگیری کنند.

مدیر آبفای شهرستان قزوین با اشاره به وجود ۶۰۰ مشترک آب در روستای نجم آباد ادامه داد: به غیر از روز پنجشنبه ۲۲ تیر ماه که در سطح شهر قزوین با مشکل مواجه شده بودیم طبق روال آب به روستای مجتمع آبرسانی نجم آباد پمپاژ می‌شد و هیچ مشکلی وجود نداشت و اگر جایی در شهر قزوین را کم کردیم اما در نجم آباد آب قطع نشد و ۱۲ ساعت آب به مجتمع این روستا پمپاژ شد.

حیدری اضافه کرد: از مردم روستای نجم آباد درخواست می‌شود  از آب شرب برای آبیاری باغ‌ها و استخرها استفاده نکنند و حقوق سایر اهالی روستا را رعایت کنند در غیر این صورت، نسبت به قطع آب مشترکین بد مصرف، پرمصرف و مصارف غیر متعارف اقدام می‌کنیم که این اقدام، در راستای دفاع از حقوق اهالی روستا خواهد بود.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول