اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

فارس‌من صدای گندمکاران در پرداخت مطالبات بود

سردبیر پویش تقدیر و تشکر بابت پیگیری مطالبات گندم‌کاران توسط خبرگزاری فارس گفت: فارس‌من صدای کشاورزان بود.

فارس‌من صدای گندمکاران در پرداخت مطالبات بود

مریم ناظم پور: به گزارش گروه فارس‌من «رضا علیزاده» سردبیر پویش «تقدیر و تشکر از «فارس من» بابت پیگیری مطالبات گندم‌کاران» گفت با ثبت پویش در خبرگزاری فارس در کمترین زمان شاهد نتیجه مطلوب از پویشمان بودیم و پیگیری‌های این خبرگزاری بین کشاورزان دست به دست می‌شد.

این سردبیر فارس من که قبلا پویش «مطالبات گندم‌کاران به موقع واریز شود» را ثبت کرده بود، درخواست داشت مابه‌التفاوت خرید تضمینی محصولشان توسط دولت با همان نرخ مصوب ۱۵ هزار تومان هم کامل به حسابشان واریز شود.پس از آنکه خبرنگاران خبرگزاری فارس در تمام استان‌ها پیگیر مطالبات کشاورزان شدند، دولت نیز در تمامی استان‌ها اقدام به پرداخت مطالبات گندمکاران کرد.

این مخاطب فارس من پس از حصول بخش اعظم مطالبات کشاورزان با ثبت پویش از خبرگزاری فارس بابت پیگیری تشکر کرد.کشاورز شهرستان چرام استان بوشهر در ادامه گفت: امسال قرار بود نرخ مصوب خرید تضمینی افزایش یابد با این که نرخ ۱۵ هزار تومان برای خرید تضمینی گندم را مصوب کردند، اما مبلغ پرداختی، همان ۱۱ هزار و۵۰۰ تومان سال گذشته بود، در صورتی که خرید تضمینی به معنای پرداخت نقدی در ظرف کوتاهترین مدت به کشاورزان است.

 این سردبیر پویش فارس‌من افزود: امسال هزینه‌های کاشت نسبت به سال گذشته افزایش چشم‌گیری داشت، به صورتی که در هر هکتار فقط نزدیک به ۲۰ میلیون تومان نصیب کشاورز شد، در صورتی که کود، سموم، کمباین و تراکتور نسبت به سال گذشته بار بیشتری را بر شانه‌های کشاورز گذاشت و برای کشاورز به این قیمت خرید گندم صرف ندارد، آن هم  اگر به صورت یکجا پرداخت نشود.

وی درباره کیفیت گندم و عدم تطابق قیمت آن با گندم وارداتی از سایر کشورها گفت: چند سال پیش گندم درجه سه برزیل وارد کشور شد و به قیمت کیلویی ۹ هزار تومان فروخته شد، در صورتی که تا سال گذشته گندم درجه یک کشاورزان با نام «دوروم» که برای ماکارانی استفاده می‌شود، ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری شد. بخشی از گندم من که از همان بذر و در همان زمین کاشته شده بود، با اختلاف هر تن حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان ارزان‌تر خریداری شد.

علیزاده با مقایسه خرید گندم توسط دولت در کشورهای همسایه‌ نسبت به ایران اظهار داشت: این  قیمت نرخ خرید نمی‌تواند کشاورزان را راضی کند، چه برسد به اینکه به صورت یکجا پرداخت نشده‌باشد. زمانی که گندم به شرکت تعاونی تحویل داده شد پول اولیه پس از ۴۰ پرداخت شد و اکنون بعد از ۱۰ روز هنوز مابقی آن واریز نشده‌‌است. اگر پول گندم به صورت یکجا به کشاورز پرداخت نشود، نمی‌تواند دیون خود را بپردازد.

وی با انتقاد از خلف وعده انجام شده در خصوص مطالبات گفت: قرار بود در خرید تضمینی کل مبلغ یکجا  و در کمترین زمان پرداخت شود و اگر بد قولی انجام شد به ما خسارت بدهند. این بدقولی باعث می‌شود که کشاورزان تغییر کشت بدهند و از کاشت گندم به هندوانه روی آورند، در صورتی که هندوانه مصرف آب بالایی دارد و ما را از کاشت آن منع شده‌ایم.

این کشاورز جنوب کشور ادامه داد: چرام از مناطق گرم استان و بیشتر کشت گندم در این منطقه دیم است، اما گاهی ما باید آب از چاه‌ خریداری کنیم که این هزینه کشاورزان را دوچندان می‌کند. الان با این تأخیر در پرداخت من باید هزینه تراکتور، ردیف‌زن، کمباین را پرداخت کنم و با خرد پرداخت کردن پول گندم به کشاورز و تأخیر دیگر این پول برکتی برای کشاورز ندارد.

خبرگزاری فارس بر اساس رسالتی که بر عهده گرفته است پیگیر مطالبات تمام مخاطبان فارس من است. مطالبات گندمکاران حدود هزار امضا داشت که با پیگیری خبرنگاران در تمام استان‌ها به موفقیت رسید.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول