اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی  /  خانواده

فوت و فن تکریم علی‌کوچولوهای خانواده

تا همین حالا و طبق آخرین اسناد ثبت احوال بیش از ۲۴۱۲۷۴۰ نفر هم‌نام امیرالمومنین علی علیه‌السلام هستند. ۷۶۹۹۰ نفر هم نامشان ایلیاست. ایلیا، در زبان سریانی معادل اسم امام علی (ع) است.

فوت و فن تکریم علی‌کوچولوهای خانواده

گروه زندگی: تا همین حالا و طبق آخرین اسناد ثبت احوال بیش از ۲۴۱۲۷۴۰ نفر هم‌نام امیرالمومنین علی علیه‌السلام هستند. ۷۶۹۹۰ نفر هم نامشان ایلیاست. ایلیا، در زبان سریانی معادل اسم امام علی (ع) است. از فراوانی اسم‌های «امیرعلی»، «محمدعلی»،«علی‌اکبر» و ... هم که بگذریم. حداقل یکی از آنها که نام علی را بر لوح تن وصله کرده‌ است در میان خانواده شما حضور دارد. به فرموده پیامبر صلی‌الله علیه و آله آنها که نام نیک دارند ملکی هر صبح و شام می‌آید و اهل خانه را به برکت وجود او تقدیس می‌کند. امام صادق«ع» هم مقصود خدا و پیامبرش را از نام نیک اینطور توصیف می‌کند: «به خدا سوگند اسمای حسنای خداوند ما هستیم. اسمای اهل بیت همان اسمایی بود که خداوند به واسطه آن، توبه حضرت آدم را پذیرفت و نوح نبی در پناه و برکت اسمای خمسه طیبه توانست آن کشتی عظیم را کشتی‌بانی کند.»

عیدغدیر شما هم همراه با فرشتگان به تقدیر و تکریم آنهایی بپردازید که نور اسم امیرالمومنین به جانشان نشسته. از خانواده تا دوست و آشنا، البته سعی کنید برای بچه‌ها سنگ تمام بگذارید. با این سنت حسنه کاری کنید که بیش از آنچه که هست به نام‌شان و صاحب‌نام‌شان افتخار کنند. به همین بهانه با«اعظم فعال» گفت‌و‌گو کردیم  تا فوت و فن تکریم علی‌کوچولو‌های خانواده را از زبان این کارشناس حوزه کودک بشنویم!


«اعظم فعال» کارشناس کودک

انس بچه‌ها با عشق به مولا

اعظم فعال می‌گوید:«غدیر یک تفکر است، هر مسلمانی موظف است آن را به بهترین شکل ممکن در قلب و جان بچه‌ها نهادینه کند. این عید باید به باشکوه‌ترین و زیباترین برای کودکان اجرا شود و در این شادی آنها را با واقعه عظیم غدیر آشنا کنیم. شاید برای ما که شیعه امام علی علیه‌السلام هستیم درک و پذیرش این عشق راحت باشد اما باید کاری کنیم که کودکان با این عشق و محبت انس بگیرند و قلب کودکان‌مان جایگاه عشق به مولا باشد. اگر در خانواده سادات داریم یا کودکی که هم نام امام علی است برنامه‌های ویژه برای آنها تدارک ببینم. برای بچه‌ها یک جشن مذهبی با فانتزی‌های کودکانه آماده کنیم.» 

مدال افتخار، من مثل علی قهرمانم!

غدیر فرصت خوبی است تا بچه‌ها را با حضرت علی«ع» آشنا کنید و یک الگوی بی‌نقص دراختیارشان بگذارید. الگویی که در تمام طول زندگی، روشنای مسیر راهشان باشد. قهرمانی، شجاعت، مهربانی، گذشت و... را از داستان زندگی امام علی علیه‌السلام برایشان بازگو کنید و دلیل این انتخاب شایسته خدا و پیامبرش را بیش از پیش برایشان روشن کنید.
اعظم فعال برای فرآیند این الگوسازی پیشنهاد ویژه‌ای دارد:« برای بچه‌ها مخصوصا آنها که هم‌نام امیرالمومنین هستند مدال غدیر تهیه کنید. با سلیقه خودتان و به هر شکلی که می‌دانید برای کودکتان جذاب است. گردن آویزهایی آماده کنید که در طول جشن و دید و بازدیدها به همراه داشته باشند. برای مدال‌غدیری‌تان از عبارت‌هایی چون«من غدیری‌ام»، «من شیعه علی‌ام»، « من مثل علی قهرمانم» و..استفاده کنید. با این کار بچه‌ها احساس افتخار می‌کنند. حتی می‌توانید با کمک بچه‌ها برای سایرمهمان‌ها و دوستان فرزندتان این مدال را تهیه کنید.»


روز عیدغدیر با یادآوری داستان‌هایی از امام علی علیه‌السلام به بچه‌ها یک الگوی تمام و کمال هدیه دهید

آموزش زیرپوستی با هدیه‌های جذاب

 مهمان خانه و خانواده یکی از این علی‌کوچولوهای فامیل شوید و برای آنها هدیه ببرید. البته تاکید کنید که چون نام او علی است و به مناسب عیدغدیر این کار را انجام دادید. هدیه برای دیگر بچه‌ها نیز فراموش نشود. اگر فرزندتان چیزی نیاز دارد یا شوق خرید وسیله‌ای را دارد در حدامکان  مثل عید نوروز برای او خرید کنید. البته به توصیه اعظم فعال این رسم هدیه دادن در عید بزرگ خدا را از همین حالا در بچه‌ها تقویت کنید و با کمک آنها شکات یا هدیه‌های بسیار کوچک برای دیگر شیعیان آماده کنید. حتما مسئولیت پخش هدایا را به بچه‌ها بسپارید. بهتر است از کودک‌تان بخواهید یکی از احادیث امیرالمومنین را با خط خودش بنویسد و به شکلات‌ها پیوست کند.

بخشش به احترام بچه‌ها

توجه و احترام به بچه‌ها یکی دیگر از راه‌های نهادینه کردن غدیر در قلب و روح بچه‌هاست البته به شیوه‌های خاصی که این کارشناس کودک می‌گوید:« اگر در خانواده دلخوری‌های کوچک وجود دارد این بار مسئولیت رفع آن را به بچه‌ها بسپارید و بگذارید بچه‌ها واسطه آشتی شوند. از یکی از علی کوچولوهای خانواده بخواهید وساطت کند و بزرگ‌ترها نیز به احترام او و نامش دلخوری‌ها را فراموش کنند. این کار هم به کودکان حس عزت‌مندی و افتخار می‌دهد هم شادی غدیر و اهمیتش را برایشان دوچندان می‌کند. یکی از دیگر از مهارت‌هایی که می‌توان انجام داد تماس تلفنی و تبریک گفتن به هم‌نام‌های کوچک مولاست. به عنوان بزرگ‌ترها چند دقیقه‌ای را با او صحبت کنید. عید را تبریک بگویید و از زیبایی نامش حرف بزنید.» 


غدیر را با احترام به بچه‌ها در ذهنشان ماندگار کنید

مهمانی غدیری با ریزه‌کاری‌های کودکانه

فعال در ادامه چند راهکار دیگر به لیست فوت وفن‌ها اضافه می‌کند و می‌گوید:«در مهمانی‌هایی که برای هم نام‌های کوچک امیرالمومنین یا سادات کوچولو‌ها برپا شده یکی از والدین به قصه‌گویی درباره فضائل حضرت علی بپردازد. بازی‌ها و سرگرمی‌هایی که باعث شناخت مولا علیه‌السلام باشند را طراحی کنید و درجمع بزرگ‌ترها و بچه‌ها انجام دهید. مسابقه طراحی کنید و باحضورتان رقابت را برای بچه‌ها جذاب‌تر کنید. پیوند دوستی و اخوت از سوی بزرگ‌ترها به اهمیت این اتفاق بزرگ می‌افزاید. از عقد اخوت برای بچه‌ها بگویید و تشویق‌شان کنید با دوست صمیمی‌شان پیمان برادری یا خواهری ببندند.»  

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول