اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

پرده وزیر عقل، داستان از مولود تا موعود کعبه در اصفهان طراحی شد

مدیر بنیاد مهدویت و آینده‌پژوهی گفت: با توجه به استقبال از پرده مهدویت، پرده غدیر با نام وزیر عقل در مدت یک‌سال کار محتوایی، نگارگری و خطاطی طراحی شده است.

پرده وزیر عقل، داستان از مولود تا موعود کعبه در اصفهان طراحی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، پرده‌خوانی در ایران یکی از هنرهای نمایشی عامه با قدمت دیرینه به‌شمار میرود. این هنر به بیان واقعه عاشورا و دیگر وقایع مذهبی که با نقاشی بر روی پرده کشیده شده است، می‌پردازد.

در این هنر به فردی که داستان نقاشی بر روی پرده را با بیان شیوا و تاثیر‌گذار و آهنگین برای دیگران نقل می‌کند پرده‌خوان یا مرشد می‌گویند.

 

بنیاد مهدویت و آینده‌پژوهی با مدیریت حجت‌الاسلام مهدی نیلی‌پور در اصفهان چند سالی است که در عرصه تبلیغ مهدویت به عنوان یک تجربه در مهارت تبلیغاتی، پرده فاخری را با عنوان قدرت اسلام ویژه انتقال معارف مهدویت و روایتگری معارف مهدویت تولید کرده‌است. تولید این پرده با استقبال مردم روبرو شده است به گونه‌ای که  تاکنون بیش از ۸۰۰ نسخه از این پرده در ایران و جهان توزیع شده است همچنین نیمه شعبان امسال بیش از هزار مجلس پرده‌خوانی مهدویت در ایران برگزار شد. استقبال خوب مردم از پرده‌خوانی سبب شد تا بنیاد مهدویت و آینده‌پژوهی از هنر پرده‌خوانی برای تبلیغ معارف مهدویت و معارف اسلامی بیشتر استفاده کند.

حجت‌الاسلام نیلی‌پور مدیر بنیاد مهدویت و آینده‌پژوهی درخصوص استفاده از ظرفیت پرده‌خوانی در تبلیغ معارف مهدویت اظهار داشت: وقتی از هنر پرده‌خوانی استفاده کردیم متوجه شدیم با استفاده از این هنر پیام دینی ماندگار، رسا و نفوذ در دل‌ها بیشتر می‌شود. وقتی رصد کردیم  اقبال عمومی مردم و مبلغین را دیدیم مبلغین می‌گفتند ابزار جدیدی برای تبلیغ در اختیار ما قرار گرفت. 

وی با اشاره به اینکه پرده‌خوانی عاشورا بیش از ۴۰۰ سال در ایران سابقه دارد بیان کرد: با توجه به استقبال از پرده مهدویت به همت ۳ خواهر و یکی از برادران پرده غدیر را با نام وزیر عقل طراحی کردیم که حدود یک‌سال کار محتوایی و نگارگری و خطاطی این پرده طول کشید.

نیلی‌پور افزود: علاوه بر پرده،کتاب پشتیبان آن را هم چاپ کردیم مجالسی که پرده‌خوان از آن می‌تواند استفاده کند در این کتاب آمده است. همچنین یک بروشور آماده شده تا مخاطبینی که در مجلس پرده خوانی شرکت می‌کنند از آن استفاده کنند.

مدیر بنیاد مهدویت و آینده‌پژوهی با اشاره به برگزاری مراسم رونمایی از این پرده خاطر نشان کرد: پس از طراحی و آماده شدن پرده غدیر، قبل از مراسم رونمایی مردم از نقاط مختلف کشور حدود ۱۰۰ پرده را بردند.

وی برگزاری  ۵ دوره آموزش روایتگری پرده غدیر را یادآور شد و اعلام کرد: حدود ۵۰ نفر از استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی و کرمان به شهر  اصفهان آمدند و دوره پرده‌خوانی را آموزش دیده‌اند.

نیلی‌پور گفت: یکی از استان‌هایی که از پرده‌های تولید شده استقبال کرده استان یزد است چون  این استان سابقه پرده‌خوانی عاشورا را داشته است به همین دلیل بیش از ۸۰ نسخه از پرده مهدویت و تاکنون ۱۵ نسخه از پرده غدیر را مردم یزد برده‌اند.

مدیر بنیاد مهدویت و آینده‌پژوهی با بیان اینکه در اصفهان بیش از ۴ تا ۵ هزار هنرمند متعهد و شیعه علی ابن ابیطالب داریم، افزود: اگر همت کنیم و دست در دست هم بدهیم می‌توانیم از این ظرفیت هنرمندان برای تبلغ و ترویج مهدویت و غدیر به خوبی استفاده کنیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه پرده غدیر با توجه به اندیشه‌های حضرت امام خمینی(ره) و نگاه قدرتی امام به مسئله غدیر که می‌فرمودند غدیر نگاه قدرت به اسلام است، بیان کرد: پرده غدیر با نام وزیر عقل، از داستان مولد کعبه حضرت علی علیه‌السلام شروع می‌شود و به موعود کعبه حضرت حجت بن الحسن مهدی موعود ختم می‌شود.

پایان پیام/۳۸۱۳

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول